شمانیوز
شما نیوز

یک کارشناس حوزه خرده فروشی عنوان کرد:

عوامل اثر گذار بر قیمت ‌گذاری و تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شرایط تورمی

فروشگاه‌های زنجیره‌‎ای با خریدهای عمده و نگهداری کالاها در انبارها می‌توانند محصولات را با قیمتی پایین‌تر از نرخ‌های بازار عرضه کنند، زیرا علاوه بر حذف هزینه سربار واسطه‌ها ، اثر تورم‌های کوتاه مدت روی قیمت کالا را هم از بین می‌برد.

عوامل اثر گذار بر قیمت ‌گذاری و تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شرایط تورمی

به گزارش شمانیوز؛ در حال حاضر تغییر نظام توزیع از حالت سنتی به نوین علاوه بر اینکه دستاوردهای زیادی برای دولت دارد منجر به توزیع هوشمند و بهره گیری از مکانیسم‌های تخفیفی در بازار می‌شود.

یک کارشناس حوزه خرده فروشی در گفتگو با تیتر20 درباره مکانیسم تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: به طور قطع فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل بهره مندی از انبارهای بزرگ و شبکه‌ای حمل و نقلی توانسته‌اند تا حدودی هزینه نگهداری و جابجایی کالا را کاهش دهند.

داود چراغی با بیان اینکه دلیل افزایش شدید قیمت کالاها در کوتاه مدت، تورم بالای اقتصاد ایران است، افزود: وقتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاها را به صورت انبوه خریداری و در انبار نگهداری می‌کنند عملا در زمان عرضه، قیمت کالا پایین‌تر از قیمت محصولات با نرخ‌های جدید است و این مزیت کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری سراغ فروشگاه‌های زنجیره‌ای بروند.

او درخصوص خرید انبوه کالا توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیان کرد: این نوع خرید برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای این امکان را فراهم می‌کند که کالاها را با قیمت کمتری خریداری کنند به عبارت دیگر خریدهای عمده می‌تواند یک مزیت برای تولیدکننده‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حتی مصرف کننده‌ها باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه وقتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در یک منطقه فعالیت می‌کنند بسیاری از کالاها مستقیم از تولید به مصرف خواهند بود، گفت: به عبارت دیگر واسطه‌ها حذف می‌شوند به همین دلیل قیمت‌ کالا برای مصرف کننده‌ بسیار به صرفه‌تر خواهد بود، بنابراین در شرایط کنونی بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تلاش می‌کنند که با تقویت سیستم‌های حمل و نقل و انبارداری مزیت تخفیف را برای خود افزایش دهند.

چراغی با تاکید بر اینکه بازار ایران هنوز ظرفیت بالایی برای راه اندازی فروشگاه‌های نوین دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از بازار ایران در دست فروشندگان سنتی است و کالاها فقط در مغازه نگهداری می‌شوند، برخی از کالاها به دلیل در معرض تابش نور بودن، زودتر فاسد شده و همچنین خریدها از این مغازه‌ها در حجم کوچک انجام می‌شود.

 

به همین دلیل امکان استفاده از مزیت‌های تخفیفی وجود ندارد و این مساله باعث می‌شود که قشر تحصیل کرده تمایل بیشتری به خرید از  فروشگاه‌ها داشته باشند.

در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای با مدل‌های مختلف فعالیت می‌کنند، برخی از برندها تلاش دارند با  خرید محصولات کمتر اما با تراکم بالاتر، بیشتر از مزیت تخفیف بهره مند شود و عده‌ای تلاش می‌کنند با عرضه محصولات متنوع در فروشگاه دسترسی مشتریان به همه کالاها را بهتر فراهم کنند و این مساله به دلیل اینکه باعث می‌شود تا انبار فروشگاه بین کالاهای مختلف و متنوع تقسیم شود نتوانند با حجم بالا خرید کنند به همین دلیل خریدها هم در بازه زمانی کوتاه‌تر خواهد بود و این به آن معنا است که فروشگاه‌هایی که کالاهای متنوع تری دارند عملا نمی‌توانند برای مشتریان تخفیف‌های بالا ارائه دهند.

نکته دیگری که در عرضه محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد این است که فروشگاه‌هایی که بیشتر روی تخفیف تمرکز می‌کنند بیشتر کالاهای اساسی را با حجم بالا خریداری می‌کنند زیرا نسبت به تقاضای بالای این محصولات مطمئن هستند و از طرف دیگر بیشتر تلاش می‌کنند کالاهایی را خریداری کنند که تاریخ انقضای آنها خیلی کوتاه مدت نباشد تا بتوانند در یک بازه زمانی چند ماهه کالا را عرضه کنند.

 

تیتر20

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied