شمانیوز
شما نیوز

وزیر اقتصاد خواستار حمایت همگانی از اجرای این تکلیف برآمده از قانون ابلاغی اجرای اصل 44 قانون اساسی شد

وزیر اقتصاد در مراسم معارفه رئیس کل جدید سازمان خصوصی سازی با اشاره به تاکید جدی رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور بر امر خصوصی سازی، خواستار حمایت همگانی از اجرای این تکلیف برآمده از قانون ابلاغی اجرای اصل 44 قانون اساسی شد.

وزیر اقتصاد خواستار حمایت همگانی از اجرای این تکلیف برآمده از قانون ابلاغی اجرای اصل 44 قانون اساسی شد

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان خصوصی سازی: دکتر فرهاد دژپسند در نشست معارفه "علیرضا صالح" رییس کل جدید سازمان خصوصی سازی طی سخنانی با اشاره به سیر تاریخی خصوصی سازی در ادوار پس از انقلاب اسلامی و روند تدوین قوانین مربوط در برنامه های توسعه ای  کشور، اظهار داشت: با وجود تاکید قوانین بالادستی متاسفانه امروز عده معدودی همچنان درگیر این موضوع هستند که آیا خصوصی سازی را در ایران می توان انجام داد یا خیر؟ در حالی که پس از ابلاغ قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی و تصریح این قانون و تکالیف مقرر در آن، اصلا این گونه مباحث، موضوعیت ندارد و خصوصی‌سازی امری اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه اغلب انتقادات به فرآیند خصوصی سازی، به روش های قیمت گذاری و واگذاری و اهلیت خریداران بر می گردد، اظهار داشت: از وزارتخانه در ابتدای ورود خواستم یک آسیب شناسی انجام بدهد که چرا به رغم پذیرش اصل خصوصی سازی، این همه انتقاد به آن وارد می شود و اینکه این انتقادات بخاطر عدم رضایت از نتایج حاصله است یا منتقدین معتقدند مطابق قوانین عمل نشده است.

دژپسند گفت: بررسی ها نشان می دهد، همه مراحل واگذاری ها قانونی بوده اما شاید در برخی موارد، اهلیت خریداران، محل اشکال بوده که آن هم ناشی از ضعف قوانین بوده که پیش از این صرفاً توانایی مالی خریدار را کافی می دانست.

وی افزود: خوشبختانه این موضوع مورد بازنگری قرار گرفت و برخورداری از صلاحیت فنی هم به شرط اهلیت خریداران اضافه شد و در حال حاضر اگر خریدار، سهام راهبردی داشته باشد، باید حتما از اهلیت فنی نیز برخوردار باشد.

دژپسند با بیان اینکه واگذاری صرفا نباید محدود به فروش باشد، گفت: باید از روش های متنوع از جمله واگذاری مدیریت، اجاره به شرط تملیک، واگذاری از طریق صندوق هایATF(صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس) نیز استفاده شود.

وی با اشاره با عرضه سهام شش پالایشگاه دولتی و نیز بیمه البرز در بورس گفت: هدف ما از واگذاری، هم کوچک سازی دولت و هم مردمی کردن اقتصاد است.

دژپسند با بیان اینکه تعیین قیمت شرکت های بورسی دولت بر عهده ساز و کار بورس است، از تهیه بسته ای به منظور قیمت گذاری شرکت های غیر بورسی خبر داد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری عضویت دو  نماینده مجلس در هیات عالی واگذاری، اظهار داشت: توقع ما این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت بیشتری از پروسه واگذاری و سازمان خصوصی سازی انجام دهند.

دژپسند با تاکید بر اینکه آنچه مطابق قانون است باید مورد حمایت همه قرار گیرد، گفت: ممکن است مدیری در انجام وظایف دچار اشتباه شود اما باید پذیرفت که اشتباه با انحراف و فساد فرق دارد.

وی افزود: به همین خاطر است که باید فضای کار را به نحوی مهیا کنیم که دست مدیران و دست اندر کاران خصوصی سازی برای انجام اقدامات شجاعانه در چارچوب قانون، باز باشد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر لزوم دقت وزارت اقتصاد در انجام تکالیف مربوط به واگذاری ها،  تصریح کرد: هدف اصلی دولت از واگذاری ها، هرگز درآمد زایی صرف نیست، گر چه، کاملا طبیعی است که از این محل، درآمدزایی صورت گیرد.

دکتر دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به انتصاب علیرضا صالح به عنوان رییس کل جدید سازمان خصوصی سازی، وی را فردی پاکدست، دارای تعامل مناسب، توانمندی بالای مدیریتی، اشراف به قوانین و برخوردار از شهامت لازم توصیف کرد.

وی یادآور شد: وظیفه اصلی سازمان خصوصی سازی، نه کسب درآمد صرف، بلکه هدایت نقدینگی به سمت و سوی درست است.

رئیس سازمان خصوصی سازی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه واگذاری ها در ذیل اصل 44 قانون اساسی از آغاز برنامه دوم توسعه شروع شد، اظهار داشت: سیاستهای کلی اصل 44 چند هدف مهم و اساسی را در واگذاری بنگاهها دنبال می کرد.

علیرضا صالح اهداف اجرای اصل 44 قانون اساسی را شتاب بخشی به رشد اقتصادی، بهره وری و کارایی منابع فیزیکی و نیروی انسانی، تحقق عدالت اجتماعی از طریق گسترش مالکیت بنگاهها و تشویق مردم به سرمایه گذاری عنوان کرد.

وی در رابطه با شرایط واگذاری ها بر شفافیت در قیمت گذاری و واگذاریها بصورت عرضه در بورس و  اطلاع رسانی مناسب از طریق فراخوان عمومی جهت ایجاد رقابت در بازار تاکید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied