شمانیوز
شما نیوز

کوچک‌ترین اهدا کننده عضو کشور به یک کودک زندگی دوباره بخشید

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):با اقدامات مهمی که در زمینه‌های فرهنگ سازی و آموزشی در جامعه صورت گرفته است این میزان در حال حاضر به ۷۰ درصد از بیمار مرگ مغزی و ۳۰ درصد از دهنده زنده است.  

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،مسئول واحد فراهم آوری اهداء عضو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ‌هلیا قربانی شش ماهه که به علت تشنج و ایست قلبی دچار مرگ مغزی شده بود پس از تائید مراحل مرگ مغزی و رضایت خانواده وی از بیمارستان دکتر شیخ به مرکز دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه منتقل و تحت عمل اهداء عضو قرار گرفت.

ابراهیم خالقی خاطر نشان کرد: ‌در این عمل کلیه‌های هلیا قربانی به کودکی ۹ ساله که دچار نارسایی کلیه شده و دیالیز می‌شد به طور رایگان اهداء و پیوند زده شد.

وی تصریح کرد: ‌بر اساس اعلام پزشکان معالج گروه پیوند حال عمومی گیرنده عضو نیز رضایت بخش است و در حال حاضر در بخش پیوند بیمارستان منتصریه بستری است.

مسئول واحد فراهم آوری اهداء عضو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه واحد پیوند عضو دانشگاه از سال ۸۰ راه اندازی شده است، گفت: در این مدت ۳۵۰ عمل اهداء عضو در مراکز درمانی مشهد از جمله قائم (عج) امام رضا (ع) و منتصریه انجام که این امر موجب نجات یک هزار و ۲۶۰ بیمار نیازمند به عضو شده است.

ابراهیم خالقی پیوند ۶۶۳ کلیه، ۱۹۴ مورد کبد، ۸ مورد قلب، ۲۹۶ مورد پیوند قرنیه، ۵ مورد پانکراس، ۹۳ مورد پوست و یک مورد پیوند روده را از جمله عملهای پیوند از بیماران مرگ مغزی برشمرد.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه اهداء عضو مهم‌ترین نقش را در افزایش میزان در اهداء عضو از بیماران مرگ مغزی ایفا می‌کند، خاطر نشان کرد: ‌در حال حاضر از هر ۱۰۰ بیمار مرگ مغزی در کشور تنها ۴۰ نفر از نزدیکانشان نسبت به اهداء عضو رضایت می‌دهند که این میزان باید افزایش پیدا کند.

بر اساس این گزارش، مدیر بیمارستان منتصریه هم با اشاره به راه اندازی مرکز دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه از بهمن ماه پارسال اظهار داشت: ‌با راه اندازی این بیمارستان فعالیت مرکز پیوند اعضاء دانشگاه افزایش و انجام عملهای پیوند کلیه نیز به صورت متمرکز در این بیمارستان انجام می‌شود.

آقای حسین غنچه با اشاره به اینکه بیش از این پیوند کلیه ۷۰ درصد از دهنده زنده و تنها ۳۰ درصد از مرگ بیماران مرگ مغزی بود گفت: ‌با اقدامات مهمی که در زمینه‌های فرهنگ سازی و آموزشی در جامعه صورت گرفته است این میزان در حال حاضر به ۷۰ درصد از بیمار مرگ مغزی و ۳۰ درصد از دهنده زنده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied