شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

کرونا چه تاثیری روی بیماری های پا داشته است؟

همه‌گیری COVID-19 تغییرات گسترده‌ای، از جمله تعطیلی موقت برخی مدارس، و همچنین سالن‌های ورزشی، سالن‌ها، رستوران‌ها و سایر مشاغل را در پی داشته است. علاوه بر این، بسیاری از مردم به مشاغل خانگی روی آورده اند. این تغییرات بسیاری از فاکتورهای سلامتی، از جمله نحوه استفاده از پاها را تحت تأثیر قرار می دهد. و این می تواند شماری از مشکلات پزشکی را بدنبال داشته باشد.

کرونا چه تاثیری روی بیماری های پا داشته است؟

کرونا چگونه، بیماری های مربوط به پا را تشدید میکند؟

حرکت از کار یا مدرسه به ماندن در خانه  تبدیل شده و این  باعث شده تا افراد بیشتری مانند زمانی که هر روز از خانه خارج می شدند، کفش نپوشند. اکنون آن ها بیشتر وقت خود را با پای برهنه یا با جوراب می گذرانند.

با اینکه راه رفتن بدون کفش ممکن است در کوتاه مدت حس خوبی داشته باشد، اما عدم حمایت قوس و پا می تواند خطر ابتلا به بیماری های پا، از جمله موارد زیر را افزایش دهد:

1_ التهاب فاشیای کف پا

التهاب کف پا که یکی از شایع ترین علل درد پاشنه پا است، التهاب نوار ضخیمی از بافت واقع در کف پا است که استخوان پاشنه را به انگشتان پا متصل می کند. التهاب فاشیای کف پا عموماً باعث درد تیرکشنده می شود که معمولاً با اولین قدم ها در صبح رخ می دهد.

2f9fb142-35a2-4894-81bb-15ff5929fd30

2_ متاتارسالژی

متاتارسالژی زمانی روی می دهد که گردی پا دردناک و ملتهب می شود. علائم این حالت شامل درد تیز، دردناک یا سوزشی در ناحیه ی گردی پا، و دردی است که با ایستادن، دویدن، راه رفتن یا خم کردن پا بدتر می شود.

3_ التهاب تاندون آشیل

التهاب تاندون آشیل، آسیب ناشی از استفاده بیش از حد نوار بافتی است که عضلات ساق پا را در پشت ساق پا به استخوان پاشنه متصل می کند. به گفته ی دکتر نادری متخصص ارتوپد، درد همراه با التهاب تاندون آشیل معمولاً بدنبال دویدن یا سایر فعالیت‌های ورزشی  به صورت درد خفیفی در پشت ساق یا بالای پاشنه آغاز می‌شود.

 

تاندونیت یا التهاب یا تحریک تاندون نیز ممکن است در پای شما رخ دهد. این شرایط ممکن است ناشی از جبران بیش از حد یا اصلاح سایر وضعیت ها باشد و بصورت دردی مبهم همراه با حساسیت به لمس و تورم خفیف توصیف می شود.

جلوگیری از تشدید درد در پاها

در ادامه راه هایی برای جلوگیری از تشدید درد و بیماری در پاها شرح داده ایم:

1_ پوشیدن کفش یا دمپایی برای در خانه

بهترین راه برای جلوگیری از این حالت و جلوگیری از درد یا آسیب، اختصاص یک جفت کفش ورزشی یا دمپایی حمایتی برای پوشیدن در منزل است. کفش ها حمایت بیشتری نسبت به قوس و پا فراهم می کنند. علاوه بر این آنها از پا در برابر صدمات، مانند پا گذاشتن روی جسم تیز یا وارد آمدن ضربه به انگشتان پا محافظت می کنند.

اگر جسم تیزی به پوست شما وارد شود می تواند باعث عفونت شود یا به عمق بافت نفوذ کند. وارد آمدن ضربه به انگشتان پا دردناک است و علت اصلی شکستگی انگشتان پا بشمار می رود. برای جلوگیری از ضربات دردناک، هر گونه وسیله بر روی زمین که می تواند در مسیر انگشت پا قرار بگیرد را بردارید.

6b624939-4f3e-426e-8394-953fe05d6988

2_ در خانه ورزش کنید

این بیماری همه گیر منجر به تعطیلی موقت یا کاهش محدودیت ظرفیت سالن های ورزشی شده است. این بدان معناست که افراد بیشتری در خانه ورزش می کنند. اهمیت پوشیدن کفش های ورزشی حمایتی در حین ورزش در خانه نباید دست کم گرفته شود.

یک کفش باید بالشتک داشته باشد و قوس کف پا را پشتیبانی کند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که کفش عالی یا خاصی وجود ندارد و معیار اصلی انتخاب کفش‌های ورزشی جدید باید راحتی و تناسب مناسب باشد.

علاوه بر این، در انواع برنامه های ورزشی شرکت کنید و زمان و شدت آن را به تدریج افزایش دهید. انجام حرکات کششی مناسب قبل از ورزش و در طول روز کاری یا روز مدرسه نیز برای جلوگیری از آسیب و سفتی بسیار توصیه می شود.

3_ فرو رفتگی ناخن های پا

برای کمک به جلوگیری از فرو رفتگی ناخن پا:

  • ناخن های پای خود را صاف کوتاه کنید.
  • اندازه ناخن های پای خود را در حد متوسط ​​نگه دارید.
  • کفشی بپوشید که اندازه آن مناسب باشد و به انگشتان پا فشار نیاورد یا آن ها را اذیت کند.
  • برای جلوگیری از بروز صدمات از کفش های محافظ استفاده کنید.

90e82ab4-b5eb-4c60-95ec-acacc9fe5b6d

شما می توانید عمده فرورفتگی های ناخن پا را در خانه با خیس کردن پاهای خود در آب گرم، قرار دادن پنبه زیر ناخن پا و استفاده از کرم آنتی بیوتیک درمان کنید. اگر درمان‌های خانگی به بهبود فرورفتگی های ناخن شما کمک نکرده است، می‌توان از یک روش دائمی برای برداشتن ناخن فرورفته برای جلوگیری از عود مجدد استفاده کرد. این روش در کلینیک با بی حسی موضعی انجام می شود اما نسبتاً بدون درد است.

در صورت ابتلا به دیابت، آسیب دیدگی یا علائم درد، قرمزی، تورم یا هر زخم باز همراه با ترشح، به دنبال مشاوره و درمان باشید. تأخیر در درمان می تواند منجر به شرایط بسیار جدی تری، از بستری شدن در بیمارستان تا قطع عضو شود. هر چه زودتر به این وضعیت رسیدگی شود، احتمال رسیدن به نتیجه مثبت بیشتراست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied