شمانیوز
شما نیوز

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۲۲ بهمن ۱۴۰۰

در هفته منتهی به ۲۲ بهمن، پس از دو هفته رشد قیمت‌ها در بازار آهن متوقف شد و شاهد کاهش نرخ‌ها در این بازار بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۱۲۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۰.۸ درصد، کاهش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۴۸۰ تومان به ازای هر کیلو رسید...

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۲۲ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش شمانیوز، در هفته منتهی به ۲۲ بهمن، پس از دو هفته رشد قیمت‌ها در بازار آهن متوقف شد و شاهد کاهش نرخ‌ها در این بازار بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۱۲۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۰.۸ درصد، کاهش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۴۸۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۵۰۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۶۰۸۵ به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۲۶۷۵ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲۰.۹ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۹۷۶ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۵۲۳۳ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۱۳ بهمن، کاهش ۲۰۳ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۴۳ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۲۹۰۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۴۰۶۴ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در عرضه ۱۲ بهمن، ۳۷ تومان به ازای هر کیلو یا ۰.۲۸ درصد کاهش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۵ بهمن ۹.۶ درصد بود، در هفته گذشته به ۸.۳ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۶ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۹۳ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت. حجم پایین معاملات مقاطع در بورس کالا نشان از تقاضای بسیار ضعیف مصرفی در کشور برای محصولات نهایی فولادی دارد. علی‌رغم تقاضای پایین برای مقاطع طویل، تقاضا برای شمش وضعیت مناسبی دارد که نشان می‌دهد بسیاری از کارخانجات نورد نسبت به شرایط تأمین شمش خود در ماه‌های آینده نگرانی دارند.

قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ۵.۳۶ درصد افزایش یافت و به ۵۹۰ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت تختال صادراتی ایران هم هفته گذشته با رشد ۸.۰۴ درصدی به ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار به ازای هر تن رسید.

در هفته گذشته شاهد کاهش ۹۵۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۷۴۵۰ تومان به ۲۶۵۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۳۸۷۸ تومان بوده است. در هفته‌های اخیر، نرخ ارز هم در سامانه نیما و هم بازار آزاد کاهش یافته که دلیل این امر خوش‌بینی نسبت به مذاکرات احیای برجام در وین و همین‌طور بهبود دسترسی به درآمدهای صادراتی بوده است.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌کنیم که علی‌رغم تقاضای مصرفی ضعیف برای مقاطع و افت نسبی نرخ ارز و همین‌طور وضعیت صبر و انتظار گره خورده به مذاکرات احیای برجام، در هفته پیش رو شاهد رشد نسبی قیمت‌ها در این بازار باشیم. دلیل این امر، رشد قابل توجه قیمت‌ شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته و همین‌طور رشد نرخ‌ها در بازار جهانی فولاد است. افزایش قیمت شمش صادراتی به احتمال قوی افزایش نرخ‌ها در بازار داخلی فولاد را درپی داشته باشد. نکته دیگر فرمول جدید قیمت پایه شمش و مقاطع در بورس کالا است که قرار بود از هفته گذشته اجرایی شود اما اجرا نشد و پیش‌بینی می‌شود که به زودی فرمول جدید مبنای معاملات در بورس کالا قرار خواهد گرفت. بر اساس ابلاغیه بورس کالا، فرمول قیمت‌های پایه عرضه شمش و مقاطع در بورس کالا بر مبنای بازه مثبت و منفی ۳ درصد قیمت کشف شده هفته قبل به بازه صفر تا مثبت ۳ درصد قیمت کشف شده هفته قبل تغییر خواهد کرد. فرمول جدید افزایش قیمت‌ها را درپی خواهد داشت و به نظر می‌رسد رشد قیمت شمش صادراتی فضا را برای تعیین قیمت پایه در بورس کالا بر اساس فرمول جدید مهیا خواهد کرد.

 

فولاد فراطرح

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied