شمانیوز
شما نیوز

اقتدار ایران:

ایران رتبه 16 تولید علم در دنیا

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):ایران در آخرین رتبه بندی اسکوپوس ، رتبه 16 تولید علم دنیا را کسب کرده است .

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) گفت: از ابتدای سال 2013 ایران یک و شش دهم درصد از کل تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است. جعفر مهراد افزود : در حالیکه حدود چهار ماه از سال میلادی 2013 گذشته است تولید علم ایران در پایگاه های استنادی همچنان رو به رشد است. وی افزود: دانشمندان و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران در این فاصله زمانی بر اساس پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس یک و شش دهم درصد از کل تولید علم جهان را تولید کرده اند . سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: رتبه جمهوری اسلامی ایران در نظام های اسکوپوس و تامسون رویترز به ترتیب 6 1و 18 است. مهراد افزود : علت تفاوت در این دو آمار مربوط به حجم رکوردهای این دو نظام استنادی است به این معنی که پایگاه استنادی اسکوپوس بیش از 18 هزار از بهترین مجلات علمی بین المللی را نمایه سازی می کند، در حالیکه نظام استنادی تامسون رویترز حاوی حدود 10 هزار مجله معتبر بین المللی است البته شاخص های ارزیابی این دو نظام با هم متفاوت است. وی گفت: ایالات متحده، چین، انگلستان، آلمان و ژاپن پنج کشور نخست هر دو نظام استنادی هستند که میزان تولیدات علمی آنها نیز همانند جمهوری اسلامی ایران به علت تفاوت در حجم رکوردها متفاوت است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) افزود : رتبه های ششم تا دهم در پایگاه اسکوپوس به فرانسه ، هندوستان ، کانادا ، ایتالیا و اسپانیا تعلق دارد. مهراد گفت : در نظام استنادی اسکوپوس کشورهای استرالیا(رتبه 11)، کره جنوبی(رتبه 12)، هلند(رتبه 13)، برزیل( رتبه 14) و تایوان(رتبه 15) پیشتر از ایران قرار دارند. کشور های سوئیس، ترکیه، فدراسیون روسیه و سوئد نیز حائز رتبه های 17 تا 20 هستند. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) شبکه اطلاع رسانی علمی است که راهبری مناسب و نظارت بر وضع انتشارات علمی ، برنامه ریزی برای ارزیابی استنادی انتشارات علمی ، ارزش گذاری کمی ، کیفی ، رتبه بندی مجلات و سایر تولیدات علمی و ثبت در فهرست ISC از مهمترین وظایف آن است .

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) پس از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ، مبنی بر تولید نظام استنادی ایران و اسلام در سال 1383 ، در شهریور 85 راه اندازی شد .

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که درصدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر است .

ایران بعد از ایالات متحده که 60 سال در مطالعات استنادی تجربه دارد و نیز بعد از کشور هلند ، سومین نظام استنادی جهان را بنیان گذاری کرده است . دفتر اصلی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فنآوری خاورمیانه و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز است .

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied