شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

سقوط ناگهانی ارزش لیر و تأثیرش بر بازار خرید ملک در ترکیه

همیشه بحران‌های اقتصادی و مالی با تشویش و اضطراب همراه می‌شود. برای بسیاری از ایرانیانی که در پی دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه بوده‌اند، کاهش ارزش لیر نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده. به همین دلیل در این مقاله به تاثیر سقوط ارزش لیر در بازار مسکن ترکیه خواهیم پرداخت. همچنین به مزایای خرید ملک در ترکیه اشاره خواهیم کرد.

سقوط ناگهانی ارزش لیر و تأثیرش بر بازار خرید ملک در ترکیه

همیشه بحران‌های اقتصادی و مالی با تشویش و اضطراب همراه می‌شود. برای بسیاری از ایرانیانی که در پی دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه بوده‌اند، کاهش ارزش لیر نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده. به همین دلیل در این مقاله به تاثیر سقوط ارزش لیر در بازار مسکن ترکیه خواهیم پرداخت. همچنین به مزایای خرید ملک در ترکیه اشاره خواهیم کرد.

لیر ترکیه در سراشیبی سقوط

بحران‌های اقتصادی بیش و کم بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد در یک جامعه تاثیر می‌گذارد. اما وقتی بحث سقوط ارزش لیر به میان می‌آید موضوع قیمت خرید خانه در ترکیه برای خارجی‌هایی که قصد ورود به بازار سرمایه‌گذاری این کشور را داشته‌اند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

آخرین باری که کشور ترکیه بحران ارزش مالی را به شکل امروزی تجربه کرده، به سال 1999 بازمی‌گردد. بحرانی که سرآغاز اصلاحات مالی و اقتصادی فراوانی شد. ازجمله حذف 6 صفر از واحد پولی YTL  و تغییر آن به لیر امروزی یا همان TL. ازجمله اقدامات اصلاحی دیگری که دولت در آن زمان انجام داد، می‌توان به مواردی چون تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی، بهبود و ایمن‌سازی فضای سرمایه‌گذاری، بهبود زیرساخت‌های شهری برای تشویق توریست‌های خارجی برای گردش در ترکیه، ارتقا سطح آموزشی و علمی و درنهایت تلاش برای دستیابی به استانداردهای شاخص کیفیت زندگی اشاره کرد. اقداماتی که به شکوفایی بی‌نظیری در ترکیه انجامید.

اما امروز به نظر می‌رسد بحران ارزش لیر به بن‌بست خورده. حالا فعالان و کارشناسان، ورود دولت را به مسائل اقتصادی مقصر می‌دانند. رئیس‌جمهور ترکیه برای حل بحران بارها دستوراتی مبنی بر افزایش یا کاهش نرخ بهره‌مندی صادر کرده که همواره نارضایتی منتقدان را در پی داشته.

 این تغییرات در بازه‌‌های مختلف زمانی چه تاثیری بر بازار اقتصادی داخلی و بین‌المللی ترکیه خواهد گذاشت؟ آیا شاهد افزایش بی‌دلیل در قیمت خرید ملک در ترکیه خواهیم بود؟

 

تغییرات قیمت خرید ملک در ترکیه در بحران اقتصادی 2021

برای خرید ملک در ترکیه اقدام کنیم یا دست نگه‌داریم؟ این سوال اغلب افرادی است که به فکر خرید ملک در ترکیه هستند. برای تصمیم‌گیری بهتر بررسی چند فاکتور ارزش بالایی پیدا می‌کند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

2811a709-5517-41cb-bf58-831a6fd21bac

تاثیر کاهش ارزش لیر بر قیمت خرید ملک در ترکیه

کاهش ارزش لیر در ترکیه منجر به افزایش هزینه‌ها شده است. به‌ویژه زمانی که بحث واردات مطرح می‌شود. حامل‌های انرژی، مواد اولیه مصرفی در صنایع، مصالح و خلاصه هرآن چه که به‌نوعی با دلار خریداری می‌شوند، افزایش قیمت پیداکرده‌اند. به‌تبع این وضعیت بر افزایش قیمت خرید ملک در ترکیه نیز تاثیراتی منفی گذاشته.

باید یادآور شویم شوکی که امروز به بدنه‌ی اقتصاد ترکیه واردشده، درنتیجه منجر به عدم ثبات بازار گشته، به‌زودی به شرایط عادی و باثباتی بازخواهد گشت. درواقع اغلب تحلیل‌گران اقتصادی نمی‌توانند تصور کنند روند سقوط ارزش لیر پیوسته باقی بماند.

در حال حاضر دولت ترکیه به دنبال راه‌کارهایی برای کنترل ثبات در بازار است. بنابر این پیش‌بینی سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از فرصت استفاده کرده و برای خرید ملک در ترکیه اقدام کنند، چراکه قیمت‌ها افزایش چشمگیری نخواهد داشت. به همین دلیل افزایش تقاضا در بازار داخلی ترکیه دور از تصور نیست.

چرا قصد خرید ملک در ترکیه را دارید؟

فاکتور مهم دیگری که در اینجا باید موردبررسی قرار دهیم مزایای خرید ملک در ترکیه است. بسیاری از افراد در پی دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه هستند. در این شرایط نوسانات ارزش لیر نقش مهمی در اتخاذ تصمیم ایفا نمی‌کند.

دریافت شهروندی ترکیه با خرید ملک

از مزای خرید ملک در ترکیه دریافت شهروندی این کشور با پرداخت مبلغی به ارزش 250.000 دلار است. ازآنجایی‌که قانون شهروندی از مبلغ مشخصی به دلار صحبت به میان آورده، به نظر می‌آید با توجه به ارزش بالاتر دلار نسبت به لیر اکنون زمان خوبی برای خرید خانه است. البته لازم به ذکر است کاهش ارزش لیر ترکیه، هنوز قیمت‌ املاک و مستغلات در را تحت تاثیر قرار نداده. بااین‌وجود با نرخ دلار کنونی، خرید بهتری در انتظار شماست.

944c415c-fbbe-4485-b4c7-a6c503d9e09d

مهاجرت  یا سرمایه‌گذاری در ترکیه با خرید ملک

زمانی که پای زندگی کردن در ترکیه به میان می‌آید، شرایط اندکی تغییر پیدا می‌کند. درواقع خرید ملک در ترکیه فاکتوری جدای از زندگی در این کشور محسوب می‌شود. شما می‌توانید با خرید ملک به بازار سرمایه‌گذاری این کشور وارد شوید و با اجاره‌ی ملک‌تان کسب درآمد کنید. اما زمانی که قصد زندگی چه به‌صورت کوتاه‌مدت و چه به‌صورت بلندمدت را داشته باشید، معادلات پیچیده‌تر می‌شود.

بهترین کار این است که دیدی همه‌جانبه نسبت به مسائل اقتصادی ترکیه پیدا کنید. از ابتدای سال 2021، این کشور با بحران مالی روبرو بوده. تلاش‌های زیادی برای رسیدن به ثبات انجام‌شده. همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم بسیاری از تحلیل گران معتقدند، ترکیه به‌زودی از این بحران خارج می‌شود. اما تا زمان رسیدن به ثبات، قطعا تردیدهای زیادی پیش روی تصمیم‌گیری شما قرار دارد. برخی تصمیم‌گیری‌شان را با زیرکی به تعویق انداخته‌اند؛ برای خرید ملک در ترکیه اقدام کرده‌اند، اما در آنجا ساکن نشده‌اند و از ملک خود به‌عنوان سرمایه‌ای برای کسب درآمد استفاده کرده‌اند. باید ببینید این امکان برای‌تان فراهم است یا خیر.

 

اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید این کار را انجام دهید

اگر به هر دلیلی قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، تعلل نکنید. اول آنکه کاهش ارزش لیر هنوز تاثیری در قیمت املاک و مستغلات ترکیه نگذاشته. دوم اینکه هنوز به‌صورت قطعی در مورد آینده نمی‌توان نظر داد. ممکن است ثبات به اقتصاد ترکیه بازگردد و ممکن است این روند چند ماه دیگر ادامه پیدا کند. پس سرمایه خود را راکد نگذارید و اقدام کنید.

سخن پایانی

بهترین روش برای خرید ملک در ترکیه یا هر کشور دیگری ارتباط با مشاوران املاکی است که شناخت کافی از بازار ملک، شرایط اقتصادی، هزینه‌های زندگی و به‌صورت کلی شناخت کافی از آن کشور را دارند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied