شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

چه زمانی باید از فشارسنج استفاده کرد ؟

اندازه گیری فشارخون برای افرادی که با بیماری قلبی ، کلیوی و .. مواجه می باشند به عنوان یک چکاپ روزانه اهمیت بسیار بالایی داشته و نباید نادیده گرفته شود. بالا رفتن فشارخون و عدم رسیدگی به آن می تواند در آینده فرد را با مشکلات خطرناکی همچون حمله های قلبی ، زوال عقل ، بیماری های کلیوی ، نارسایی قلب و ... مواجه سازد که هرکدام در جای خود اهمیت بسیار بالایی داشته و نباید به سادگی از کنار آن ها عبور نمود.

چه زمانی باید از فشارسنج استفاده کرد ؟

حال که با اهمیت بالای کنترل فشارخون برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی آشنا شدید لازم است بدانید اندازه گیری دقیق فشار خون در بازه های مناسب نیز به همان اندازه مهم است زیرا تنها راه تشخیص فشارخون اندازه دقیق آن با استفاده از بهترین دستگاه فشارسنج می باشد. در اینجا این پرسش مطرح می گردد که چه زمانی برای اندازه گیری فشار خون و استفاده از دستگاه فشارسنج مناسب است ؟ برای دریافت پاسخ این پرسش توصیه داریم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

فشار خون چیست ؟

فشارخون از جمله بیماری های خاموشی به شمار می رود که علائم خاصی نداشته و می تواند فرد را حتی با مرگ نیز رو به رو کند به همین دلیل لازم است نسبت به آن اطلاعات لازم را کسب نمود. این بیماری در اثر باریک شدن عروق کوچک و وارد شدن نیرو با فشار بالا به قلب بروز می یابد و تنها تشخیص آن نیز اندازه گیری با استفاده از دستگاه فشارسنج می باشد. در حال حاضر نمونه های مختلفی از این دستگاه ها را  می توان در سطح بازار مشاهده نمود که با ویژگی های بارز خود می توانند در این راستا به شما کمک های شایانی نمایند.

علائم فشار خون بالا و فشار خون پایین

بروز برخی علائم نشان دهنده این است که فرد دچار فشارخون شده است اما بازهم برای اطمینان از این امر و تشخیص درست باید اندازه گیری را انجام داد. از مهم ترین علائم این امر می توان به سردرد ، سرگیجه ، خونریزی دماغ ، عصبی شدن ، بدن درد ، تعریق بالا مور مور شدن بدن اشاره نمود که هرکدام اهمیت خاص خود را دارند. در صورت مشاهده چنین علائمی در بدن خود توصیه داریم سریعا نسبت به اندازه گیری فشار خون خود از طریق پزشکان و یا مراکز درمانی اقدام نمایید تا از بروز خطرات جدی تر جلوگیری شود.

برای تشخیص قطعی فشار خون بالا، باید به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. فشار خون در حداقل دو ویزیت متفاوت، در ساعات مختلف روز اندازه‌گیری می‌شود. به این دلیل که فشار خون معمولا در طول روز متغیر است و ممکن است در طی مراجعه به پزشک افزایش یابد (فشار خون روپوش سفید). اگر فشار خون به طور مداوم بیش از ۱۳۴/۸۰ باشد، پزشک برای درمان فشار خون بالا درمان‌هایی را شروع خواهد کرد و ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش ادرار، آزمایش خون، آزمایش کلسترول و الکتروکاردیوگرام و اکوکاردیوگرام جهت بررسی بیشتر درخواست کند. در نظر داشته باشید که هر دو عدد اندازه گیری شده در فشار خون، مهم هستند. اما بعد از ۵۰ سالگی، فشار سیستولیک مهم تر است.

فشارسنج چیست ؟

فشارسنج خون در واقع دستگاهی است که با قابلیت های بی نظیر خود برای اندازه گیری میزان فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دارای اجزای خاصی بوده و هرکدام از این تجهیزات کاربردهای مشخصی برای انجام عمل اندازه گیری دارند. از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده این دستگاه ها می توان به کاف اشاره نمود که به دور بازو بسته شده و به طور خودکار پر از هوا می شود. فشارسنج ها ابزارهای بسیار کاربردی در حوزه پزشکی به شمار می روند که با دقت بالای خود می توانند زوند درمانی بهتری را برای پزشکان و کادرهای درمانی و بهداشتی رقم بزنند.

بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون

حال که با اهمیت اندازه گیری فشار خون آشنا شدید باید بدانید این عمل را باید در بازه های مشخصی انجام داد تا بتوان به نتایج دقیقی دست یافت. فشار خون ثابت نبوده و به طور معمول در طول روز دچار نوسان می شود و لازم است بدانید حین بیدار شدن از خواب در پایین ترین سطح خود قرار دارد. این میزان در طی روز حدود 30 درصد با نوسان مواجه می شود به همین دلیل است که می گوییم فشار خون تغییر می کند.

اگر بخواهیم اشاره ای نیز به عامل های بروز این تغییرات داشته باشیم می توان خوردن ، فعالیت های مختلف و تغییرات هورمونی را نام برد که نباید نادیده گرفته شوند. براساس مطالبی که بیان شد می توان گفت بهترین زمان برای استفاده از دستگاه فشارسنج یک ساعت بعد از بیدار شدن ، قبل از خوردن صبحانه و قبل از انجام فعالیت های ورزشی صبحگاهی است. به طور کلی نمی توان زمان دقیقی برای این امر در نظر گرفت اما اگر لازم است دوبار در روز فشار خون خود را اندازه بگیرید بهتر است دفعه دوم را یک ساعت بعد از خوردن شام انجام دهید.

بهترین برند فشار سنج

چگونه فشار خون را اندازه بگیریم ؟

برای اندازه گیری فشار خون با استفاده از فشارسنج لازم است مراحل مشخصی طی گردد. در گام اول باید در یک موقعیت مکانی مناسب بر روی صندلی نشسته و دست خود را تکیه دهید. بهتر است حین اندازه گیری با اطرافیان خود صحبت ننمایید زیرا این امر می تواند مانع از اندازه گیری دقیق فشار خون شود. در گام دوم بازوبند یا کاف را باید به دور آرنج که به عنوان شریان اصلی شناخته می شود ببندید سپس با استفاده از پمپ یا دکمه های تعبیه شده بر روی فشارسنج های دیجیتال کاف را پر از هوا کنید. زمانی که بوق مورد نظر این دستگاه شنیده می شود یک عدد دقیق بر روی نمایشگر نمایش به نمایش در می آید که نشان دهنده میزان فشار خون شماست.

بهترین برند فشارسنج

برای خرید بهترین فشارسنج لازم است خرید خود را از برندهایی انجام دهید که در این زمینه فعالیت های گسترده ای داشته و از اعتبار بالایی نیز برخوردار می باشند. از بهترین برندهای تولید کننده فشارسنج می توان موارد زیر را نام برد که محصولات هرکدام کیفیت مطلوبی داشته و به عنوان بهترین فشارسنج شناخته می شوند.

  • برند OMRON
  • برند RISTER
  • برند BEURER
  • برند CITIZEN

انتخاب بهترین نوع فشارسنج باتوجه‌به نیاز شما و استفاده آن در خانه یا استفاده حرفه‌ای تعیین می‌شود. اگر مشکل فشارخون دارید، باید یک دستگاه فشارسنج خریداری کنید. زیرا افزایش و افت فشارخون می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری جدی باشد. بررسی این ناهنجاری‌ها برای پیشگیری از فشار خون بالا، سکته مغزی یا حمله قلبی ضروری است. قبل از انتخاب و خرید دستگاه فشار سنج باید به عوامل زیر دقت کنید تا بهترین فشارسنج را انتخاب کنید . (مقاله بهترین فشارسنج سایت دکترتو)

انواع مختلف فشار سنج

امروزه با توجه به میزان نیازمندی هایی که در راستای تولید دستگاه فشارسنج وجود دارد نمونه های مختلفی از این دستگاه ها را می توان در سطح بازار شاهد بود اما به طورکلی دستگاه های فشارخون به سه دسته زیر تقسیم می گردند.

  • دستگاه فشارخون عقربه ای
  • دستگاه فشارخون جیوه ای
  • دستگاه فشارخون دیجیتال

تفاوت فشارسنج عقربه ای و دیجیتالی

فشارسنج های جیوه ای بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرند و این امر به دلیل وزن بالا و خطر جا به جایی جیوه قرار داده شده در این دستگاه ها می باشد اما نمونه های عقربه ای و دیجیتالی بسیار دقیق بوده و به طور گسترده ای در علم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت فشارسنج عقربه ای و دیجیتال در نحوه نمایش میزان فشارخون است به این صورت که با استفاده از دستگاه های دیجیتال می توان فشارخون خود را به طور دقیق بر روی نمایشگرها مشاهده نمود و این درحالی است فشارسنج های عقربه ای این عدد را به واسطه عقربه هایی که بسیار شبیه به ساعت می باشند نشان می دهند.

فشارسنج جیوه‌ای و سپس فشارسنج عقربه‌ای بیشترین دقت را دارند، اما با گوشی پزشکی کار می‌کنند. برای استفاده از این دستگاه‌ها باید آموزش دیده‌ باشید. ازاین‌رو این دو نوع فشارسنج با وجود دقت بسیار بالا، مصرف خانگی ندارند و بیشتر توسط پزشکان و در مراکز درمانی استفاده می‌شوند.

فشارخون یکی از معضلات سلامتی دنیای امروزه است. مشکلی جدی که می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های دیگر مانند بیمای‌های قلبی و غیره باشد. اگر مشکلات مربوط به فشارخون دارید و یا دچار بیماری زمینه‌ای هستید که احتمال ابتلا به بیماری فشار خون را زیاد می‌کنند، باید برای کنترل و مدیریت آن دستگاه فشارخون در منزل داشته باشید. انتخاب فشارسنج می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد، چون اکثر افراد اطلاعاتی زیادی در این رابطه ندارند و انتخاب چنین دستگاهی از میان برندهای رنگارنگ می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به مجله لامت سایت دکترتو به آدرس doctoreto.com/blog مراجعه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی