شمانیوز
شما نیوز

علی اکبر مهدی پور مدیر تیم های پایه باشگاه فولاد خوزستان گفت:

ما به آینده فوتبال می‌اندیشیم

شعاریست که سرلوحه‌ فعالیت تیم‌های پایه باشگاه فولاد خوزستان است. وقتی از عشق حرف به میان می‌آید، ناخودآگاه رابطه‌ی بین مادر و فرزند در ذهن تداعی می‌شود، اما ما در استانمان یک عشق دیگر داریم که اتفاقا از همان بدو تولد همراهمان است، عشقی که ظهر چله تابستان هم ما را دنبال خودش می‌کشد.

ما به آینده فوتبال می‌اندیشیم

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی فولاد خوزستان: آسفالت خیابان‌ها و زمین‌های خاکی جای تاول‌ها و بریدگی کف پایمان را به یادگار نگه داشته است. دلخوشی‌مان به این بود که چهارنفر بشویم و دوتا آجر جور کنیم به چهار پاره‎‌ آجر تقسیم و با آن دوتا گل درست کنیم. 

توپی را که از شکستن قلکمان می‌خریدیم دو پوسته می‌کردیم تا سنگین‌تر شود، تا جایی که چشم می‌دید بازی می‌کردیم و اصلا برایمان مهم نبود بردیم یا باختیم و چندتا گل زدیم. 

بزرگ‌تر که شدیم با محله‌های اطراف مسابقه می‌گذاشتیم و آنجا دیگر برد و باخت، برایمان حکم مرگ و زندگی داشت. همه اینها را گفتم که بگویم، بچگی همه‌ی خوزستانی‌ها یک جورایی با عشق به فوتبال و توپ پلاستکی شکل می‌گرفته است.

وقتی می‌خواستم برای تهیه گزارش از تیم‌های پایه به باشگاه فولاد خوزستان بروم، متوجه شدم: باشگاه فوتبال فولاد خوزستان در تمامی رده‌های سنی پایه تیم دارد، این یعنی همان عشق به توپی که با خوزستانی‌ها متولد می‌شود. 

موفقیت دوباره آکادمی فوتبال باشگاه فولاد خوزستان در کسب رتبه برترین تیم رده‌های پایه کشور در فصل 98-97 بهانه‌ای شد که با علی‌اکبر مهدی‌پور مدیر تیم‌های پایه باشگاه به گفت و گو بنشینیم.

در مورد فعالیت باشگاه در رده‌های پایه توضیح دهید؟

باشگاه فولاد خوزستان از بدو تاسیس بر شکل‌گیری تیم‌های رده‌ی پایه اهتمام داشت، افتخاراتی که از گذشته تاکنون در رده‌های پایه نصیب باشگاه شده، غیرقابل شمارش است. این روند همیشه با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و تحلیل داده‌ها همراه بود. افتخار دارم در چهارمین سال فعالیتم نقشی هرچند کوچک بر تداوم این موفقیت‎‌ها داشته باشم. کسب رتبه برترین آکادمی فوتبال ایران در چهار سال اخیر برای دومین بار بدست آمده است. پیش از این در فصل 96-95 نیز همین مقام نصیب فولاد شده بود و سال گذشته در حالی که در رده‌های پایه چهار مقام نایب قهرمانی را کسب کرده بودیم، باشگاه سپاهان اصفهان برترین آکادمی کشور  معرفی شد. برنامه‌ی توسعه جوانان در قالب قریب به چهارصد صفحه در باشگاه و با بهره‌گیری از استادان ورزش، مربیان مجرب، پزشکان ورزشی و مدیران در باشگاه فولاد خوزستان تدوین شد و این برنامه نقشه‌ی عملیاتی آکادمی تیم در نظر گرفته شده است.

در صورت امکان در مورد برنامه توسعه فوتبال بیشتر توضیح دهید؟

محتوای این برنامه شامل اطلاعاتی است که باعث موفقیت تیم‌های پایه می‌شود. اطلاعات سخت‌افزار، نرم‌افزار، زیرساخت، برنامه‌های توسعه، تمرینی، پوششی و حمایتی، پزشکی و دیگر موارد مرتبط با توسعه جوانان در متن گنجانده شده‌اند. 

در پایان هر فصل نسبت به پایش داده‌ها اقدام می‌شود و میزان دستیابی به اهداف مورد نظر سنجیده می‌شود. مهم‌ترین فاکتورهای برنامه‌ی توسعه جوانان شرایط محیطی و جغرافیایی اجرای طرح است. خوزستان باتوجه به وجود منابع سرشار فوتبالیست، بستر مناسبی برای اجرای طرح به شمار می‌آید.

«ما به آینده فوتبال می‌اندیشیم» شعاریست که سرلوحه‌ فعالیت تیم‌های پایه باشگاه است. ارائه فوتبال زیبا، جوانمردانه و میدان دادن به جوانان ترجمه این شعار در زمین است، در کنار این سه مورد کسب افتخار برای استان و کشور از اهداف باشگاه محسوب می‌شود.

با این حساب کسب مقام در سنین پایین‌تر در نظر گرفته شد، دلیل این رفتار چیست؟

اگر موارد یاد شده در کنار هم و مطابق با برنامه‌ریزی اجرا شوند، قطعاً شاهد رشد و شکوفایی ورزشکاران رده‌های مختلف هستیم. کما اینکه حضور بازیکنان رده‌های سنی جوانان و امید در تیم بزرگسالان فولاد خوزستان و حتی دیگر تیم‌های لیگ برتری، حاصل همین برنامه‌ریزی مدون و اتکا به این شعار است. یکی دیگر از خلاقیت‌های باشگاه فولاد، تشکیل تیم زیر پنج سال است. کاری که تا به حال در کشور نظیر نداشته است. در حال حاضر در هفت رده سنی که از زیر 5 سال شروع و تا رده امیدها یعنی زیر 19 سال دسته‌بندی می‌شوند، تیم فعال داریم که با توجه به ماهیت مسابقات درسطح کشوری و استانی مشغول به فعالیت هستند. فعالیتی که همه ساله با حضور در میان تیم‌های رده بالا و کسب مقام توام است. تیم فوتبال فولاد خوزستان تنها تیمی در کشور  است که در هیچ رده‌ی سنی خلایی ندارد. 

کمی از موفقیت‌های رده‌ی پایه برایمان بگوید؟    موفقیت‌های رده پایه باشگاه فولاد خوزستان از سه رقم هم گذشته و این باشگاه در کشور زبانزد است. اگر فقط همین امسال را در نظر بگیریم حضور هفت ملی‌پوش در ترکیب تیم ملی جوانان، بکارگیری هفت بازیکن تیم‌های پایه در مقطع بزرگسالان و به خدمت گرفته شدن 9 بازیکن در تیم ب فولاد نشان از موفقیت آکادمی فولاد خوزستان دارد. 

در کنار اینها کسب مقام آقای گلی لیگ جوانان از سوی علی علی‌نژاد و امیرمحمد پورسلحشور در مسابقات قهرمانی کشور، قهرمانی تیم امید در لیگ برتر کشور، نایب قهرمانی مسابقات لیگ برتر جوانان، قرارگیری بر سکوی سوم لیگ نونهالان کشور، قهرمانی در دو رده سنی زیر 15 و زیر 13 سال استان خوزستان، بهترین خط حمله و دفاع در لیگ برتر امید، بهترین خط حمله در لیگ برتر جوانان و بالاخره بهترین خط دفاع مسابقات قهرمانی نونهالان کشور حاصل زحمات مربیان و کادر اجرایی باشگاه فولاد است.

در چند سال اخیر مدرسه فوتبال فولاد خوزستان مورد توجه علاقه‌مندان به فوتبال بوده، در مورد نحوه فعالیت مدرسه فوتبال توضیح دهید؟

برای اینکه فوتبال زیبا ارائه دهیم، باید به فوتبال پایه بپردازیم. یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه توسعه، ساماندهی مدارس فوتبال و رده‌بندی سنی بود، بطوری که برای اولین بار خردسالان مستعد زیر 5 سال را شناسایی کردیم و در قالب یک برنامه مدون که علاوه بر تمرین، انجام حرکات تکنیکی، پخش فیلم‌های آموزشی، اخلاقی، بکارگیری پزشک روانشناس و از طریق خانواده‌ها نوع تغدیه بازیکنان را زیر نظر می‌گیریم. 

انتظار داریم با یک روند پیوسته و طی ده سال بین 6 الی 7 هزار ساعت آموزش ببیند. دستیابی به این میزان از آموزش، به معنی حرفه‌ای شدن و تبدیل شدن به یک فوتبالیست کامل است. در این صورت باشگاه در چند سال آینده تقریباً از جذب بازیکن غیربومی و خرید‌های آنچنانی  بی‌نیاز می‌شود و علاوه بر آن می‌توانیم به تیم‌های دیگر بازیکن تزریق کنیم. 

پس با این حساب قطار بازیکن ‌سازی فولاد حرکتی چندین ساله در پیش گرفته است؟

باشگاه فولاد خوزستان یکه‌تاز تیم‌های پایه در کشور است. همیشه گفته شده، حفظ موفقیت از بدست آوردن آن سخت‌تر است. این باشگاه ثابت کرده در هر دو مورد سربلند بوده است. امسال 96 درصد بازیکنان تیم‌های پایه خوزستانی هستند. به عبارتی دیگر در آینده‌ای نزدیک و پس از رشد این بازیکنان و حضور در تیم بزرگسالان بار دیگر شاهد شکوفایی فوتبال خوزستان و کسب جایگاه نخست فوتبال در تمامی رده‌ها خواهیم بود. 

باشگاه فولاد دو قهرمانی لیگ برتر در کارنامه‌ی خود دارد، باید تلاش کنیم، در سال‌های نزدیک سومین قهرمانی بدست آید. در مدارس فوتبال 830 فراگیر  مشغول به فعالیت هستند. از این تعداد مطمئناً کسانی هستند که می‌توانند به تنهایی سرنوشت یک تیم را رقم بزنند. 

با تربیت و شکوفایی استعدادهای درخشان و پشتوانه‌سازی، گام به گام به کسب سومین قهرمانی فوتبال و افتخارآفرینی در آسیا نزدیک می‌شویم. 

از جمله مواردی که همیشه دغدغه‌ی تیم‌های بازیکن ساز مثل فولاد خوزستان بوده، جدا شدن اجباری بازیکنان سرباز است، قدری در این مورد توضیح دهید؟

بازیکن سرباز همیشه از کابوس‌های تیم‌هایی بوده که بازیکن را از رده پایه تربیت و قدم به قدم برای حضور در تیم بزرگسالان که هدف نهایی به شمار می‌آید آماده می‌کنند که به دلیل نقض آیین‌نامه‌ای فدراسیون فوتبال، بازیکن در رده سنی امید (یک رده مانده به بزرگسال) که یک رده چالشی است، ناگزیر از باشگاه جدا می‌‍‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت به یک تیم نظامی می‌رود. 

منظور از رده چالشی این است که در رده‌ی امید بازیکن در شرایط سنی قرار می‌گیرد که بیشتر احساسی عمل می‌کند و معمولاً بین ادامه دادن به فوتبال حرفه‌ای و جدا شدن یکی را انتخاب می‌کند. بارها در کمیته‌های مختلف از فدارسیون خواسته‌ایم، نسبت به اصلاح آیین‎‌نامه اقدام کند و برای باشگاه‌هایی که در رده پایه فعال هستند امتیازاتی از جمله گذراندن دوره خدمت سربازی در باشگاه را در نظر بگیرد، اتفاقی که تا کنون رخ نداده است. 

و کلام آخر؟

بدست آمدن موفقیت حاصل کار گروهی است. کسب رتبه‌ی برترین آکادمی کشور تنها متعلق به یک بخش خاص نیست. کارگران زحمت‌کش شرکت فولاد خوزستان که در گرما و سرما تلاش می‌کنند چرخ تولید به حرکت خود ادامه دهد از یک سو، مدیرعامل ورزش دوست شرکت فولاد خوزستان و اعضاء هیات مدیره از سویی دیگر به همراه مدیرعامل و اعضای باشگاه که سفیران کارگران شریف هستند، در رقم خوردن این موفقیت سهم دارند. 

قول می‌دهیم با یاری جستن از پروردگار و پیروی از یک برنامه‌ریزی منظم علاوه بر تکرار چند باره‌ی موفقیت‌های پیش رو، در آینده نزدیک به کارخانه‌ی تولید بازیکن و ترانسفر به لیگ‌های معتبر خارجی تبدیل شویم. چشم‌اندازی که دور از دسرس نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied