شمانیوز
شما نیوز

گندنای کوهی از رفع کیست سینه تا درمان دیابت

خواص گندنای کوهی (فراسیون) بسیار گسترده است. از این جمله می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود مشکلات قاعدگی، درمان دیابت و ... اشاره کرد.

 گندنای کوهی از رفع کیست سینه تا درمان دیابت

گندنای کوهی (فراسیون)، گیاهی علفی و چند ساله است و از آن برای مقاصد خوراکی نیز استفاده می‌شود. اگرچه گیاه گندنای کوهی محبوبیت خود را تازه به دست آورده، اما زمان زیادی است که انسان‌ها از گیاه گندنای کوهی  استفاده می‌کنند. مصریان باستان از این گیاه به عنوان هدیه‌ای به خدای خورشید استفاده می‌کردند. از عصاره این گیاه برای تهیه آب نبات استفاده می‌شد و به عنوان درمانی برای گلو درد و سرفه در دوران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این مطلب به بررسی خواص این گیاه می‌پردازیم، گندنای کوهی گیاه بومی کشور‌های مدیترانه‌ای است و همچنین در اروپای جنوبی و مرکزی، آسیا و شمال آفریقا نیز یافت می‌شود. این گیاه همچنین در مناطق معتدل غربی هیمالیا، شمال غربی هند، کاشمیر، جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان نیز دیده می‌شود. فراسیون در کشور‌هایی که آب و هوای مناسب دارند، رشد می‌کند و توسط قلمه‌ها و دانه‌ها کشت و تکثیر می‌شود. گندنای کوهی دارای لاکتون، روغن، ویتامین C و مواد معدنی است. این گیاه هم به عنوان یک ماده غذایی و هم به عنوان گیاه درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از برگ و گل‌های فراسیون، روغن به دست می‌آید.

خواص گندنای کوهی (فراسیون)

گندنای کوهی به نعنا شباهت دارد و در حقیقت هر دو از یک خانواده هستند. آن‌ها همچنین خواص درمانی مشابه دارند و به عنوان یک گیاه حیاتی در مصارف داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱. مشکلات قاعدگی

فراسیون برای آن دسته از خانم‌هایی که قاعدگی دردناک را تجربه می‌کنند، مفید است. ترکیبات فعال موجود در گندنای کوهی باعث کاهش نوسانات خلقی می‌شود و درد‌های ناشی از گرفتگی شدید را کم می‌کند. همچنین عرق فراسیون برطرف کننده کیست تخمدان و کیست سینه است. بر خلاف عرق رازیانه که در تنظیم قاعدگی موثر، اما برای کیست سینه مضر است؛ عرق فراسیون برطرف کننده هر دو مشکل است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.  

۲. التهاب را کاهش می‌دهد

از گندنای کوهی می‌توان به صورت خوراکی و معجون استفاده کرد. این معجون ورم مفاصل را تسکین می‌دهد و باعث می‌شود فرد از سرفه و گلو درد رهایی یابد. این گیاه همچنین انقباض در رگ‌های خونی را کاهش داده و التهاب را کاهش می‌دهد و نیز با کاهش فشار خون به تقویت سلامت قلب کمک می‌کند.

۳. کلسترول را کاهش می‌دهد

مصرف کمی از گندنای کوهی باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود. این گیاه با از بین بردن کلسترول اضافه که مانع از ایجاد پلاکت می‌شوند، سطح کلسترول را متعادل می‌کند. این گیاه از گرفتگی شریان‌های خونی جلوگیری می‌کند و احتمال سکته مغزی و حملات قلبی ناشی از کلسترول بالا را کاهش می‌دهد.

۴. درمان دیابت

یکی دیگر از خواص گندنای کوهی (فراسیون)، بهبود دیابت است. این گیاه به نرمال کردن سطح قند خون کمک می‌کند.

۵. سموم بدن را از بین می‌برد

فراسیون باعث می‌شود که سرعت عرق کردن افزایش یابد؛ در نتیجه، سموم بدن از قبیل آب اضافی، نمک‌ها، مواد مضر و چربی‌ها که باعث بروز بیماری می‌شوند از بین می‌روند.

۶. تشنج را درمان می‌کند

گندنای کوهی به عنوان یک عامل ضد تشنج عمل می‌کند و باعث کاهش تشنج‌ها و گرفتگی عضلات می‌شود. چای تهیه شده از این گیاه، آرامش بخش است و ذهن و بدن را آرام می‌کند.

۷. از بروز سرطان جلوگیری می‌کند

یکی از خواص گندنای کوهی، ویژگی ضد التهابی است. فراسیون از مرگ سلول‌ها جلوگیری می‌کند و در نتیجه، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. خاصیت آنتی اکسیدانی آن به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که باعث مرگ سلول‌ها می‌شوند، کمک می‌کند.

۸. مشکلات گوارشی

از جمله خواص فراسیون این است که با از بین بردن عواملی مخل روده، به درمان سوء هاضمه و یبوست کمک می‌کند. این ماده دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است و دستگاه گوارش را پاکسازی می‌کند. با جلوگیری از یبوست، نفخ بیش از حد و بواسیر، التهاب در روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

۹. تقویت سیستم ایمنی بدن

این گیاه دارای خواص ضد میکروبی و آنتی بیوتیکی است؛ بنابراین ایمنی بدن را تقویت کرده و آن را از عوامل خارجی و بیماری زا محافظت می‌کند. این گیاه را می‌توان در دهانشویه‌ها و خمیردندان‌ها یافت.

کاربرد‌های سنتی گیاه گندنای کوهی

    برونشیت حاد

    سرفه‌های مزمن

    بی اشتهایی

    سوء هاضمه

    نفخ

    بیماری‌های ریوی

    سل

    عفونت‌های تنفسی

    زردی

    اسهال

    قاعدگی

    زخم‌ها و آسیب‌های پوستی

    عفونت های گلو و دهان

    درمان التهاب دستگاه تنفسی

    سرماخوردگی

    آسم و بیماری‌های ریوی

    کوفتگی

    کمک به عملکرد معده

    عادی سازی ضربان قلب

    دندان درد، رگ به رگ شدن و سردرد

    کاهش درد‌های ناشی از گرفتگی قاعدگی

    تقویت ترشح اسید‌های معده

    بیماریهای قلبی

    کنترل قند خون

    درمان مشکلات پوستی

 

عوارض استفاده از گندنای کوهی

     آب گیاه ممکن است باعث اگزما شود.

     به دلیل کمبود اطلاعات بهتر است در دوران بارداری و شیردهی، از مصرف آن خودداری شود.

     مصرف زیاد آن فشار خون، ریتم قلب و قند خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    بیماران دیابتی که دارو‌های آلوپاتیک مصرف می‌کنند از مصرف آن خودداری کنند.

    افراد مبتلا به ضربان قلب نامنظم، کم خونی، دیابت و مشکلات قلبی برای استفاده باید با پزشک مشورت کنند.

    در افراد حساس باعث خارش پوستی می‌شود.

     باعث استفراغ، ناراحتی معده و اسهال می‌شود.

 

روش‌های مصرف گندنای کوهی

    از آن برای تهیه آب نبات و شربت سرفه استفاده می‌شود.

    عرق فراسیون از رایج‌ترین شکل‌های مصرفی این گیاه دارویی است.

    گندنای کوهی همچنین به نوشیدنی‌هایی مانند ماء الشعیر و کوکتل اضافه می‌شود.

    به عنوان دمنوش استفاده می‌شود.

    برای تهیه چای گیاهی استفاده می‌شود.

    این گیاه به عنوان پاد زهر برای حشرات سمی، حیوانات و گزش مار عمل می‌کند.

 

کلام آخر

در این مطلب با خواص گندنای کوهی (فراسیون) آشنا شدید. این گیاه با سالم نگه داشتن قلب و جوان سازی پوست همانند یک معجزه برای بدن عمل می‌کند. آیا شما تا به حال از گندنای کوهی (فراسیون) استفاده کرده‌اید؟ نتیجه آن چه بوده است؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید. در پایان، از شما دعوت می‌کنیم تا با خواص گل ختمی نیز به عنوان یکی از مفیدترین گیاهان دارویی آشنا شوید.

 

منبع: ستاره

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied