شمانیوز
شما نیوز

شورای مقررات‌زدایی و وحدت‌رویه سازمان تامین اجتماعی تشکیل شد

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای به معاونین و مدیران کل مستقل ستادی این سازمان تشکیل شورای مقررات‌زدایی و وحدت‌رویه این سازمان را اعلام و سازوکار فعالیت این شورا را مشخص کرد.

شورای مقررات‌زدایی و وحدت‌رویه سازمان تامین اجتماعی تشکیل شد

به گزارش شمانیوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، براساس بخشنامه صادر شده از سوی دکتر مصطفی سالاری مقررات‌زدایی و وحدت‌رویه، تنقیح، تجمیع، تلخیص و اصلاح بخشنامه‌ها در راستای شناسایی و حذف موارد هم‌پوشانی، متعارض و تکراری بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و همچنین برداشت واحد و یکسان از بخشنامه‌ها، دستورالعملها و دستورهای اداری انجام می‌شود.

 تسهیل آگاهی و تسریع دسترسی جامعه هدف به ضوابط و مقررات سازمان و مقررات‌زدایی، ارائه بهتر خدمات و حمایت‌های سازمان به جامعه هدف، افزایش شفافیت در عملکرد سازمان، اعمال قوانین و مقررات و آراء ‌هیات عمومی جدید و در نهایت رعایت اصل سه جانبه‌گرایی از دیگر اهداف و نتایج مقرات زدایی و وحدت رویه است.

موارد و مفاد اصلاحی مرتبط با موضوعات تنقیح، تجمیع یا تلخیص شده و یا اصلاح و رفع ابهام از بخشنامه‌های مزبور، پس از طرح در «شورای مقررات زدایی و وحدت رویه سازمان» و لحاظ مفاد اصلاحی یا جدید در بخشنامه تجمیع‌شده و پرهیز از صدور بخشنامه مستقل جداگانه و با ابلاغ ویرایش جدید بخشنامه تنقیح؛ تجمیع، تلخیص و اصلاح شده، انجام می‌پذیرد.

اعضای شورای مقررات زدایی و وحدت رویه سازمان تأمین اجتماعی با ترکیب نماینده مدیرعامل؛ مدیرکل امور حقوقی و قوانین به عنوان عضو و دبیر شوراء ؛ یک نفر حقوقدان و صاحب‌نظر در حوزه تامین اجتماعی به پیشنهاد دبیر شورا و تأیید مدیرعامل؛ یک نفر صاحب‌نظر در حوزه مرتبط با بخشنامه، دستورالعمل یا دستور اداری موردنظر با تایید مدیرعامل؛ معاون یا مدیرکل حوزه تخصصی حسب موضوعات مطروحه و نماینده صنف و تشکل بخش خصوصی مرتبط با موضوع تعیین شده‌اند.

بخشنامه‌ها، دستورهای اداری و دستورالعمل‌های صادره عنداللزوم حسب تشخیص مدیرعامل یا معاونت تخصصی مربوط یا دبیر شورا جهت اصلاح و رفع ابهام در «شورای مقررات‌زدایی و وحدت‌رویه» قابل طرح و رسیدگی است.

موضوعات ارجاعی از سوی معاونت‌ها و سایر واحدهای اجرایی جهت طرح در شورا ابتدا توسط اداره‌کل امور حقوقی و قوانین مورد بررسی قرار گرفته و پس از احراز ضرورت طرح موضوع، در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت.

در تنظیم بخشنامه‌ها باید علاوه بر رعایت اصول و قواعد حاکم بر موضوع، شفافیت، ساده‌نویسی، قوانین و مقررات مرتبط و بالادستی و آراء هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیز مورد توجه قرار گیرد.

صدور هرگونه بخشنامه، دستورالعمل و یا دستور اداری جدید مرتبط با موضوعات بخشنامه‌ها و ضوابط تنقیح و تجمیع شده می‌بایست به صورت الحاق یا اصلاح بخشنامه‌ها، دستور اداری و یا ضوابط تجمیع و تنقیح شده و تحت عنوان ویرایش جدید آن باشد.

پیش‌نویس ویرایش جدید بخشنامه اصلاح‌شده توسط شورا با تائید و امضای مدیرعامل سازمان صادر و ابلاغ می‌شود.

پیش‌نویس تمامی بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط می‌باید از جهت رعایت قوانین و مقررات مورد بررسی و تائید اداره‌کل امور حقوقی و قوانین قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied