شمانیوز
شما نیوز

در نشست تخصصی رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با جامعه اندیشگاهی مطرح شد:

حکمرانی داده محور، پیش شرط کارآمدی نظام مالیاتی است

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ایجاد حاکمیت مبتنی بر داده و حکمرانی داده محور مالیاتی، پیش شرط هر گونه تحول و کارآمدسازی در نظام مالیاتی است که براساس آن، امکان رصد و پایش اصولی کلیه فعالیت های اقتصادی فراهم می شود.

حکمرانی داده محور، پیش شرط کارآمدی نظام مالیاتی است

به گزارش شمانیوز، دکتر داود منظور، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست با روسا و کارگزاران اندیشکده های مرتبط با اقتصاد، عنوان کرد: نظام مالیاتی کشور برای رسیدن به وضعیت مطلوب که مهمترین شاخصه های آن، هوشمند بودن، اقتدار، عدالت محوری، مردم مداری، کارآمدی و مودی محوری است، نیازمند ایجاد حاکمیت مبتنی بر داده با همکاری همه جانبه ارکان مختلف نظام  است.

وی با تاکید بر ضرورت اشراف کامل این سازمان بر کلیه فعالیت های اقتصادی در تمام زنجیره های ارزش، گفت: بدیهی است اشراف اطلاعاتی نظام مالیاتی بر فعالیت های اقتصادی از مرحله تولید تا مرحله مصرف کننده نهایی است که می تواند مانعی در برابر مودی برای کتمان درآمد و اقدام به فرار مالیاتی بوجود بیاورد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، تصریح کرد: اگر نظام مالیاتی بتواند به داده های دقیق، جامع و به روز دست یابد، آنگاه قادر خواهد بود همچون کشورهای توسعه یافته، اظهارنامه برآوردی صادر کرده و طبیعتا این اظهارنامه مورد پذیرش مودی قرار می گیرد و در صورتیکه مودی خلاف این اظهارنامه ابراز نماید، براساس ماده 274 قانون مالیات های مستقیم، مرتکب جرم مالیاتی شده و مجازات هایی برای جرایم مالیاتی در قانون پیش بینی شده است.

دکتر منظور در ادامه، به تعامل نزدیک این سازمان با بانک مرکزی در چارچوب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برای شناسایی مودیان جدید و مبارزه با فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: حدود 13 میلیون پوز در کشور وجود دارد که با همکاری بانک مرکزی در حال تعیین تکلیف آنها هستیم و براساس قانون مذکور، همه فعالان اقتصادی باید POS و دستگاه های کارتخوان بانکی خود را به یک پرونده مالیاتی متصل نمایند و در غیر اینصورت، بعد از طی فرآیندهایی این دستگاه های پرداخت غیرفعال خواهند شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، تکمیل پایگاه اطلاعات مودیان براساس ماده 169 و 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را یکی از محورهای مهم عملیاتی برای هوشمندسازی نظام مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی برشمرد و گفت: با تکیه بر اطلاعات این پایگاه و همچنین بررسی صورت معاملات فصلی اشخاص، قادر به سنجش فعالیت اقتصادی مودیان خواهیم بود.

دکتر منظور در ادامه، ایجاد پنجره واحد مالیاتی به منظور خدمات رسانی هر چه موثرتر به مودیان و همچنین کاهش مراجعات مودیان به ادارات مالیاتی را یکی دیگر از رویکردهای مهم این سازمان برای تحول در نظام مالیاتی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تمامی فرآیندهای مالیاتی، از مرحله ثبت نام و ارایه اظهارنامه گرفته تا مرحله ابلاغ، مشاهده اوراق مالیاتی و قبوض صادره، دریافت گواهی نقل و انتقال املاک، دادرسی، رفع تعهدات ارزی و ... به صورت الکترونیکی انجام می شود.

وی اضافه کرد: امکان های ویژه ای نیز از قبیل امکان استعلام بدهی مالیاتی، امکان استعلام ممنوع الخروجی و امکان پرداخت الکترونیکی قبوض مالیاتی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فراهم شده و بسترهای دیگری نیز در حال ایجاد است و در آینده ای نزدیک، مودیان قادر خواهند بود تمامی اطلاعات مربوط به پرونده های مالیاتی در منابع مختلف و جزئیات آن را در این سامانه مشاهده نمایند.

وی یادآور شد: طرح جامع مالیاتی و ایجاد سامانه سنیم از اقدامات مهمی است که در سال های گذشته صورت گرفته و با ارتقای این سامانه در صدد افزایش سرعت عملیاتی فرآیندها، تسریع در وصول مالیات ها و افزایش رضایتمندی ممیزین و مودیان هستیم.

 

رسانه مالیاتی ایران

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied