شمانیوز
شما نیوز

کمر درد هایی که در روز به آنها دچار می شویم

درد کمر یک مشکل شایع است که افراد زیادی دچارش شده اند اما ممکن است گاهی علت بسیار جدی ای داشته باشد .

کمر درد هایی که در روز به آنها دچار می شویم

 

درد کمر یک مشکل شایع است که افراد زیادی دچارش شده اند اما ممکن است گاهی علت بسیار جدی ای داشته باشد و همینطور نیز ممکن است یک چیز عادی بوده و به خاطر دلایل ساده ای مثل جابه جایی وسایل سنگین و بد خوابیدن و نشستن و مانند آن باشد.وقتی قسمت پایینی ستون فقرات دچار درد می شود به آن کمردرد می گویند و می تواند به علت بیماری و مشکلاتی که در قسمت های مختلف کمر وجود دارد باشد

درد کمر  یک مشکل شایع است که افراد زیادی دچارش شده اند اما ممکن است گاهی علت بسیار جدی ای داشته باشد و همینطور نیز ممکن است یک چیز عادی بوده و به خاطر دلایل ساده ای مثل جابه جایی وسایل سنگین و بد خوابیدن و نشستن و مانند آن باشد.وقتی قسمت پایینی ستون فقرات دچار درد می شود به آن کمردرد می گویند و می تواند به علت بیماری و مشکلاتی که در قسمت های مختلف کمر وجود دارد باشد

علت کمردرد
همانطور که گفته شد کمردرد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و به عبارت دیگر انواع کمر درد وجود دارد. نشستن نادرست از دلایل مهم کمردرد است.نشستن صحیح برای مدت طولانی به مرور سبب کمردرد میشود همچنین خوابیدن نادرست و حتی ایستادن و راه رفتن میتوانند به کمر فشار وارد کنند و باعث درد کمر شوند.ب

لند کردن و جا به جایی وسایل سنگین نیز باید با اصول انجام شوند و برای آن قدرت کافی داشت اگر نه به کمر آسیب رسیده و دچار درد آن میشود. رفتار های نادرست دیگر حمل نادرست کوله پشتی و حمل کوله ی سنگین و داشتن حالت نادرست هنگام کار با موبایل خطر درد کمر را به همراه دارند.شکستگی در ستون فقرات ، تومور های ستون فقرات و حتی استرس و اضطراب هم میتوانند سبب ایجاد کمردرد شوند.

درمان کمردرد
برخی از کمردرد های ساده با ماساژ و یا ورزش های مخصوص حل می شوند در مواردی نیز با قرار دادن کمپرس آب گرم و یا سرد می توانید درد آن را تسکین دهید.در مواردی نیز برای تسکین درد کمرفیزیوتراپی تجویز می شود که عضلات را تقویت ، همچنین انعطاف پذیری را بهبود میبخشد و به کاهش درد کمک می کند.در مواردی از کمردرد که به پزشک مراجعه میکنند برای آنها دارو های مختلف مانند روغن ها ، پماد ها و همینطور دارو های تزریقی تجویز میشود در دیگر کمر درد ها نیز افراد نیازمند کم تحرکی و استراحت هستند. در آخر اگر هیچ یک از درمان های ذکر شده به درمان بیمار کمک نکند، احتمالا نیاز به جراحی است.

سیاتیک
سیاتیک دردیست در قسمت تحتانی کمر و یا باسن که در پاها نیز انتشار پیدا میکند و پاها دچتر سوزن سوزن شدن و همچنین ضعف میشوندعلت سیاتیک تحریک و فشار وارد شدن به عصب سیاتیک می باشد و حتی حرکت دیسک بین مهره ها درد شدیدی به وجود می اوارد که باسن را هم درگیر میکنند.بیشترین دلایل فشار عصب سیاتیک اختلالات دیسکی هستند لغزندگی و بیرونزدگی دیسک را میتوان از آنها نامبرد.از خطرات جلوگیری نکردن و اقدام نکردن برای درمان سیاتیک ضعف پا است که همراه از دست رفتن قدرت پا با لاغری پا نیز خود را نشان می دهد. درمان سیاتیک باید توسط متخصص انجام شود تا با بازگشت آن و درد شدید روبه رو نشویم .درمان سیاتیک میتواند با داروهای مختلف،کاهش التهاب عصب سیاتیک همراه آمپول ، طب سوزنی ، فیزیوتراپی ، ورزش و غیره باشد.

کمردرد حاصل از پوکی استخوان
گاه پوکی استخوان نیز سبب کمردرد می شود.هنگام شدید شدن پوکی استخوان شاهد شکستگی های درون استخوان خواهیم بود که علت کمردرد هستند همچنین پوکی استخوان خیلی شدید باعث شکستگی و یا فرورفتگی مهره و در نتیجه کمردرد می شود. اگر مبتلا به پوکی استخوان هستید ممکن است به درد کمر شدید به خصوص بیشتر هنگام راه رفتن و نشستن شوید البته این درد هنگام نشستن کاهش پیدا میکند همچنین انحنای ستون فقرات دیگر مشکلاتی است که به آن ممکن است دچار شوید.

پارگی دیسک کمر
پارگی دیسک کمر هنگامی که در یکی از دیسک های موجود در بین استخوان های ستون مهره ها مشکلی ایجاد می‌شود،به وجود می‌آید. دیسک ستون فقرات دارای یک مرکز ژله ای نرم (هسته) است که در قسمت بیرونی محکم و لاستیکی (حلقوی) محصور شده است. دیسک فشرده یا دیسک پاره شده، هنگامی ایجاد می‌شود که برخی از هسته ها از طریق پارگی در ناحیه حلقوی بیرون بیایند.

پارگی دیسک کمر که می تواند در هر بخشی از ستون فقرات رخ دهد، ممکن است یک عصب مجاور را تحریک کند. بسته به جایی که دیسک دچار پارگی شده است، می تواند منجر به درد، بی حسی و ضعف در بازو یا پا شود. اگر پارگی دیسک در قسمت تحتانی کمر باشد، معمولاً بیشترین درد را در باسن، ران احساس خواهید کرد. ممکن است در قسمتی از پا نیز درد داشته باشیدافرادی که پارگی دیسک کمر دارند معمولاً دچار بی حسی یا سوزن شدن قسمت هایی از بدن می شوند که توسط اعصاب آسیب دیده تحریک می‌شوند. .بسیاری از افراد هیچ علامتی از دیسک فتق ندارند. برای رفع مشکل معمولاً جراحی لازم نیست.

تومور نخاعی
تومور نخاعی نادر هستند و اگر یکی از این توده های عجیب را در طول ستون فقرات داشته باشید ، باید به دنبال یک جراح مغز و اعصاب باشید. یکی از علائم درد کمر است که همه بیماران می توانند آن را تجربه کنند. بسته به اندازه و محل تومور ، فرد می تواند علائم مختلفی داشته باشد:
    راه رفتن غیرطبیعی
    از دست دادن حس
    ضعف
    احساس سوزش
    در موارد حادتر اختلال در  عملکرد روده یا مثانه
    فلج تا درجات مختلف
    اسکولیوز (انحنای ستون فقرات)

پزشک ممکن است یک آزمایش تصویربرداری مانند MRI درخواست کند . MRI نشان می دهد که آیا تومور در ستون فقرات یا در نزدیکی ستون فقرات در حال رشد است یا خیر. در صورت لزوم نیاز به جراحی و خارج کردن تومور خواهید داشت. نیاز به انجام عمل جراحی، به نوع تومور بستگی دارد. تومورهای نخاعی اولیه را می‌توان از طریق جراحی برداشتن کامل تومور معالجه کرد.
منبع:بهداشت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied