شمانیوز
شما نیوز

مداح همه فن حریف هندی+عکس

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): سید مظفر مدنی ذاکر اهل بیت(ع)، دانش آموخته حوزه علمیه و مترجم زبان هندی است. او در مقتل خوانی توجه ویژه ای به کتاب «حماسه حسینی» شهید مطهری دارد و سبک «سیدمهدی میرداماد» را به دلیل مستند بودن بیش از دیگران می پسندد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، فارس نوشت: ماه محرم با سوگواری و عزا از 1400 سال پیش تاکنون عجین شده است و بعد از واقعه مصیبت عاشورا مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) تلاش خود را به کار بسته اند تا پیام ثارالله را نسل به نسل منتقل کنند. برپایی یازدهمین همایش پیرغلامان حسینی در استان گلستان فرصتی را فراهم آورد که از نزدیک پای سخن این ذاکران سینه سوخته بنشینیم و از زبان آن ها علت این عشق خروشان به سید و سالار شهیدان را جویا شویم.

آنچه در ادامه می آید، ماحصل گفت وگوی خبرنگار فارس با مداح و ذاکر اهل بیت(ع) کشور هندوستان به نام سیدمظفر مدنی است که با وجود سن جوانش، پر شور و حرارت در ایام محرم در کشورش حضور می یابد، به تنهایی یک مجلس را می گذارند از سخنرانی، شعر خواندن تا مداحی آن هم به روش کشمیری ها، به عبارتی این ذاکر اهل بیت(ع) همه فن حریف است و کتاب «حماسه حسینی» را بهترین سند برای واقعه گویی حادثه کربلا می داند:

* در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

-سیدمظفر مدنی از کشور هند هستم و 29 سال سن دارم.

* فارسی را از کجا یاد گرفتید؟

-فارسی را در ایران یاد گرفتم.

* جامعةالمصطفی(ص) العالمیة؟

-بله!

* الان در کشورتان مستقر هستید یا در ایران زندگی می کنید؟

- برای تبلیغ و مداحی در ماه محرم عازم کشورم هستم.

* خانواده تان در ایران هستند؟

-بله

* چند فرزند دارید؟

-یک دختر 3 ساله دارم که در ایران متولد شده است.

* اسم دخترتان چیست؟

-سیده معصومه

* نسب شما به کدام امام می رسد؟

- به امام سجاد(ع) می رسد.

* پس باید به طور ویژه برای امام حسین تبلیغ کنید!

-بله!

* چند سال است که به کار تبلیغ و مداحی مشغول هستید؟

- حدود 6 سال است که وارد حوزه شدم، قبل از آن در محیط دانشگاه بودم، پدرم مداح و شاعر اهل بیت است که مدت 20 سال است به زبان کشمیری در مورد امام حسین(ع) مرثیه می نویسد، من هم به همین دلیل وارد حوزه شدم و هم اکنون مداح و ذاکر اهل بیت(ع) هستم، البته شعر هم می گویم.

* در تبلیغ با لباس روحانیت می روید؟

-بله.

* در ایام محرم در هند شیوه تبلیغ تان چگونه است، مثلاً اول روضه می خوانید بعد سینه زنی؟

-اول سخنرانی می شود، بعد به زبان کشمیری مرثیه می خوانند، بعد هم سینه زنی انجام می شود.

*شما در این مجالس بیشتر سخنرانی می کنید؟

-هم سخنرانی و هم مداحی را انجام می دهم، چون بیشتر در هیئت های کشمیری حضور دارم، بنابراین سخنران، مداح و شاعر خودم هستم.

* به کدام سبک مداحی می کنید به سبک ایرانی یا کشمیری؟!

-به همان سبک محلی به روش کشمیری، البته روش های دیگر هم انجام می دهیم، مانند قرائت «دعای کمیل» را به سبک ایرانی ها اجرا می کنیم.

* روضه کدام یک حضرات معصومین(ع) را بیشتر دوست دارید؟

-هیچ کدام از این بزرگواران برای ما فرقی نمی کند، منتها در خصوص واقعه کربلا بیشتر روضه حضرت رقیه(س) و حضرت علی اکبر(ع) را دوست دارم.

* از آنجایی که دانش آموخته حوزه علمیه هستید، از چه منابعی روضه می خواندید؟

- از کتاب «حماسه حسینی» استاد شهید مطهری و کتاب جامع مقاتل که دو سه سالی می شود در قم منتشر شده است، استفاده می کنم، البته این را بگویم اگر حدیثی در مجلس عزای امام حسین(ع) گفته شود و یا روضه ای خوانده شود، ولی معرفت و آگاهی نباشد، به ضرر مکتب امام(ع) کار کردیم، بنابراین مداح باید روضه هایی را بخواند که از سند کامل برخوردار بوده و یا در کتاب های معتبر نقل شده باشد.

* کتاب های مقاتل به زبان هند و کشمیر وجود دارد؟

-اکثر کتاب های شهید مطهری به زبان اردو در قم ترجمه شده است، ما هم از کتاب «حماسه حسینی» استاد استفاده می کنیم.

*شما خودتان در امر ترجمه کتاب گام هایی را برنداشتید؟

-چرا این دغدغه در من بود که کتاب هایی را به زبان اردو ترجمه کنم، از دو ماه قبل کتاب های آیت الله نجم الدین طبسی در حوزه مهدویت را داریم به زبان اردو ترجمه می کنیم که از کتاب 200 صفحه ای حدود 70 صفحه ترجمه شده است.

*با توجه به اینکه تحصیلات حوزوی دارید، پای درس اخلاق یا روضه کدام مداح حضور پیدا می کنید؟

- به قول فرمایشات مقام معظم رهبری اکنون در این دوره زمانه باید جلسات بار علمی داشته باشد، بنابراین برای شرکت در جلسات ما هم این روند را پیگیری می کنیم، سه سال است که در مرکز تخصصی زیر نظر حجت الاسلام والمسلمین علی آل کاظمی، آیت الله نجم الدین طبسی و آیت الله حسینی قزوینی حضور پیدا می کنم، همچنین در جلسات اخلاق استاد احمد عابدی هم شرکت می کنم.

* از مداحان ایرانی کدام یک را بیشتر دوست دارید؟

-من بیشتر سیدمهدی میرداماد را دوست دارم، زیرا می بینم هر آنچه را ارائه می دهد با مدرک و سند است و این هم قانع کننده است.

* چه توصیه ای برای مداحان جوان مثل خودتان دارید؟

-من فقط عرضم این است که مداح باید از نظر علمی پربار باشد تا سخن مداح تأثیرگذار است و قطعاً این آگاهی مخاطب را جذب می کند، پس با مطالعات و علم بیشتر وارد این عرصه شوند تا ان شاءالله نسل های آینده از شعرها و مداحی آن ها استفاده کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied