شمانیوز
شما نیوز

حفظ و احیای زیست بوم های مرجانی کیش با ایجاد بزرگترین مرکز تکثیر مرجان ها

اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش حفظ و احیاء زیستگاه های مرجانی این جزیره را در دستور کار خود قرار داد.

حفظ و احیای زیست بوم های مرجانی کیش با ایجاد بزرگترین مرکز تکثیر مرجان ها

به گزارش شمانیوز، سعید پورزادی سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان، حفظ و احیای زیست بوم های مرجانی را به عنوان مهمترین و پرتولیدترین اکوسیستم دریایی کیش که نقش مهمی در توسعه گردشگری این منطقه داشته را یکی از اولویت های سازمان عنوان کرد و گفت: زیست بوم های مرجانی پشتوانه حیات بسیاری از آبزیان هستند و اقتصاد گردشگری کیش تا حدود زیادی وابسته به حفظ محیط زیست دریایی و زیستگاه های مرجانی آن است.

پورزادی با اشاره به برگزاری مراسم روز 15 بهمن به مناسبت روز تالاب ها افزود: این برنامه از جمله اقداماتی بود که در راستای نشان دادن اهمیت سواحل کیش به عنوان تالاب ساحلی برگزار شد.

سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در سال جاری صد در صد بودجه مربوط به طرح های اداره محیط زیست با در نظر گرفتن اولویت ها به حفظ و احیای زیستگاه های مرجانی اختصاص یافته است.

سعید پورزادی عنوان کرد: وجود مرجان ها علاوه بر ایجاد شفافیت و زیبایی سواحل، مهمترین عامل جذب توریست بوده و حیات آبزیان بسیاری به آنها وابسته است؛ لذا لازم است در ارزیابی طرح های توسعه ای، ارزش اقتصادی مرجان های کیش در نظر گرفته شود. (ارزش هر یک متر مربع خدمات اکوسیستمی مرجان ها، 47 هزار دلار در سال تخمین زده می شود).

به گفته سعید پورزادی مطالعه بر روی مرجان های خلیج فارس و کمک به ایجاد مزارع تکثیر این آبزیان، به دلیل مقاومت بیشتر مرجان های این حوزه در مقابل تنش های بالای دمایی و با توجه به پیامدهای پدیده تغییرات اقلیمی بر سایت های مرجانی دنیا، از جنبه ملی و بین المللی حائز اهمیت است.

پورزادی اظهار داشت: مرجان های جزیره کیش از امکان احیای طبیعی بسیار بالایی برخوردار هستند و این موضوع اهمیت حفاظت از زیستگاه های از بین رفته را دوچندان می کند. به همین منظور اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش برنامه های متعددی برای حفاظت و احیای زیستگاه ها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: با توجه به نتایج مطالعات انجام شده در حوزه محیط زیست، ایجاد زیستگاه های مصنوعی و پارک های دریایی با هدف کاهش فشار بر زیستگاه های طبیعی از اولویت های مهم اداره محیط زیست بوده و طرح های مطالعاتی، حفاظتی و اجرایی متعددی در این حوزه برای حفاظت و احیای زیست بوم دریایی کیش انجام و در حال پیگیری است.

ایجاد زیستگاه های مصنوعی با ساخت و نصب چندین مجسمه در آب های شرق جزیره، کاشت و قلمه زدن مرجان در قالب طر ح های پایلوت، ساخت زیستگاه مصنوعی با سنگ های مرجانی و نصب ریف بال ها از مهم ترین اقدامات اجرایی اداره محیط زیست کیش در زمینه ساخت و احیای زیست بوم مرجانی و ذخایر آبزیان در سال های گذشته بوده و در حال حاضر ایجاد پارک دریایی، افزایش سایت های غواصی مصنوعی، بویه گذاری سایت های مرجانی اصلی و ایجاد بزرگترین مرکز تکثیر مرجان ها را از اولویت های مد نظر این اداره عنوان کرد.

بر اساس این گزارش ، راه اندازی مرکز حفاظت و احیای مرجان ها در ساحل سیمرغ و همجوار سایت مرجانی بیگ کورال که طبق مطالعات بالادستی (طرح مدیریت یکپارچه سواحل و محیط زیست کیش) از ارزش حفاظتی بالایی برخوردار است، در راستای برنامه های پیش رو و به جهت نظارت بهینه بر این سایت ارزشمند انجام می گردد.امید است با همکاری تمامی گروه های فعال در این حوزه از جمله جامعه کلوپداران، سازمان های مردم نهاد و گروه های علاقه مند و دوستدار محیط زیست گامی اساسی در حوزه مدیریت و بهره برداری پایدار زیستگاه های مرجانی در کیش برداشته شودگفتنی است، برای حفاظت بهینه سایت های مرجانی، مرکز حفاظت و احیای این آبزیان دریایی را درکنار یکی از ارزشمندترین زیستگاه های ساحلی راه اندازی می کند.

 

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied