شمانیوز
شما نیوز

6 عوارض وحشتناک و مرگبار قرص های خواب آور

یکی از خطرات مصرف قرص‌های خواب‌آور، زمین افتادن ناگهانی است. طبق تحقیق جدید، بیمارانی که زولپیدم مصرف می‌کردند، چهار برابر بیشتر از افرادی که این قرص را مصرف نمی‌کردند، زمین می‌افتادند.

6 عوارض وحشتناک و مرگبار قرص های خواب آور

یکی از خطرات مصرف قرص‌های خواب‌آور ، زمین افتادن ناگهانی است. طبق تحقیق جدید، بیمارانی که زولپیدم مصرف می‌کردند، چهار برابر بیشتر از افرادی که این قرص را مصرف نمی‌کردند، زمین می‌افتادند. برای درمان بی‌خوابی داروهای بسیاری در دسترس هستند، اما عوارض جانبی آنها ممکن است خطرناک باشد.

ظاهرا، تجویز قرص‌های خواب‌آور مثل درمان کامل بی‌خوابی به نظر می‌رسد: یک قرص را مصرف کنید و چند دقیقه بعد به خواب آرامی ‌بروید. اگرچه این قرص‌ها بدون نسخه هستند، اما بسیاری از مردم از خطرات و عوارض جانبی آن غافل‌اند. برای آشنایی با این مشکلات احتمالی، این مطلب را دنبال کنید:

 

۱. شما می‌توانید به سرعت معتاد این داروها شوید

هنگامی‌ که قرص‌های خواب‌آور را در مدت زمان طولانی مصرف می‌کنید، بدن شما به مواد مخدر عادت می‌کند و دیگر دوزهای پایین اثر خود را از دست می‌دهد. اینجاست که برای داشتن یک خواب خوب، به دوزهای بالاتر و بالاتر نیاز پیدا می‌کنید. بالا بردن دوز مصرفی، نیز می‌تواند در هنگام خواب منجر به تنفس کُند و باعث مرگ شود. برای کاهش خطر ابتلا به این عوارض جانبی، قرص‌های خواب‌آور را برای بیش از یک یا دو هفته مصرف نکنید.

۲. رانندگی خواب آلود

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که انواع خاصی از قرص خواب را مصرف می‌کنند، ممکن است بعد از بیدار شدن هنوز به اندازه کافی مواد مخدر در خون‌شان وجود داشته باشد. همین مساله منجر به ایجاد اختلال در فعالیت‌هایی مانند رانندگی خواهد شد. برای جلوگیری از خواب‌آلودگی روز بعد، دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال و از مصرف قرص‌های خواب‌آور مانند آمبی ین خودداری کنید، مگر اینکه حداقل هفت ساعت پس از مصرف ِآن را به خواب اختصاص دهید.

 

۳. اثرات جانبی ناپایدار

عوارض کوتاه و بلندمدت قرص‌های خواب آور را بشناسیم

 همه ما در حین خواب مرتکب کارهای عجیب و غریب می‌شویم، اما به‌خصوص با مصرف قرص‌های بنزودیازپان، دچار عوارض جانبی مانند راه رفتن در خواب و اعتیاد به مواد مخدر می‌شویم. حتی ممکن است از خواب بیدار شویم و ندانیم کجا هستیم. در صورتی که دچار رفتارهای عجیب و غریب در حین خواب هستید، باید پیش از هرگونه تجویز قرص خواب‌آور توسط پزشک‌تان، او را از این موضوع مطلع کنید.

۴. زمین افتادن

طبق یک تحقیق جدید، بیمارانی که زولپیدم مصرف می‌کردند، چهار بار بیشتر از افرادی که این قرص را مصرف نمی‌کردند، زمین می‌افتادند. سقوط کردن کاملا یک مشکل است. تمام بدن شما بر روی دو پا کاملا متعادل است. شما روی پاهای خود دارای حسگرهایی هستید که دائم مرکز ثقل بدن و جایی را که در آن هستید اندازه‌گیری می‌کنند. با مصرف داروهایی که این سیستم را خاموش می‌کنند مثل قرص‌های خواب‌آور، خطر زمین افتادن برای شما بیشتر می‌شود. خصوصا این مساله را در مورد بیماران مسن‌تر باید جدی گرفت.

۵. سرطان و مرگ

طبق یک تحقیق، افرادی که قرص‌های خواب‌آور مصرف کردند در مقایسه با افرادی که آنها را مصرف نکرده بودند احتمال بیشتری برای مرگ یا ابتلا به سرطان داشتند. این لزوما بدان معنا نیست که این داروها قطعا عوارض جانبی منفی ایجاد می‌کنند. ولی برای درمان بی‌خوابی بهتر است به جای تجویز این نوع دارو از درمان رفتاری شناختی کمک گرفت که می‌تواند به تغییر الگوهای تفکری فرد بی‌خواب کمک کند.

 

۶. مشکل کنار گذاشتن قرص خواب‌آور

هنگامی‌ که شما شروع به مصرف قرص‌های خواب‌آور می‌کنید، مشکل بتوانید آن را به راحتی کنار بگذارید، به‌خصوص اگر آنها را برای مدت طولانی مصرف کرده باشید. هنگامی‌ که مصرف دارو را متوقف می‌کنید، مشکلات خواب عملا بدتر می‌شود. اگر می‌خواهید از خوردن قرص‌های خواب‌آور دست بکشید، با پزشک خود برای تنظیم برنامه کاهش دوزهای خود صحبت کنید. ترک یک شبه این قرص‌ها خطرناک است.

 

منبع:سلامتیسم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied