شمانیوز
شما نیوز

آمار پرداخت تسهیلات خرید به خانه اولی ها در بهار ۹۸ نشان داد

مقاومت صندوق یکم در برابر رکود مسکن

صندوق پس انداز مسکن یکم در برابر رکود سنگین خرید و فروش خانه، مقاومت کرد.

مقاومت صندوق یکم در برابر رکود مسکن

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه اطلاع ­رسانی بانک مسکن،‌ آمارهای مربوط به پرداخت تسهیلات خرید مسکن یکم طی بهار سال جاری نشان می­ دهد: به رغم کاهش شدید حجم معاملات خرید مسکن در تهران و عمده شهرهای بزرگ و مناطق شهری کشور طی بهار 98، تعداد تسهیلات پرداختی از صندوق یکم به خانه اولی­ ها طی همین مدت 8 درصد افزایش پیدا کرد. این میزان افزایش در مقایسه با بهار سال 97 بوده است.

 

طی سه ماه اول امسال نزدیک به 10 هزار فقره تسهیلات خرید مسکن توسط صندوق پس ­انداز مسکن یکم به سپرده گذاران این صندوق پرداخت شد.این در حالی است که در سه ماه اول سال گذشته حدود 9 هزار و 200 فقره تسهیلات از محل این صندوق به متقاضیان خرید مسکن پرداخت شد.

 

در تهران طی بهار امسال تعداد خریداران مسکن که صاحب خانه شدند 40 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 97 کاهش پیدا کرد. در شهرهای بزرگ نیز افت 30 درصدی معاملات خرید مسکن به ثبت رسید.

 

با این حال روند پرداخت تسهیلات مسکن یکم در ماه­های اخیر بیانگر مطلوبیت نسبی این تسهیلات برای متقاضیان و خانه­ اولی­ ها و همچنین اثرگذاری تسهیلات یکم در تامین نیاز مالی زوج ­های متقاضی مسکن است که توانسته با رشد در پرداخت تسهیلات زمینه خانه­ دار شدن اقشار بیشتری از جامعه فاقد مسکن را فراهم کند.

 

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اخیراً برخی افراد تحت عنوان کارشناس مسکن در مصاحبه ­های خود برای تخریب کارکرد غیرقابل انکار صندوق پس­ انداز مسکن یکم، ارقام غلط و غیرواقعی درباره میزان پرداخت تسهیلات از این صندوق اعلام کردند. از جمله اینکه عنوان شد در دو ماه اول امسال 239 نفر از صندوق پس­ انداز مسکن یکم تسهیلات خرید خانه دریافت کردند!

 

این در حالی است که مطابق آنچه در سامانه پرداخت تسهیلات صندوق یکم در بانک مسکن ثبت شده است، طی ماه های فروردین و اردیبهشت امسال در مجموع 5 هزار و 935 فقره تسهیلات خرید مسکن یکم به سپرده­ گذاران این صندوق پرداخت شد که ارزش ریالی این تسهیلات 495 میلیارد تومان بوده است.

 

از ابتدای راه ­اندازی صندوق پس ­انداز مسکن یکم تا پایان بهار 98 در مجموع 114 هزار نفر با افتتاح حساب،‌سپرده گذاری و گذراندن دوره مشخص پس­ انداز توانستند تسهیلات مدنظر خود را از بانک مسکن دریافت کنند و خانه دار شوند.

 

از ابتدای راه ­اندازی این صندوق تا پایان سال 97 در مجموع 575 هزار نفر در این صندوق اقدام به ثبت نام و افتتاح حساب کردند. در فصل بهار سال جاری نیز بیش از 19 هزار نفر در این صندوق، حساب پس ­انداز افتتاح کردند.

 

مسعود ایزدی مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن درباره روند فعالیت صندوق پس ­انداز مسکن یکم به پایگاه اطلاع­ رسانی بانک اعلام کرد: اگر چه در یکسال اخیر افزایش قیمت مسکن در تهران و شهرهای بزرگ باعث کاهش نسبی توان اثرگذاری تسهیلات خرید مسکن شده است اما تسهیلات یکم به دلیل دارا بودن شرایط خاص از جمله نرخ سود تک رقمی که دارد و همچنین نرخ سود پایین­تر این تسهیلات برای خرید خانه در بافت فرسوده، همچنان در اکثر مناطق شهری برای زوج­های جوان و خانه­ اولی­ ها از مطلوبیت قابل توجهی برخوردار است.

 

ایزدی تصریح کرد: شرایط اقتصادی و رشد قیمت مسکن در عمده شهرها متقاضیان خرید مسکن را تحت تاثیر قرار داده است اما آمارهایی که در بانک مسکن از روند پرداخت تسهیلات یکم وجود دارد مشخص می­ کند اگر این تسهیلات وجود نداشت، میزان رکود معاملات خرید مسکن سنگین ­تر شده بود و به خانه ­اولی­ ها آسیب بیشتری وارد می­ شد.

 

مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن با اشاره به توقف روند رشد فزاینده قیمت مسکن در تهران در ماه گذشته و پیش ­بینی کارشناسان اقتصادی مبنی بر تداوم کاهش قیمت­ ها در ماه­ های آینده اظهار امیدواری کرد: قدرت خرید مسکن در کشور مجدداً به حالت مناسب برگردد و شرایط و اعتبار لازم برای اثرگذارتر کردن تسهیلات خرید در جامعه بزودی فراهم بیاید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied