شمانیوز
شما نیوز

چرا برخی شرکت های بورسی از طریق سجام سود پرداخت نمی کنند

قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: رسوب پول در شرکت ها یکی از دلایل عدم پرداخت سود سهامداران از طریق سجام است.

چرا برخی شرکت های بورسی از طریق سجام سود پرداخت نمی کنند

به گزارش شمانیوز، غلامرضا ابوترابی نائب رئیس هیئت مدیره و قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی آخرین اطلاعات نحوه واریز سود سهام از طریق سجام در سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

تا پایان سال ۱۴۰۰ سود سهام چند شرکت از طریق سجام پرداخت می‌شود؟

تاکنون حدود ۳۴ میلیون نفر در سامانه سجام ثبت نام کردند. در سال ۹۹ سود سهام ۱۲۳ شرکت و در سال ۱۴۰۰، سود سهام ۲۳۲ شرکت (تا پایان آذر ماه سال جاری) را به حساب سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت نام کرده بودند، پرداخت کردیم.

چرا برخی از شرکت‌ها سود سهام را از طریق سجام پرداخت نمی‌کنند؟

علت عدم پرداخت سود توسط برخی از شرکت ها، نبود نقدینگی، نبود الزام قانونی و دریافت کارمزد ۲۵۰ تومانی به ازای هر تراکنش توسط شرکت سپرده گذاری از ناشر است که بخش عمده‌ای از این کارمزد به بانک‌های عامل، واریز می‌شود و بخش اندکی نیز صرف هزینه‌های جاری شرکت می‌شود.

برخی از شرکت‌ها نیز زیان ده هستند و سودی برای تقسیم ندارند؛ بنابراین معاف از پرداخت سود هستند. برخی از شرکت‌ها نیز علی رغم تقسیم سود، مجامع عمومی فوق العاده با دستور جلسه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی تشکیل دادند و منتظر میزان مشارکت سهامداران در افزایش سرمایه هستند که تشخیص تعداد مشارکت کنندگان ۲-۳ ماه زمان می‌برد و برخی از شرکت ها، به عللی همچون، به حد نصاب نرسیدن، اشکال در صورت‌های مالی و عدم تایید حسابرس، سود سهام خود را پرداخت نکردند.

همچنین برخی از ناشران به علت رسوب وجوهی که سهامداران خرد دارند و در حساب شرکت‌ها باقی می‌ماند، موافق پرداخت سود از طریق سجام نیستند. زیرا برخی از سهامداران به علت ناچیزی سود سهام و برخی به علت اینکه اطلاعی از زمان دریافت سود از طریق بانک و یا شرکت ندارند، اقدام به دریافت سود نمی‌کنند.

در صورت تخلف شرکت در پرداخت سود، چه عواقبی در پی دارد؟

اگر شرکتی در موعد مقرر تایید حسابرس را نگرفته باشد، تخلف کرده و مسئولان سازمان بورس با این شرکت‌ها برخورد خواهند کرد و ناشران به کمیته تخلف کشانده می‌شوند.

سود مازاد در شرکت سپرده گذاری چه می‌شود؟

بعد از واریز سود تقسیمی توسط شرکت ثبت شده نزد سازمان، در ابتدا شرکت سپرده گذاری سود سهامدارانی که در سامانه سجام پرداخت کردند، واریز می‌کند و سود مازاد را به شرکت مربوطه عودت می‌دهد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied