شمانیوز
شما نیوز

تعمیرات سالیانه واحد زمزم ۲ انجام شد

تعمیرات سالیانه کارخانه زمزم ۲ جهت بازگرداندن وضعیت تجهیزات و قطعات به شرایط سالم و نیل به شرایط تولید پایدار و بدون توقف با صرف ۱۱۲ هزار نفر ساعت انجام شد.

تعمیرات سالیانه واحد زمزم ۲ انجام شد

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی فولاد خوزستان:  مازیار کیخائی رییس نت زمزم در تعریف تعمیرات سالیانه گفت: تعمیرات اساسی سالیانه عملیاتی گسترده و حیاتى برای بازگرداندن وضعیت تجهیزات و قطعات به شرایط سالم است که سال جاری در واحد زمزم ۲ از ۸ تیرماه آغاز و طی مدت زمان ۲۵ روز پایان پذیرفته است.

وی افزود: نگهداری و تعمیرات از فعالیت‌های استراتژیک و تخصصی است که بطور معمول با رویکرد سالم و آماده بکار نگهداشتن تجهیزات، بهبود عملکرد آنها و بهره‌برداری اقتصادی از کارخانه به اجرا درمی‎آید. بازدید و پایش مدون و سیستماتیک تجهیزات، انجام تعمیرات دوره‌ای و برنامه‌ای، اجرای فعالیت‌های پیشگیرانه و به‌کارگیری مدل‌های تحلیل پیشگویانه و روش‌هاى CM از جمله ابزار کارآمدی است که نگهداری و تعمیرات بهینه و مطلوب در سایه آن محقق می‌شود. در واحدهای میدرکس تعمیرات سالیانه استوار بر پایه‌ی برنامه‌ای تایم‌بِیس بوده و با دخیل کردن نتایج پایش وضعیت تجهیزات در زمانبندی تعمیرات به اجرا درمی‌آید.

 کیخائی در توضیح مدت زمان این دوره از تعمیرات اظهار داشت: بر اساس وضعیت کوره، ریفرمر و اسکرابرها و همچنین بسته به وضعیت نسوز کوره، ریفرمر و سررسید تعویض نسوز، حجم نفر ساعت فعالیت‌های تعمیرات و به تبع آن برنامه و زمانبندی، تدوین می‌شود که این برنامه در قالب تعمیراتی ۳۰ تا ۴۵ روزه اجرا می‌شود.

وی افزود: تعمیرات سالیانه زمزم ۲ علاوه بر هدف ذاتی خود با برنامه عیب‌یابی و فائق آمدن بر مشکلات کوره که مانع از دستیابی به حد نصاب ظرفیت تُناژ هدف می‌شود، سیاست‌گذاری گردید. همچنین مشکلاتی که منجر به اختلاف و نوسان در دمای بستر کوره ناشی از ناهمگونی حرکت مواد بود، این امر نیز به نوبه خود تولید اسفنجی در مقیاس تناژ مورد انتظار را در نزدیک به یک و نیم سال اخیر در واحد زمزم ۲ غیر قابل دستیابی کرده بود.

رییس نت زمزم تاکید کرد: برنامه‌ی فعالیت‌های اجرایی بالغ بر شش ماه آنالیز وضعیت کوره، تحلیل شرایط موجود، ارزیابی عوامل محتمل و با مطالعه‌ی راه‌کارهای ممکن برای حل مشکل و گزینش مطمئن‌ترین شیوه‌های برون‌رفت از وضعیت موجود توسط متخصصین و کارشناسان واحد و بخش و در چارتی ۳۰ روزه تدوین گردید. در استراتژی اجرایی تدوین شده سناریوهای مختلف برای مواجهه با شرایط گوناگون در کوره در نظر گرفته شد که در زمان اجرای تعمیرات بسیار کار آمد و راهگشا بود.

از دیگر سو با همکاری و هماهنگی کلیه عوامل و دفتر برنامه‌ریزی بخش، روش‌های انجام کار نیز اصلاح گردید. همچنین با رویکرد کاهش فعالیت‌های تعمیرات و بهبود کیفیت اجرا، کلیه فعالیت‌ها در روند تولید و یا قابل اجرا در تعمیرات ماهیانه از برنامه فعالیت‌های سالیانه غربال شد. این امر باعث کاهش قابل توجه نفر ساعت تعمیرات، کاهش نیاز به ماشین آلات در تعمیرات، انسجام بهتر در مدیریت کارها، امور ستاد و کاهش تعداد شرکت‌های پیمانکاری شد.

وی اصلاح و کارآمد نمودن فرم شماره یک با بهبود پیش بینی قطعات، تجهیزات، ابزار، ماشین آلات، نیروی کار مورد نیاز و مواد مصرفی بر پایه‌ی تجربه‌ی چندین دوره اجرای تعمیرات سالیانه با همت متخصصین را از جمله نقاط بارز و شایسته در این تعمیرات برشمرد.

رییس نت زمزم، با اشاره به برنامه ریزی طرح گفت: در برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌های اجرایی، مدت زمان مورد نیاز اجرای هر فعالیت جایگزین مبحث نفر ساعت برای برآورد وضعیت اجرا و پیشرفت کار شد که نتایج مثبت و کارآمد این تجربه می‌تواند در دیگر تعمیرات نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی درباره زمان‌بندی پروژه تعمیرات بیان داشت: این دوره براساس برنامه، ۲ مردادماه ۹۸ با حجم کار ۱۱۲ هزارنفر ساعت به تولید آهن اسفنجی رسید. بر اساس برنامه‌ریزی ستاد تعمیرات قابلیت اتمام ۵ روزه تعمیرات قبل از موعد برنامه‌ای وجود داشت که متاسفانه به دلایل زیر این مهم محقق نشد؛ با توجه به تخصصی بودن فعالیت‌های تعمیراتی پیمانکاران، برای ایجاد عدم وابستگی به شرکت‌های پیمانکاری خاص، ناگزیر در هر تعمیرات به پیمانکاران کم تجربه فرصت حضور و کسب تجربه داده شد تا مقوله جانشین پروری در زمینه ی پیمانکاران نیز محقق شود، این امر که اجرای آن دارای نقاط قوت و قابل بهبود بسیاری است از یک سو ایجاد رقابت برای کار بهینه و حذف حاشیه امنیت پیمانکار قبلی را حاصل می‌نماید و از دیگر سو به کارگیری پیمانکاران کم تجربه در اجرای فعالیت‌های سالیانه خود به‌عنوان یک تهدید به ‌شمار می‌رود و بعضا منشا مشکلاتی می‌گردد. در تعمیرات سالیانه اخیر فعالیت‌های تیکنر از جمله مواردی بود که در آن پیمانکار کم تجربه به کار گرفته شد که بعلت برآورده نشدن انتظارات و عقب ماندن از برنامه، فعالیت‌های مربوط به تیکنر، توسط نفرات واحد و پیمانکار مقیم اجرا شد. لذا  این امر، آماده‌سازی تیکنر را به مدت ۴۸ ساعت  به تاخیر انداخت. علاوه بر این موضوع اخلال در استفاده از جرثقیل‌ها بعلت وزش باد شدید، در سه روز متوالی منجر به عقب افتادن فعالیت‌ها از برنامه‌ی مد نظر گردید.

کیخائی با اشاره به هزینه بکار رفته در روند تعمیرات اذعان داشت: جدای از تجهیزات استفاده شده، نسبت به سال‌های گذشته ۲ پیمانکار کمتر درنظر گرفته شد و بسیاری از حجم کارهای متداول تغییر یافته و با کاهش حجم کار، هزینه‌ها نیز کاهش یافت.

وی افزود: در این دوره از ۲ پیمانکار مقیم و ۱۳پیمانکار دیگر که در مجموع از توان ۱۵ پیمانکار استفاده شد.

کیخائی با بیان اینکه  انجام تعمیرات در گرمترین ماه سال صورت گرفت، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که برنامه سالیانه بخش احیاء برای اردیبهشت ماه، شهریورماه و آذرماه در نظر گرفته شده بود، بعلت مشکلات تولید درفولاد شادگان و عدم تامین حداقل موجودی اسفنجی مورد نیاز برای رسیدن به میزان حد نصاب فولاد سازی، تصمیم بر آن شد که تعمیرات در تیرماه انجام شود. با وجود سختی بالای کار برای پیمانکاران و ناظران طرح، خوشبختانه با تلاش و همت کم نظیر کارکنان واحد زمزم، این عملیات در زمان‌بندی معین شده به انجام رسید.

وی برای بهبود بهره‌مندی از خدمات پیمانکاران خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود با رتبه‌بندی قابلیت‌های فنی و اجرایی پیمانکاران مرتبط با شرکت، معیار و شاخص معینی برای ارزیابی و شناخت قابلیت ها و توان پیمانکاران تدوین شود و از دیگر سو با مشخص نمودن حداقل‌های مورد نیاز برای اجرای هر فعالیت، از بروز مشکلات ناشی از ناکارآمدی پیمانکاران در اجرای فعالیت‌های تعمیراتی پیشگیری شود. بدین‌صورت که به پیمانکاران جدیدالورود کارهای با حجم و نیاز تخصصی کمتر سپرده ‌شود که در صورت موفقیت و دریافت تاییدیه فنی و اجرایی امکان حضور در کارهای با رتبه بالاتر به آنها داده ‌شود.

وی در پایان سخنان خود با بیان این‌که تعمیرات سالیانه یک کار حجیم در زمان محدود است، از بخش‌ها و واحدهایی همچون نت، بهره‎برداری، شرکت‌های یاوران ‌فولاد و ایده‌پردازان، پیمانکاران تعمیرات، ماشین‌آلات، واحدهای پشتیبانی، کمیسیون معاملات، متره و برآورد، امور قراردادها، نسوز، ساخت و سفارشات، خرید و نت مرکزی، بازرسی و نظارت، امور اداری و پرسنلی، صدور کارت، مرکز رایانه، امور پیمانکاران، آموزش، انبارها، ابزاردقیق مرکزی، نت ساختمان صنعتی، خدمات و امور اجتماعی و روابط عمومی که در به انجام رساندن تعمیرات نقش بسزایی داشتند، تشکر نمود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied