شمانیوز
شما نیوز

داروی ستیریزین چیست؟ + کاربرد و عوارض

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

داروی ستیریزین چیست؟ + کاربرد و عوارض

داروی ستیریزین نوعی آنتی‌هیستامین است که برای از بین بردن علائم آلرژی مثل آب‌ریزش چشم، آب‌ریزش بینی، خارش چشم و بینی، عطسه، کهیر و خارش استفاده می‌شود.

 

نحوه‌ی عملکرد

عملکرد ستیریزین به شکل انسداد یک ماده طبیعی هیستامین (ماده‌ای که بدن طی یک واکنش آلرژیک تولید می‌کند) است.

داروی ستیریزین از کهیرزدگی یا حساسیت‌های جدی مثل آنافیلاکسی جلوگیری نمی‌کند. بنابراین اگر پزشک شما اپی‌نفرین را برای درمان واکنش‌های آلرژیک تجویز کرده است، همیشه انژکتور اپی‌نفرین را همراه داشته باشید. از ستیریزین به جای اپی‌نفرین استفاده نکنید.

 

نحوه‌ی مصرف ستیریزین و دوز مصرفی آن

اگر دارو را بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنید پیش از استفاده تمام اطلاعات روی بسته‌ی دارو را مطالعه نمایید. در صورتی که سوالی داشتید از دکتر داروخانه سوال کنید. اگر پزشک داروی ستیریزین را برای شما تجویز کرده از دستورات پزشک پیروی فرمایید. (معمولا یک بار در روز)
اگر از قرص‌های جویدنی استفاده می‌کنید پیش از فرو دادن قرص آن را خوب بجوید.

در صورتی که از قرص‌های سریع باز شونده استفاده می‌کنید اجازه دهید قرص به طور کامل حل شود و سپس آن را، با آب یا بدون آب، فرو دهید. اگر شکل شربت ستیریزین را مصرف می‌کنید از پیمانه‌ی مخصوص استفاده کنید. از قاشق غذاخوری خانگی استفاده نکنید زیرا در این صورت نمی‌توانید دوز مقرر را مصرف کنید.

دوز مصرف داروی ستیریزین به سن، وضعیت بیماری، و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. توجه داشته باشید که دوز دارو را به طور خودسرانه افزایش ندهید و بیش از مقدار مقرر، دارو، مصرف نکنید.

اگر علائم آلرژی بهبود نیافتند، اگر کهیرهای‌تان پس از سه روز مصرف ستیریزین بهتر نشدند و بیش از شش هفته دوام داشتند به پزشک خود اطلاع دهید.

درصورتی که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی ستیریزین را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند.

در صورت مشاهده‌ی هر گونه عوارض جانبی خطرناک از جمله مشکل در ادرار و ضعف جسمانی بالافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی ستیریزین بسیار نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.
با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

 

موارد احتیاط مصرف ستیریزین

قبل از مصرف اگر به این دارو حساسیت دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی ستیریزین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاعات بیش‌تر با دکتر داروخانه صحبت کنید.

چنان‌چه سابقه‌ی بیماری‌هایی نظیر مشکل در دفع ادرار (برای مثال بیماری‌های ناشی از بزرگ شدن پروستات)، بیماری‌های کلیوی و مشکلات کبدی دارید حتما با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید.

اگر از این دارو برای درمان کهیر استفاده می‌کنید و با علائم جدی دیگری مواجه شدید فورا به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است نشانه‌هایی مانند کهیرهایی با رنگ‌های غیر معمول، کهیرهایی شبیه به کبودی یا تاول و کهیرهایی که خارش ندارند علائم بیماری‌های خطرناک دیگری باشند.

مصرف داروی ستیریزین ممکن است موجب گیجی و خواب‌آلودگی شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می‌کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود صحبت کنید.

با توجه به این‌که ممکن است شکل شربت این دارو حاوی قند باشد، در صورت ابتلا به دیابت، برای مصرف این دارو، با پزشک خود یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

برای مصرف داروی ستیریزین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری این دارو را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

 

تداخلات دارویی ستیریزین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی ستیریزین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی تان را باپزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی ستیریزین نفرمایید.

داروهای زیر ممکن است با داروی ستیریزین تداخل داشته باشد. در صورت مصرف این داروها، پزشک خود را مطلع سازید:

  • داروهای دیگری که خواب‌آلودگی ایجاد میکنند (مخدرهایی که کاهنده‌ی سرفه یا درد هستند مثل کدئین و هیدروکدون)

  • الکل

  • ماری جوانا

  • داروهای خواب‌آور یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم)

  • شل کننده‌های عضلانی (مانند کاریزوپرودول و سیکوبنزاپرین)

  • سایر آنتی‌هیستامین‌ها (مانند کلرفنیرامین و دیفن هیدرامین)

داروی ستیریزین حاوی ترکیباتی است که می‌تواند موجب خواب آلودگی شود. لذا برچسب تمامی داروهای خود را با دقت مطالعه بفرمایید و برای اطمینان بیش‌تر در طول مصرف دارو از پزشک خود سوال کنید.

آنتی هیستامین‌هایی که مصرف پوستی دارند، شامل کرم، پماد یا اسپری، می‌توانند با این دارو تداخل دارویی ایجاد کنند.

داروی ستیریزین شباهت بسیاری با هیدروکسی‌زین و لووستیریزین دارد. هنگام مصرف ستیریزین از این داروها استفاده نفرمایید.

همچنین داروی ستیریزین ممکن است با نتایج بعضی از آزمایش‌ها، مثل آزمایش‌های پوستی آلرژی، تداخل ایجاد کند و موجب نتیجه‌ی کاذب شود. در نتیجه کارکنان آزمایشگاه و پزشک‌تان را نسبت به مصرف این دارو آگاه سازید.

 

علائم اوردوز

مصرف بیش از اندازه‌ی داروی ستیریزین ممکن است موجب بروز علائمی مانند خواب‌آلودگی شدید شود. همچنین در کودکان تغییرات روحی و روانی مانند بی‌قراری و کج‌خلقی پیش از خواب‌آلودگی مشاهده می‌شود. اگربا مصرف داروی ستیریزین دچار عوارضی جدی نظیر بی‌هوش شدن یا مشکلات تنفسی شدید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

اگر دوز مصرفی داروی ستیریزین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی ستیریزین نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگه‌داری صحیح داروی دیفن ستیریزین آن را در دمای اتاق، به دور از حرارت و رطوبت و دور از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین شربت ستیریزین را فریز نکنید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

 

منبع : دکترتو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۹ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • Sirosnikpour

    خیلی مفید بود