شمانیوز
شما نیوز

یارانه جدید و بهبود معیشت مردم

برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند در صورت حذف ارز ترجیحی پرداخت یارانه نقدی اثر آنچنانی بر بهبود معیشت و وضعیت مردم نخواهد داشت. پیشنهاد آن‌ها این است که دولت به جای افزایش یارانه نقدی، یارانه کالایی به مردم اعطا کند.

یارانه جدید و بهبود معیشت مردم

گمانه زنی هایی که در مورد  یارانه جدید و افزایش یارانه ها شده بود برخلاف وعده مسئولین تاکنون عملی نشده است. تاکنون هیچ مسئولی زمان دقیق پرداخت یارانه جدید را اعلام نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان  پرداخت یارانه جدید به سال آینده موکول شده است. حال یارانه نقدی واریز شد و از یارانه جدید خبری نبود و همان مقدار قبلی به حساب سرپرست خانوار واریز شد  .در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

 

 زمانی که دولت سیزدهم نخستین سند مالی خود را تقدیم مجلس کرد، بخوبی می‌دانست اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ حاشیه‌های فراوانی ایجاد خواهد کرد. البته قبل از تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی نیز زمزمه‌های اصلاح ارز ترجیحی به گوش می‌رسید و بحث‌ها پیرامون این موضوع شروع شده بود، اما قطعی شدن این گزاره که دیگر در سال آینده خبری از ارز یارانه‌ای و ترجیحی نیست، نقطه آغاز جهت‌گیری‌های بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی بود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند یارانه‌های پنهان نه‌تن‌ها تغییری در سفره‌های مردم ایجاد نکرده، بلکه همواره در آب رفتن آن تاثیر بسزایی داشته است و می‌گویند ارز ترجیحی به کارگاه تولید رانت شبیه شده که هیچ‌گونه اصابتی به کالا‌های هدف نداشته است. گروه طرفداران اصلاح ارز ترجیحی در مقایسه‌ای که میان ۲ دسته از کالا‌های برخوردار از ارز ۴۲۰۰ تومانی و سایر کالا‌ها داشتند، به این نتیجه رسیدند که میانگین تورم در کالا‌های مشمول ارز ترجیحی ۳۸۹ درصد و سایر کالا‌ها ۳۱۷ درصد بوده و این اختلاف بیانگر عدم اصابت ارز ترجیحی به کالا‌های مورد نظر است.

یارانه نقدی؛ راهکار مدنظر دولت پس از حذف ارز ترجیحی

حال اگر فرض را بر آن بگیریم دولت سیزدهم در اصلاح این ارز قاطعیت بسیاری دارد و مجلس شورای اسلامی هم در این قضیه به یاری دولت می‌آید، آیا روش دولت برای حمایت از مردم موثر است؟

بر اساس بودجه سال آینده و اظهارات مسؤولان سازمان برنامه و بودجه قرار است دولت سال آینده رقمی نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان به مجموع یارانه‌های نقدی پرداختی به هر نفر بیفزاید. پس می‌توان گفت راه حمایتی دولت از مردم بویژه اقشار آسیب‌پذیر پرداخت مبلغی از عایدی اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied