شمانیوز
شما نیوز

صندوق های بازنشستگی و بحران پیش رو

زنگ خطر بحران صندوق‌های بازنشستگی سال‌هاست به صدا در آمده به طوری که در برنامه ششم توسعه به طور مجزا و به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی به آن پرداخت شد.

صندوق های بازنشستگی و بحران پیش رو

یکی از بحث های پر چالش و همیشگی در تمام دولت ها مسئله پرداخت حقوق بازنشستگان و میزان افزایش حقوق بازنشستگان است. طبق روال هر ماهه سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان از بیستم هر ماه پرداخت می شود. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض و نوشتن نامه به رئیس جمهور کرده اند. در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان رامیخوانید

 

 از سال 92 تاکنون با وجود برنامه ریزی برای اصلاح نظام تامین مالی پایدار صندوق‌ها، همچنان روند برداشت از منابع عمومی بدین منظور رشد فزاینده دارد. در سال 99 نسبت به سال 98 که موضوع متناسب سازی و پرداخت‌های عادلانه مطرح شد، دولت کمک‌های خود را 70 درصد رشد داد.

 زنگ خطر بحران صندوق‌های بازنشستگی سال‌هاست به صدا در آمده به طوری که در برنامه ششم توسعه به طور مجزا و به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی به آن پرداخت شد. سال‌هاست در بودجه‌های سنواتی برای حمایت از صندوق‌های بازنشستگی از بودجه عمومی استفاده می‌شود. این صندوق‌ها نیاز به اصلاحات اساسی به منظور تامین منابع مالی پایدار دارند که این مسئله در لایحه بودجه سال 1401 مورد توجه قرار گرفته است.

صندوق‌های بازنشستگی اصولاً بر مبنای تعادل بین منابع و مصارف اداره می‌شوند، اما در حال حاضر درآمدهای در دسترس صندوق‌های بازنشستگی به واسطه افزایش تعداد بازنشستگان، کاهش جمعیت در سن کار، کاهش نرخ باروری و افزایش امید زندگی در حال کاهش است؛ در حالی که هزینه‌های این صندوق‌ها به دلیل افزایش تعداد بازنشستگان، افزایش رشد حقوق بازنشستگان ناشی از اجرای متناسب‌سازی به طور روز افزونی افزایش یافته است.

 برای سال آینده به منظور حمایت از صندوق‌های بازنشستگی 213 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی تجهیز اعتبار شده است در حالی که برای سال جاری 196 هزار میلیارد تومان مصوب شده است که رشد 8.3 درصدی دارد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی