شمانیوز
شما نیوز

رشد مو با استفاده از سلول های بنیادی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): پس از سال ها شکست در زمینه رشد مو، محققان دانشگاه کلمبیا در آمریکا موفق به رشد مو شدند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، ایرنا به نقل از پایگاه خبری لوموند نوشت: پس از سال ها تلاش ناموفق، محققان توانستند با کشت سلول های موی انسان در آزمایشگاه، آن را دوباره رشد دهند.

در طول 40 سال گذشته، دانشمندان همواره در تلاش بوده اند با استفاده از سلول های درم پاپیلری (مو)، فولیکول های مو را شبیه سازی کنند.

تا کنون روش های درمانی ارائه شده تنها می توانست سرعت ریزش مو را کاهش دهد، اما آن ها را به رشد موهای جدید تحریک نمی کرد.

در این تحقیق جدید، دانشمندان به محض کشت سلول های انسانی، آن را بر روی پوست موش منتقل کرده و مشاهده کردند این عمل منجر به تولید فولیکول های مو در این حیوان شد.

دکتر آنجلا کریستیانو متخصص پوست و استاد دانشگاه کلمبیا در نیویورک و از محققان این پروژه در این باره گفت: با این روش می توان تعداد زیادی فولیکول مو را رشد داد و یا فولیکول های موجود را با استفاده از سلول های درم پاپیلری اهداکنندگان بازسازی کرد.

به گفته این محقق، این روش جدید می تواند در مردان و زنانی که تعداد محدودی فولیکول مو دارند و یا در بیمارانی که دچار سوختگی شده اند، مورد استفاده قرار بگیرد.

در این پژوهش، سلول های پاپیلری 7 نفر در آزمایشگاه کشت داده شد. پس از چند روز، این سلول ها که بین لایه درم پاپیلری و اپیدرم یک قطعه پوست انسان قرار داده شده بودند بر روی پشت موش پیوند شدند. محققان مشاهده کردند در مدت زمان شش هفته، 5 آزمون از 7 آزمون انجام شده منجر به ایجاد موی جدید در موش ها شد.

تجزیه و تحلیل دی ان ای نشان داد که فولیکول های موی جدید، از نظر ژنتیکی شبیه انسان و اهدا کنندگان سلول های پاپیلری هستند.

به گفته محققان آزمایشات بیشتری، قبل از اجرای این آزمایش بر روی انسان، مورد نیاز است.

این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا ( PNAS ) منتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied