شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

رپورتاژ ثبت طرح صنعتی

اختراعات، نتیجه خلاقیت و تفکر نوآورانه یک شخص است که به صورت یک کالا یا فرآیند ظاهر می شود. طبق ماده 26 قانون مربوط به علائم تجاری و اختراعات، هر اختراعی که نوآورانه بودن آن بر اساس نظر مراجع ذی صلاح اثبات گردد، 2 حق را برای صاحب آن اختراع به وجود می آورد.

رپورتاژ ثبت طرح صنعتی

حق اول از نظر اخلاقی است که در انحصار شخص است و محدودیت زمانی ندارد و حق دوم که از نظر زمانی محدود است و از 5 سال تا 20 سال بسته به نظر قانون به صاحب اختراع تعلق می گیرد، حق مادی نامیده می شود. طبق حق مادی، کلیه حقوق و منافع عایدی از آن اختراع در مدت زمان تعیین شده متعلق به صاحب اختراع می باشد و تخطی از آن، پیگرد قانونی دارد.

برای دفاع از حقوق افراد صاحب اختراع و ثبت اختراع و ایده به صورت قانونی، ابتدا می بایست روش های ثبت اختراع و مراجعی را که متصدی این کار هستند، بشناسیم. در ادامه این مقاله به روش های مورد استفاده برای ثبت اختراع، چگونگی ثبت اختراع و معرفی مراجع ذی صلاح خواهیم پرداخت.

مؤسسه ثبت کاف، خدمات مربوط به ثبت اختراع و ایده، ثبت شرکت، ثبت برند و غیره را برای متقاضیان ارائه می دهد. با مراجعه به وبسایت این شرکت می توانید از خدمات گسترده آن بهره مند گردید.

روش ‌های ثبت اختراع

به منظور ثبت اختراع و ایده، دو روش کلی در سطح دنیا رایج است. در روش اول که به روش اظهاری یا اعلامی معروف است، شخص متقاضی که صاحب اختراع نامیده می شود، با ارائه مستندات خود درخواست ثبت اختراع می کند. سپس مستندات شخص بررسی شده و مقرون به صحت شناخته می شود. در این صورت ثبت اختراع و یا ایده صورت خواهد گرفت.

در روش دوم که به روش تحقیقی موسوم است، و تنها برخی از کشورهای توسعه یافته از آن استفاده می کنند، امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات عملی برای بررسی موضوع مطرح شده وجود دارد. در این شرایط، ادعای شخص و مستندات و ادله وی در محیط عملی بررسی شده و تحقیقات لازم برای اثبات آن صورت می گیرد. در صورتی که صحت ادعای فرد در تست های آزمایشگاهی به اثبات رسید، اختراع وی ثبت می گردد.

در ایران، تنها ثبت اختراع نوع اظهاری مورد استفاده قرار می گیرد. نهاد خاصی برای این منظور در نظر گرفته شده است به نام اداره ثبت اختراعات، که خود شخص متقاضی و یا وکیل قانونی وی می تواند جهت ثبت اختراع و ایده، به این اداره درخواست دهد.

مؤسسه ثبت کاف به عنوان یک مؤسسه وکالتی، با عقد قرارداد با متقاضیات ثبت اختراع، کلیه مراحل مربوط به ثبت اختراع و ایده را به عنوان نماینده و وکیل قانونی شخص، پیگیری کرده و مکاتبات لازم را با اداره ثبت اختراعات و مراجع ذی صلاح انجام می دهد.

مراحل ثبت اختراع

چگونه اختراع خود را ثبت کنیم؟

 پیش از آنکه به مراحل ثبت اختراع بپردازیم، بهتر است مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع و ایده را ذکر نماییم.

مطابق با قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات، هر فرد که متقاضی ثبت اختراع است، می بایست یک سری مدارک و مستندات را تهیه کرده و به اداره ثبت اختراع زیر نظر اداره مالکیت صنعتی، ارائه نماید. این مدارک عبارت اند از:

  • اظهارنامه اختراع
  • توصیف اختراع (مشخصات فنی اختراع)
  • نقشه اختراع
  • مدارک هویتی مخترع یا مخترعین شامل کپی شناسنامه، کارت ملی، روزنامه رسمی تأسیس شرکت (در صورتی که شخص حقوقی متقاضی ثبت اختراع باشد)
  • رسید بانکی مربوط به حق الثبت اظهارنامه (یا پرداخت آنلاین از طریق اینترنت)
  • در صورتی که وکیل قانونی فرد، مبادرت به درخواست ثبت اختراع کند، می بایست اصل وکالت نامه و یا کپی آن که برابر اصل شده است، ارائه گردد.
  • در صورتی که یک شخص حقوقی درخواست ثبت اختراع داشته باشد، می بایست نامه رسمی مدیریت شرکت نیز ارائه شود.

دقت شود که برای توصیف اختراع موارد زیر را باید مد نظر قرار داد:

  • اختراع مورد نظر در چه زمینه علمی و یا فناوری ارائه شده است؟
  • هدف اختراع و یا ایده مورد نظر چیست؟ در واقع این اختراع برای حل چه مشکلی مطرح شده است؟
  • پیشینه ای از موضوع اختراع در این بخش بیان گردد تا نوآوری و ماهیت ابداعی اختراع و یا ایده مورد نظر محرز گردد.
  • راه کار پیشنهادی برای حل مشکل بیان گردد. توضیحات این بخش باید پیرامون اختراع و یا ایده مطرح شده باشد و از ذکر مطالب پراکنده و زائد خودداری شود.
  • به کار گیری نمودار، نقشه، جدول و اشکال می تواند به تفسیر و درک بهتر موضوع کمک کنید.
  • مزیت ها و منافع حاصل از اختراع و یا ایده مورد نظر را ذکر کنید.
  • امکانات و روش های در دسترس برای پیاده سازی عملی اختراع و یا ایده مورد نظر را بیان کنید.
  • در صورتی که اختراع شما کاربرد صنعتی دارد، تمرکز خود را بر کاربردهای صنعتی آن معطوف نمایید.

مؤسسه ثبت کاف، با بهره گیری از افراد باتجربه و متخصص در زمینه ثبت انواع اظهارنامه های اختراع، شما را در کلیه مراحل ثبت اختراع یاری خواهند کرد. توصیف اختراع هرچه دقیق تر و جامع تر باشد، مراحل ثبت اختراع زودتر انجام شده و ارجاعات اظهارنامه جهت تکمیل و یا پاسخگویی به ابهامات، کمتر خواهد بود. لذا تیم ما در مؤسسه کاف، با استفاده از تجربه بالای خود در این زمینه، بهترین و کامل ترین پیش نویس توصیف اختراع را برای متقاضیات تهیه می کند.

مزایای ثبت اختراع

مراحل ثبت اختراع

به منظور ثبت اختراع یا ایده در کشور ایران، کافیست به پورتال اداره کل مالکیت صنعتی به آدرس http://iripo.ssaa.ir مراجعه نموده و اطلاعات مربوط به ثبت اختراع را در قسمت ثبت اظهارنامه تکمیل نمایید.

در این بخش، کلیه اطلاعات مربوط به اظهارنامه، مشخصات هویتی متقاضی و یا وکیل قانونی وی، توصیف اختراع و عنوان و خلاصه آن ثبت می گردد.

سپس در مرحله دوم در صورت لزوم، ضمائم و پیوست های لازم برای اختراع مورد نظر را ثبت نمایید. پس از تأیید نهایی، در مرحله آخر، هزینه های مربوط به حق الثبت اظهارنامه را به صورت آنلاین پرداخت کنید (در صورتی که این پرداخت را از طریق واریز به حساب انجام می دهید، تصویر فیش واریزی را می بایست بارگذاری نمایید).

مراحل ثبت اختراع و ایده به این صورت تکمیل می گردد. سپس اظهارنامه شخص متقاضی یا وکیل قانونی وی، طبق روند اداری مورد بررسی قرار گرفته و مستندات و توصیفات ارائه شده ارزیابی می گردد. در صورتی که اختراع مورد پذیرش قرار گیرد، شماره ثبت اختراع، تاریخ، مشخصات صاحب اختراع، موضوع آن، مدت اعتبار حق مالی و سایر مشخصات برای متقاضی صادر خواهد شد.

مؤسسه ثبت کاف، کلیه مراحل مربوط به ثبت اختراع، بارگذاری مدارک و مکاتبات لازم با اداره کل مالکیت صنعتی را انجام داده و پیگیری های لازم را جهت ثبت اختراع و تکمیل اظهارنامه انجام می دهد. همچنین شما توانایی فروش اختراع را نیز دارید اما ابتدا باید دارای شرایط فروش اختراع باشید.

مراجع ثبت اختراع

در این بخش لیست مراجع ثبت اختراع و مراجع قانوی استعلام اختراع را ذکر خواهیم کرد. هر یک از این مراجع، در یک یا چند حوزه تخصصی، شرایط ثبت اختراع را بررسی کرده و پاسخ را به اداره ثبت اختراعات ارسال می کنند.

  • پژوهشگاه ها
  • پارک های علم و فناوری
  • دانشگاه های علوم پزشکی
  • برخی از دانشگاه های برگزیده
  • مراکز تحقیقاتی
  • سایر مراکز (شامل برخی از ادارات و سازمان های دولیت)

شما می توانید جهت مشاهده اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر در مورد ثبت شرکت ، ثبت برند ، ثبت طرح صنعتی و... مطالعه بیشتری داشته باشید.

https://sabtkaf.com/

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied