شمانیوز
شما نیوز

کم خونی، موجب افت تحصیلی دانش آموزان می‌شود

یک پزشک عمومی گفت: سردرد، حالت تهوع، استفراغ، رنگ پریدگی، سرگیجه ، افسردگی و در نتیجه افت تحصیلی در دانش آموزان، از جمله علایمی که هستند که کم خونی را ایجاد می‌کند.

یک پزشک عمومی گفت: سردرد، حالت تهوع، استفراغ، رنگ پریدگی، سرگیجه ، افسردگی و در نتیجه افت تحصیلی در دانش آموزان، از جمله علایمی که هستند که کم خونی را ایجاد می‌کند.

سید جمال حسینی اقدم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: خون به عنوان یک عضو از بدن تعریف شده است؛ زمانی که این عضو نتواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد، بدن انسان دچار کم خونی خواهد شد.

وی ادامه داد: کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که در تعداد یا حجم سلول‌های خونی مشکل وجود داشته باشد و یا اینکه خون کارآیی خود را از دست بدهد؛ چرا که این خون است که اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز را به اعضای بدن می‌رساند و همچنین سموم را دفع می‌نماید.

وی افزود: برخی کم‌خونی‌ها نیز عوامل ژنتیکی دارند که در اثر وجود زمینه‌های خانوادگی، فرد مبتلا به کم خونی می‌شود که کم خونی داسی شکل و تالاسمی از این نوع هستند.

این پزشک عمومی، بیان کرد: برخی کم‌خونی‌ها نیز در اثر عوامل محیطی در فرد به وجود می‌آیند، کم‌خونی فقر آهن از این نوع می‌باشد که در اثر کمبود آهن در بدن اتفاق می‌افتد؛ کم‎خونی در ابتدا اعضا حیاتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ مغز عضوی حساس است که در نتیجه‌ی کم‎خونی و در اثر نرسیدن اکسیژن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی گفت: روش‌های درمان این بیماری بسته به نوع و شدت آن تعیین می‌شود؛ اما در کم‌خونی‌های شدید، مثل تالاسمی و کم‌خونی داسی شکل نیاز به درمان‌های خاصی می‌باشد.

وی اظهار کرد: برای پیشگیری از این بیماری باید کودکان در سنین رشد و زنان در سنین بارداری در تغذیه خود از موادی استفاده کنند که آهن کافی داشته باشد و همچنین از مکمل‌های غذایی استفاده کرده و بانوان نیز از قرص آهن استفاده کنند.

گفتنی است؛ کم‌خونی و بسیاری از بیماری‌های دیگر اگر از ابتدا مورد درمان قرار بگیرد، سلامتی را به بدن هدیه خواهد کرد؛ اما اگر مورد بی توجهی قرار بگیرد بدن را تحت تاثیر قرار داده و زندگی فرد را دچار مشکل خواهد کرد؛ چرا که یکی از شرایط مهم شاد زیستن همان داشتن سلامتی است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied