شمانیوز
شما نیوز

رئیس سازمان صمت فارس:

مجوز فعال‌سازی صنایع شیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد صادر شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: منطقه ویژه اقتصادی لامرد مزیتی برای شتاب‌بخشی به توسعه استان است که هم‌اکنون چندین مجوز برای فعال‌سازی بخش‌های مربوط به صنایع شیمیایی و پتروشیمی در این منطقه صادر شده است.

مجوز فعال‌سازی صنایع شیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد صادر شد

به گزارش شمانیوز؛ حمیدرضا ایزدی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی این منطقه واقع شده با مساحتی بیش از هشت هزار هکتار و با هدف انتقال صنایع انرژی‌بر به این منطقه راه‌اندازی شده است.

وی یادآور شد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان، ظرفیت مناسب و جدید صنعتی را در اختیار کشور قرار داده تا افزون بر اینکه به یک مرکز بزرگ و جاذب صنعتی و اقتصادی تبدیل می‌شود، موجبات ایجاد اشتغال و توسعه پایدار را هم فراهم می‌کند.

رئیس سازمان صمت فارس ادامه داد: این منطقه از زیرساخت‌های بسیار خوبی بهره می‌برد و در حال حاضر هم مجتمع آلومینیوم جنوب با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و دویست میلیون دلار در حال بهره‌برداری و تولید شمش آلومینیومی در این منطقه است.

او افزود:مساحت این منطقه ۸۵۰۰ هکتار است و ۲۳ طرح در منطقه سرمایه‌گذاری کردند که از این مجموع پنج طرح به بهره برداری رسیده‌ است. در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ نفر در این منطقه به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و آینده اشتغال در استان فارس تا حدود زیادی چشم به این منطقه دوخته است.

مناطق ویژه، راهکار موثر برای ایجاد اشتغال پایدار

ایزدی عنوان کرد: به طور کلی استان فارس از چندین منطقه ویژه اقتصادی بهره می‌برد که این مناطق دارای ظرفیت‌های قابل توجهی برای کمک به ایجاد کسب و کارهای صنعتی و معدنی در استان فارس هستند و نقش بسزایی در تحقق اهداف ما در زمینه صادرات و واردات دارند.

وی ادامه داد: در واقع مناطق ویژه اقتصادی مؤثرترین راهکار برای ایجاد اشتغال پایدار است و این مناطق موجب جذب سرمایه‌گذار، اشتغال و تحول اساسی در استان خواهند شد.

اشتغال ۳۲۰۰ نفر در منطقه ویژه اقتصادی شیراز

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی شیراز که نخستین و قدیمی‌ترین منطقه‌ ویژه استان به شمار می‌رود، دارای قدمت بسیاری است و در حال حاضر شرکت‌های مختلفی، سهام‌دار اصلی این منطقه هستند.

وی بیان داشت: مساحت این منطقه ۱۰۰۰ هکتار است که به ۵ فاز مختلف تقسیم شده‌است. فاز یک و دو کاملا به بهره برداری رسیده و ۷۰ درصد زیرساخت های فاز سه نیز آماده شده است.

وی افزود: این منطقه تاکنون برای حدود ۳۲۰۰ نفر در بخش پیمانکاری، خدماتی، بازرگانی و صنعتی اشتغال ایجاد کرده است. حدود ۸۰ واحد فعال در این منطقه وجود دارد و بیش از ۱۵۰ واحد در حال ساخت است.

واگذاری زمین به متقاضیان در منطقه ویژه اقتصادی جهرم

ایزدی اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی جهرم نیز با هدف پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی، برقراری ارتباط تجاری، تحرک در اقتصاد منطقه‌ای و نیل به توسعه صنعت در استان فارس ایجاد شده که فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاری و جهش تولید فراهم کرده است.

ایزدی گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) که زیرمجموعه وزارت صمت است به عنوان متولی منطقه ویژه اقتصادی جهرم به شمار می‌رود.

این مقام مسئول اضافه کرد: هم‌اکنون اقدامات زیرساختی در این منطقه در حال انجام است و شاهد پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی در منطقه ویژه اقتصادی جهرم هستیم.

وی افزود: هرچند که هنوز واحد صنعتی در این منطقه راه‌اندازی نشده است اما زمین به متقاضیان واگذار شده و بدون شک به واسطه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای این منطقه به زودی شاهد راه‌اندازی واحدهای صنعتی، جذب سرمایه گذاران و ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه خواهیم بود.

آماده سازی زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی کازرون

ایزدی یادآور شد: منطقه ویژه کازرون هم از دیگر مناطق ویژه اقتصادی در استان فارس است که متولی این منطقه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون در حال انجام اقدامات لازم برای آماده‌سازی و توسعه زیرساخت‌های این منطقه هستیم. البته بخشی از این زیرساخت‌ها مهیا شده و چندین واحد هم در منطقه ویژه کازرون مستقر هستند. در واقع زیرساخت‌های اولیه شامل آب، گاز، برق، زیرسازی معابر و خیابان‌ها اجرا شده و امیدواریم با قابلیت‌های موجود در این منطقه، زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در فارس ایجاد شود.

مناطق ویژه اقتصادی فسا و لارستان در دستور کار

رئیس سازمان صمت فارس اعلام کرد: در حال پیگیری برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان‌های فسا و لارستان هم هستیم؛‌ شکل گیری این مناطق ویژه از مصوبات سفر اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷ رهبر معظم انقلاب به استان فارس بود که در اردیبهشت ۱۴۰۰،مصوبه اجرایی آن ابلاغ و ایجاد این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

شهرستان‌های فسا، جهرم، لامرد و لارستان به ترتیب در فاصله ۱۳۰، ۱۹۳، ۳۶۰ و ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز واقع هستند. شهرستان کازرون در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

 

ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied