شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل کارخانه فرمولیبدن کویر رفسنجان:

کارخانه فرمولیبدن رفسنجان کاملا بومی‌سازی است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):مدیرعامل کارخانه فرمولیبدن کویر رفسنجان گفت: تمام تجهیزات این کارخانه ساخت داخل است و دستگاه های ما از لحاظ کیفیت با نمونه های خارجی برابری می کند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،محمد محقق در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانه فرمولیبدن کویر رفسنجان در این شهرستان اظهار داشت: این کارخانه از جمله کارخانه های اصلی تولید فرمولیبدن برای صنایع فولاد است که از سال 87 فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه این کارخانه در کمتر از 10 ماه کلنگ زنی و احداث شده است، افزود: این کارخانه با سرمایه گذاری مجموعه بازنشستگی مس به بهره برداری رسیده است.

محقق ابراز داشت: خط تولید این کارخانه به دلیل بحران جهانی که منجر به افت شدید قیمت فرمولیبدن به عنوان یکی از آلیاژهای صنایع فولاد محسوب می شود، تعطیل شده است.

وی علت توقف کار کارخانه را کمبود ماده اولیه سولفورمولیبدن دانست و گفت: مقدار کمی از مواد اولیه سولفورمولیبدن توسط شرکت ملی مس ایران تامین و بیشتر مواد اولیه از خارج وارد می شود و ما نیز این ماده را از بورس تهیه می کنیم.

محقق با تاکید بر اینکه محصول تولیدی این کارخانه بیشتر جنبه صادراتی دارد، عنوان کرد: از سال 87 به بعد همه ساله واحد نمونه صادراتی استان کرمان شناخته شدیم و این توفیق را مدیون کار خوب و ارزش بالای محصولمان در بازارهای جهانی هستیم.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید کارخانه در سال به 6 هزار تن نیز می رسد و این در حالی است که کمتر از 600 تن در سال مصرف شرکت های داخلی است و کمتر از 1.10 محصول مصرف می شود.

وی بیان داشت: نمونه شرکت ما در سطح کشور هفت کارخانه است که بعضی از این کارخانه ها تنها اکسیدمولیبدن تولید می کنند و کارخانه ما نیز هم اکسید مولیبدن و هم فرمولیبدن تولید می کند که تولید سال قبل ما 320 تن بوده است.

محقق با اشاره به اینکه این محصول برای صنایع فولاد به ویژه صنایع تولید بدنه هواپیما و تسلیحات نظامی کاربرد دارد، افزود: در حال حاضر به دلیل تحریم های بانکی مشکلاتی برای برگشت ارز داریم که نمی توانیم از ال سی های ارزی استفاده کنیم و هیچ تضمینی برای برگشت ارز ما وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اکسید مولیبدن به تنهایی قابل عرضه و فروش است، تصریح کرد: اما محصول مهم تر جهانی همان فرمولیبدن است که تا قبل از بحران سال 2008 تا 83 دلار برای هر کیلوگرم فرمولیبدن درآمد زایی می شد، اما اکنون که شرایط اندکی بهتر از بحران است قیمت تا 26 دلار بالا آمده است.

محقق ارزش ریالی محصول 65 درصد عیار فرمولیبدن را در این کارخانه ، حدود 16 دلار دانست و گفت: هر کیلو فرمولیبدن چیزی معادل 60 هزار تومان به فروش می رسد.

وی افزود: تمام تجهیزات ما در این کارخانه ساخت داخل است و دستگاه ها از لحاظ کیفیت با نمونه های خارجی برابری می کند.(منبع فارس )

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied