شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل شرکت اعلام کرد

تولید فراتر از ظرفیت اسمی در فولاد شادگان

در سال ۱۳۸۶ کلنگ شرکت صنعت فولاد شادگان به‌عنوان یکی از طرح‌های هشت‌گانه فولاد (هرچند بعدها این طرح‌ها به هفت‌طرح تقلیل یافت) به زمین زده شد. این واحد فولادی واقع در استان خوزستان، واحد احیای مستقیم محسوب می‌شود که آهن اسفنجی تولید می‌کند. فولاد شادگان جزو واحدهایی به‌شمار می‌رود که با فناوری ایرانی پرد و ظرفیت۸۰۰هزار تن در سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی افتتاح و وارد مدار تولید شد. این شرکت در ۹ماه سال ۱۴۰۰ قادر به تولید ۵۹۶هزار و ۶۰۴تن شده‌ و براساس پیش‌بینی‌ها قادر است تا پایان سال از ظرفیت اسمی خود نیز عبور کند. برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه نیز براساس برنامه پیش می‌رود.

تولید فراتر از ظرفیت اسمی در فولاد شادگان

به گزارش شمانیوز، مدیرعامل فولاد شادگان با اشاره به عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: تا پایان آذر ۱۴۰۰ فولاد شادگان موفق به تولید ۵۹۶هزار و ۶۰۴تن شده‌ که براساس برنامه تعیین‌شده پیش رفته‌ است و با این روند تولید امیدواریم برای نخستین سال بتوانیم به ظرفیت اسمی کارخانه که تولید ۸۰۰هزار تن است، دست پیدا کنیم و حتی به تناژی بالاتر از ظرفیت اسمی برسیم.  

حسین کهزاد در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه نرخ تولید ساعتی در کارخانه قادر شده‌ایم بالاتر از ظرفیت اسمی کارخانه را که ۱۰۴تن بر ساعت است به تثبیت برسانیم و به عبارت دقیق‌تر نرخ تولید آن بین ۱۰۷ تا ۱۰۸تن بر ساعت در کارخانه به تثبیت رسیده است. امیدواریم این روند را روز به روز بهبود ببخشیم تا در پایان سال بتوانیم به تولیدی بیش از ظرفیت اسمی کارخانه دست پیدا کنیم.  

وی در ادامه با اشاره به محقق شدن این موضوع که چه عواملی در رسیدن ما به تولید بیش از ظرفیت کارخانه موثر واقع شده است، گفت: مهم‌ترین عواملی که سبب شده است به این میزان ظرفیت تولید برسیم، در وهله نخست بحث انسجام و همدلی و بهره‌وری نیروی انسانی در فولاد شادگان است و به نوعی با ایجاد میثاقی بین تمام کارکنان شکل گرفته و آن میثاق، تعهد به تناژ تولید و کیفیت محصول است. این موضوع باعث شد مشکلات بزرگ و کوچک که به عنوان موانع بر سر راه تولید قرار داشتند، به‌تدریج برطرف شوند تا در مجموع بتوانیم آمار تولید را هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی تثبیت کنیم. 

مدیرعامل فولاد شادگان در ادامه یادآور شد: عامل دوم موفقیت شادگان در رسیدن به ظرفیت اسمی در این مجموعه، همکاری و تعامل خوبی است که بین فولاد شادگان و سناباد به‌عنوان تامین‌کننده اصلی گندله این مجموعه شکل گرفت که سبب تولید محصول باکیفیت شد؛ چراکه نقش مهمی در کیفیت آهن‌اسفنجی گندله باکیفیت برعهده دارد. به همین خاطر همکاری بسیار خوبی بین این دو شرکت شکل گرفته و ثمره آن تولید باکیفیت محصولات ما شده است. تمام این موارد سبب خواهد شد براساس این روال تا پایان سال از ظرفیت رسمی فولاد شادگان عبور کنیم.

کهزاد در ادامه خاطرنشان کرد: عامل مهم دیگر در موفقیت این مجموعه، بحث هزینه‌های تمام‌شده برای تولید آهن‌اسفنجی است که روی هر یک از عواملی که روی این قیمت تاثیرگذار است، راهکارهایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که سبب کاهش هزینه‌های تولید شده است. تمام عوامل منسجم شده‌اند و راهکارها در حال عملیاتی شدن هستند که در آینده شاهد ثمرات آن خواهیم بود و باعث سودآوری فولاد شادگان می‌شود.

طرح‌های توسعه‌ای فولاد شادگان

مدیرعامل فولاد شادگان همچنین با اشاره به طرح توسعه‌ای فولادسازی فولاد شادگان خاطرنشان کرد: در زمینه طرح توسعه‌ای فولادسازی در فولاد شادگان تاکنون حدود ۷۰درصد پیشرفت کار داشته‌‌ایم و براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده امیدواریم در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ این طرح نیز به بهره‌برداری برسد. البته در این طرح‌ها بر سر راه کار ما گره‌های بسیاری از جمله تمدید نشدن ال‌سی پروژه، مشکل پیمانکار خط ریخته‌گری و... وجود داشت که این مسائل برطرف شده‌ و در فاز عملیاتی قرار گرفته‌اند که امیدواریم در زمان مقرر این واحد را به بهره‌برداری برسانیم.

کهزاد در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار فولادسازی، از  محل فاینانس مازادی که برای این پروژه در نظر گرفته شده بود، افزایش و توسعه فولاد شادگان به ظرفیت ۲میلیون تن را در نظر گرفته‌ایم که این توسعه با ایجاد راه‌اندازی یک پلنت اسلب با ظرفیت یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن خواهد بود. این پروژه نیز با شرکت دانیلی به عنوان طراح و تامین‌کننده تجهیزات نهایی و قرارداد آن بسته شده است و اکنون منتظر نهایی شدن ال‌سی هستیم که کار تمدید آن نیز به انجام رسیده است و براساس قولی که داده شده تا پایان ماه ژانویه این ال‌سی تمدید می‌شود. با این طرح هم گره ریخته‌گری فاز اول و هم در کل، گره فاز دوم باز می‌شود و هر دوی این طرح‌ها در فاز عملیاتی قرار می‌گیرند.

اقدامات فولاد شادگان در زمینه محیط‌زیست

مدیرعامل فولاد شادگان همچنین با اشاره به موضوع توجه این شرکت به محیط‌زیست عنوان کرد: در کنار بحث‌های توسعه، تمرکز فولاد شادگان بر محیط‌زیست نیز به‌شدت بالاست و در این مدت در حوزه‌های مختلف محیط‌زیست فعال بودیم و اقدام‌های خوبی در این راستا انجام داده‌ایم، از جمله اینکه بحث پساب فولاد شادگان در دست اقدام است. البته باید یادآوری کنم که این طرح تا پیش از این پیمانکاری گرفته و قراردادی نیز بسته شده بود، ولی به دلیل مشکلاتی که روی قیمت ارز بین پیمانکار و کارفرما پیش آمده بود، این قرارداد فسخ شد، اما با توجه به تلاشی که انجام شد، قرارداد با پیمانکار دوم نهایی و کار آغاز شده است که امیدواریم طی زمان محدودی این پروژه به اتمام برسد و در مدار قرار بگیرد. کهراد با تاکید بر این موضوع که به‌شدت روی موضوع محیط‌زیست تمرکز داریم، تصریح کرد: در بحث غبارگیرها نیز تمام غبارگیرها -به غیر از یکی دو غبارگیر- تکمیل شده‌اند و از این بابت می‌توانیم بحث غباری را که در محیط ایجاد می‌شود کنترل کنیم.

اقدامات فولاد شادگان در زمینه کاهش مصرف انرژی

مدیرعامل فولاد شادگان همچنین با اشاره به کاهش مصرف انرژی در حوزه‌های مختلف این کارخانه‌ها بیان کرد: در زمینه کاهش مصرف انرژی‌هایی همچون آب، برق و گاز اقدام‌هایی انجام داده‌ایم که در حال مهندسی و بررسی هستند و در آینده نزدیک در فاز عملیاتی قرار می‌گیرند. امیدواریم در این راستا جزو شرکت‌های پیشرو باشیم و ضمن اینکه تولید می‌کنیم، کمترین اثر را بر محیط‌زیست کارخانه و اطراف آن داشته باشیم.

صنعت فولاد نیازمند نگاه ملی برای تامین انرژی است

کهزاد خاطرنشان کرد: در کنار بحث‌های تولید و توسعه، بحث‌های پشتیبانی را داریم که البته از حوزه عملیاتی فولاد شادگان خارج است؛ مانند بحث‌های تامین پایدار گاز و برق که در سال‌جاری برای آن محدودیت‌هایی اعمال شد. در ابتدای سال به‌دلیل محدودیت‌هایی که در زمینه برق اعمال شد، بیش از ۳۰هزار تن تولید خود را از دست دادیم.

در نیمه سال نیز با محدودیت گاز و برق روبه‌رو شدیم که فشارهای بسیاری را به مجموعه تحمیل کرد که این محدودیت‌ها بر میزان تولید ما اثرگذار خواهند بود و اگر موضوع مصرف انرژی حل نشود و به زودی راهکار ملی برای این موضوع در نظر گرفته نشود، روی صنعت، سودآوری و توجیه‌پذیری صنایع به‌شدت اثر منفی به همراه خواهد داشت. انتظار داریم در سطح کلان و به صورت ملی به این مسائل نگاه شود و راهکارهای ملی برای این موضوع در نظر گرفته شود؛ در غیر این صورت صنعت به‌شدت آسیب‌پذیر خواهد شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied