شمانیوز
شما نیوز

طرز تهیه خورش ماست با پلو اصفهانی

خورش ماست یا خورش ماست جزء یکی از غذاهای اصفهان است. این غذا از ماست چکیده، گوشت گردن گوسفند، زعفران و شکر و زرده تخم مرغ تهیه می ‌شود و در آن کمی زرشک و خلال بادام یا گردو و گاه گلاب می ریزند.

طرز تهیه خورش ماست با پلو اصفهانی

خورش ماست یا خورش ماست جزء یکی از غذاهای اصفهان است. این غذا از ماست چکیده، گوشت گردن گوسفند، زعفران و شکر و زرده تخم مرغ تهیه می ‌شود و در آن کمی زرشک و خلال بادام یا گردو و گاه گلاب می ریزند. خورش ماست به صورت سرد سرو می ‌شود. این غذای حلیم‌ مانند و کشسان، امروزه به عنوان دسر مصرف می ‌شود،‌این غذا معمولاً با گوشت گردن گوسفند تهیه می ‌شود اما برخی از گوشت مرغ استفاده می کنند. همچنین برخی آن را با سبک هندی تهیه کرده و از نمک و فلفل استفاده می کنند نه شکر و گلاب،‌از تاریخچه خورش ماست اطلاعات چندانی در دست نیست اما دست کم بیش از یک سده است که در مهمانی ‌های مجلل و بزرگ و جشن ها و مجالس عروسی اصفهان دیده می شود. خورش ماست در قدیم یک غذای اصلی درباری بود ولی امروزه به عنوان دسر مصرف می شود.

 

مواد لازم :

  • مرغ یک کیلوگرم

  • ماست کیسه‌ای 750 گرم

  • زعفران ساییده‌شده دو تا سه قاشق غذاخوری

  • پیاز سرخ‌کرده دو تا سه قاشق سوپخوری

  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

 

طرز تهیه:

  1. مرغ، پیاز سرخ‌کرده، نمک، زردچوبه و دو لیوان آب را در قابلمه‌ای ریخته و می‌گذاریم به طور کامل بپزد، به طوری که بعد از پخته شدن کمی آب داشته باشد.

  2. زعفران ساییده و فلفل را به آن اضافه کرده و می‌گذاریم چند جوش بزند.

  3. مرغ را از قابلمه خارج کرده و به صورت قطعه قطعه یا درسته درون ظرفی دیگر قرار می‌دهیم.

  4. حرارت خورش را ملایم کرده و ماستی که از قبل هم زده و صاف و یک‌دست شده را به خورش اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم و بلافاصله بر روی مرغ‌ها می‌ریزیم. توجه داشته باشید که بعد از ریختن ماست، نباید خورش بجوشد و فقط در حدی که ماست گرم شود خورش روی حرارت باقی می‌ماند. می‌توانید این خورش را با زرشک تزیین کرده و با برنج سرو کنید.

منبع : تالاب

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied