شمانیوز
شما نیوز

امید تازه برای قربانیان سکته مغزی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): دانشمندان موفق به ابداع تکنیک «دستان واقعیت مجازی» برای کمک به بیماران سکته مغزی شدند.

ایسنا نوشت: اوایل سال جاری میلادی، جهان شاهد ارائه یک رابط کلاه جمجمه بود که به یک کوادکوپتر امکان کنترل شدن با افکار را می داد.

هم اکنون از این فناوری در حوزه پزشکی و در مورد بیماران سکته مغزی استفاده می شود که در آن بیمار می تواند از افکارش برای هدایت یک شبیه سازی و بنابراین بازسازی نورون های آسیب دیده استفاده کند.

چون "دستان واقعیت مجازی" سازگاری و بازخورد مستقیم از پیشرفت فرد را ارائه می دهد، تکنولوژی ارائه شده در مقایسه با شیوه های درمانی معمول پیشرفتی قابل توجه به شمار می آید.

پس از سکته مغزی، امکان بازسازی اتصالات نورونی آسیب دیده و غلبه بر فلجی از طریق تکنیکی امکان پذیر است که در آن پزشک جوارح بیمار را حرکت می دهد، در حالی که بیمار حرکت دادن مستقل جوارحش را تصور می کند.

با این حال، دانشمندان دانشگاه مینسوتا معتقدند چون بیمار به طور مستقیم جوارحش را حرکت نمی دهد، هنگام کار با پزشک، به حرکت دادن جوارح واقعی نیازی ندارد.

در تکنیک دستان واقعیت مجازی، بیمار کلاه سر EEG را می پوشد که از طریق آن امواج مغزی به دستوراتی برای کنترل شبیه سازی بازوها و دستان تبدیل می شوند. بیمار همچنین عینک های سه بعدی را به چشم می گذارد.

تکنیک جدید بازخورد بصری زمان واقعی را ارائه می دهد و شبیه سازی ها می توانند برای اهداف و چالش های بیمار سازگار شوند و انگیزه بیمار را افزایش دهند.

در آزمایش های انجام شده بر روی شش بیمار، سامانه جدید به نرخ موفقیت 81 درصد در دستکاری دستان شبیه سازی شده پس از سه جلسه دو ساعته دست یافت و این عدد رضایت بخش گزارش شده است. با این حال، این آزمایش باید بر روی جمعیتی بزرگ تر و متنوع تر انجام گیرد.

جزئیات این دستاورد علمی طی هفته جاری و در «جلسات علمی انجمن قلب امریکا 2013» ارائه می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied