شمانیوز
شما نیوز

انتقاد و پیشنهاد از دیدگاه مسئولین شهرستان صومعه سرا !

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):مدت زمانیست که صدای اعتراض به عملکرد برخی از خبرنگاران و رسانه‌های خبری شهرستان از سمت برخی مسئولین بلند شده و مسئولین محترم تحت هرعنوان، اگر خبری باب میل و سلیقه‌شان نباشد نسبت به انعکاس آن اعتراض میکنند.  

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):جایگاه انتقاد و پیشنهاد از نظر مسئولین این شهرستان کجاست، و مسئولین چه چیزی را تحت عنوان انتقاد و پیشنهاد میپذیرند؟

مدت زمانیست که صدای اعتراض به عملکرد برخی از خبرنگاران و رسانه‌های خبری شهرستان از سمت برخی مسئولین بلند شده و مسئولین محترم تحت هرعنوان، اگر خبری باب میل و سلیقه‌شان نباشد نسبت به انعکاس آن اعتراض میکنند.

اینکه جایگاه خبر و خبرنگار و جایگاه رسانه‌ها و محدوده آزادی در بیان معضلات و مشکلات جامعه دقیقاً کجاست مقوله ای است که امروز نه قانون گذار تعریف دقیقی از آن دارد، نه ارگانهایی نظیر اداره ارشاد، اداره اطلاعات، پلیس فتا و حتی اصحاب رسانه.

اما آنچا مشخص است هجمه‌ای که گاه به خبرنگاران یا رسانه های خبری یک شهرستان کوچک نظیر صومعه سرا وارد میشود قابل قیاس با جریانهای خبری و سانه های مکتوب و سایبری شهرهای بزرگ و پایتخت نیست.

در چند ماه اخیر به شکلهای مختلف نظیر تماس تلفنی، احضار و حتی در سخنرانیها و روشهای مختلف به انتشار اخبار انتقادی وبسایتهای خبری شهرستان صومعه سرا اعتراض شده، اما مشخص نیست ملاک عمل در برابر این حرکتها قانون است یا سلایق شخصی و فردی!

در این میان البته عده‌ای هم به تکاپو افتاده و گاه و بیگاه خبری و یا انتقادی را از سایتها میگیرند و جهت خود شیرینی و چاپلوسی با تملق و تحریف و دستکاری به مدیری میرسانند و گاه خواهان برخورد با همکار خبری خود میشوند.

اینکه امروز چه جایگاهی برای چاپلوس پروری و تمجید از تملقهای معمول در این شهرستان قائلند ریشه در ضعف مدیران و مسئولینی دارد که دانسته یا نادانسته خود را همراه حرفهای پوچ و بی محتوای افرادی میکنند که هیچ جایگاهی نه در رسانه ها و نه در منتقدین خیرخواه این شهرستان نداشته و صرفاً تمایلات گاه هرز روزانه و شخصی خود را دنبال میکنند.

امروز این سوال در ذهن مردم این شهرستان شکل گرفته که اگر فعالیت همین دو سه سایت خبری محلی شهرستان صومعه سرا نباشد، جایگاه خبر و انتقاد واقعی از عملکرد مسئولین ضعیف و ضعف در عملکردهای متولیان اجرایی این شهرستان کجا خواهد بود؟

چندی پیش خبری نقادانه از عملکرد یک دستگاه دولتی مطرح شد که با واکنشهای جالب توجه گروهی از مسئولین همراه شد، کمی بعد انتقاد یکی از مسئولین کنار گذاشته شهرستان از اوضاع حاکم بر بخش اجرایی مطرح شد، که آنهم حواشی بسیاری را به دنبال داشت.

اما وقتی یک مقام رسمی در جایگاه اعتراض به سایتهای خبری شهرستان از الفاظ نامناسبی نظیر اراجیف نیوز، کلاغ نیوز و… استفاده میکند، چطور میتوان به آینده رسالت درست خبری رسانه های این شهرستان امیدوار بود؟

گویا عده ای سعی دارند تا با ارائه بخشی از اخبار منتشر شده چهره‌ای سیاه‌نما از عملکرد رسانه های این شهرستان به نمایش بگذارند اما از خود سوال نمیکنند که کدام خبر یا مطلب منتشر شده به دور از واقعیت بوده و یا کدام عملکرد مثبت که در معرض رسانه ها قرار داشته منعکس نشده است؟

جالب آنکه حتی نسبت به انتشار خبرهایی که خط به خط گفته های مسئول مربوطه را منعکس کرده و هیچ گونه نقد و محتوایی نیز بر آن افزوده نشده انتقاد شده و آنرا به عنوان اخلاق غیر حرفه ای خبرنگاران شهرستان مطرح کرده اند.

اگر کمی دقت در رفتار و سخنان این افراد وجود داشت به راحتی مشخص بود که تمامی سخنان و سخنرانیهای آن مسئول محترم به مناسب ترین شکل ممکن از همین رسانه ها منتشر شده و چیزی که از زبان خود شخص مطرح و منتشر شده قابل انتقاد نیست.

در حالی که دوماه پیش و بعد از انعکاس اولین جلسه شورای اداری ایشان، همانگونه که شاهد بودیم انعکاس مثبتی از حرفها و وعده های ایشان در سطح شهرستان پیچید اما عملکرد ایشان بعد از یکماه توسط همان گروه از مردم مورد انتقاد قرار گرفت. و این موضوع نشان از جبهه گیری در برابر عملکرد مسئولین توسط مردم دارد نه نوع و میزان انتشار خبر.

با اینحال با اینکه نسبت به صحبتهای تند این مقام مسئول در یکی از سخنرانیهای ماه گذشته در جریان افتتاح یک مجموعه خدماتی انتقادات بسیار زیادی حتی از طرف سایر مسئولین فعال شهرستان مطرح شد، انعکاسی از این موج نگرانیها و حتی انعکاس کامل نظرات خوانندگان سایتهای خبری صومعه سرا نیز صورت نپذیرفت تا همانند گذشته سایتهای خبری محلی به عملکرد مغرضانه و جانبدارانه متهم نشوند اما حتی نسبت به انتشار عین صحبتهای انجام گرفته از جانب اطرافین این مقام مسئول اعتراض شد.

اما ای کاش آن مقام مسئول میدانست کسانی که امروز اطرافش را شلوغ کرده اند و خود را خیرخواه وی نشان میدهند فقط تمایلات شخصی خود را دنبال میکنند و استفاده از اهرم فشار و سختگیری های مدیریتی فقط حجم انتقادات را بالا میبرد، جالب آنکه برخی انتقادات مطرح شده نظیر برخورد ایشان با مراجعین مردمی و یا مسائلی از این دست اصلاً توسط رسانه های محلی مطرح نشده و ساخته ذهن همان اطرافیان چاپلوس و متملق بوده و گویا بدون اینکه انتقادی از بیرون وارد شده باشد خود ایشان به این باور رسیده اند که برخورد مسئول مورد نظر با مراجعین مردمی مناسب نبوده است، و احتمال داده اند که شاید رسانه ها بخواهند در این مورد از ایشان انتقاد کنند.

با اینحال اگر خود این مقام مسئول دقت میکردند متوجه میشدند که برخی صحبتهای ایشان نظیر سخنرانی در جمع یکی از اصناف و انتقادات ایشان به یک مقام مسئول در شهرستان هرچند دستمایه خبری مناسبی برای انتشار و حتی انتقاد بود اما به دلیل جلوگیری از دامن زدن به مسائل سیاسی و جناحی شهرستان منعکس نشد.

البته قطعاً جایگاه مطبوعات و رسانه های خبری برای پیشرفت و رفع مشکلات منطقه جایگاهی مشخص و بالا است اما متاسفانه امروز به جایی رسیده‌ایم که حتی مسئولین شهرستان از ترس خشم سایر مسئولین جهت رفع مشکلات دستگاه خود و مردم مصاحبه نمیکنند و حتی مردم در انعکاس انتقادها و بیان مشکلات خود امساک میکنند.

در این میان آنچه بیش از پیش سوالات مختلفی ایجاد کرده نحوه برخورد با خبرنگاران رسانه های بومی و غیر بومی شهرستان است، به طوری که عده ای از خبرنگاران رسانه های مختلف به دلیل عدم توانایی در مطرح کردن خود در بازار خبری شهرستان دست به اقدامات جالبی زده اند که بیان آنها باعث شرمندگی سایر خبرنگاران در جمع مردم شهرستان خواهد شد.

البته نیم نگاهی به اخبار ارائه شده توسط رسانه های محلی و رسانه های غیر محلی از شهرستان مشخص میسازد که جایگاه تاثیر گزاری بر روند حاکم بر شهرستان و بیان مشکلات مردم و رفع مشکلات منطقه کجاست و کدامیک از آنها در ارائه مطالب مذکور موفق تر عمل کرده اند.

آیا براستی میزان برداشت خربزه، خیار و هندوانه و اینکه کدام جلسه داخلی توسط کدام اداره برگزار شده و هرکدام از مسئولین چقدر حرفهای روزمره و تکراری در آن زده اند همه اخبار این شهرستان است؟ خبر یعنی اینکه در ادارات شهر دوره بگردی و هر مسئول هر چیزی ولو خلاف واقعیت را به عنوان عملکرد مطرح کرد به رسانه ها ارائه کنی؟

مشکلات مختلف شهرستان صومعه سرا چه هستند و کدام یک از رسانه ها بیشترین تلاش در جهت انعکاس این مشکلات جهت رفع نواقص را داشته اند؟ همکارانی که مهمترین خبرشان ارائه گزارش از میزان برداشت کدو در سطح شهرستان است وقتی عرصه را برای خود تنگ دیده اند، امروز منتقد رسانه های محلی شده اند که آموزش و بودجه مناسب برای کار خبری در شهرستان را ندارند! اما خودشان در ارائه اخبار سطح پایین و معمولی فرق متر با هکتار و گرم با کیلو را نمیدانند و در کوچکترین محاسبات معمول ریاضی ناتوانند و گاهاً آماری ارائه میکنند که صد درصد انحراف داشته و یا با هم در تناقض هستند.

مسئولین نیز باید دریابند که مردم صومعه سرا برای تامین اخبارشان از شهرستان بیشتر به کدام دسته از این سایتها مراجعه میکنند و علاقه مند به خواندن چه خبرهایی هستند.

این موضوع که صحبتهای همه رسانه ها از عملکرد یک مقام مسئول مثبت است و نسبت به بیشتر عملکرد مقامی دیگر منفی، نشات گرفته از عملکرد آن مقام مسئول است و اینکه بیشتر اخبار منتشره در رسانه های محلی مشابه هستند نیز تایید کننده همین فرضیه است.

اما ای کاش بجای انتقاد از اینکه چرا مشکلات مطرح میشود و چرا رسانه های محلی فعال هستند کمی سعی در اصلاح در عملکردها میشد و به جای توهین لااقل پاسخ انتقادات را میدادند، که اگر اینگونه بود وضعیت شهرستان ما امروز بدین گونه نبود و چیزی بسیار بهتر برای آن از وضعیت موجود متصور بود.

خبر ارسالي يكي از كاربران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied