شمانیوز
شما نیوز

افزایش ۶۴ درصدی درآمد پتروشیمی جم در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰

پتروشیمی جم در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰ از نظر درآمد، افزایش ۶۴ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته است. این موفقیت در حالی کسب شده که به دلیل بروز مشکل توربین کمپرسور۳۰۱ واحد الفین این شرکت به مدت ۲۱ روز از سرویس خارج بوده است.

افزایش ۶۴ درصدی درآمد پتروشیمی جم در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰

به گزارش شمانیوز؛ رضا علیزاده مدیرعامل پتروشیمی جم ضمن تقدیر از زحمات کلیه پرسنل خانواده بزرگ جم، نیروی انسانی را بزرگ‌ترین سرمایه این بنگاه بزرگ تولیدی دانست و افزود: برای جبران اثرات کاهش ۸ درصدی تولید ناشی از این توقف در درآمد و سودآوری شرکت سعی کردیم با مدیریت بهینه سهم بازارهای صادراتی و توسعه بازارهای جدید و تولید گریدهای باهدف حاشیه سود بالاتر و کسب درآمد بیشتر مانع از کاهش درآمد مجموعه شویم.

 به‌عنوان نمونه ضمن توجه به حفظ بازار چین به‌عنوان یک بازار اصلی و مطمئن سهم صادرات به چین را از ۷۸ درصد در سال ۹۹  به ۶۱ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش و سهم بازار ترکیه و کشورهای حوزه CIS و سایر کشورها را به همین نسبت افزایش دادیم زیرا این کشورها حاشیه سود بسیار بالایی نسبت به چین‌ دارند و همچنین ازنظر بعد مسافت و حمل‌ونقل در شرایط تحریمی دارای مزیت نسبی می‌باشند.

وی افزود از مجموع کل محصولات تولیدی این شرکت ۷۰ درصد در داخل کشور به فروش می‌رسد و ۳۰ درصد صادر می‌شود که در رابطه با صادرات موضوع تنوع محصولات و انتخاب بازارهای پایدار و با حاشیه سود بالاتر در کنار حفظ کیفیت و برند جم از اولویت‌های مجموعه است.

 علیزاده درباره اهمیت ایجاد بازارهای جدید و مطمئن برای محصولات صادراتی گفت: در پتروشیمی جم هم‌اکنون به دنبال بازاریابی و ایجاد بازارهای هدف با ثبات بالا هستیم و جم باید به‌عنوان یک بازیگر تأثیرگذار در بازارهای مهم بین‌المللی عمل کند.

این استراتژی در واحد بازرگانی مجموعه دنبال می‌شود تا این شرکت بتواند به‌اندازه سهم خود از بازار در تعیین شرایط و قیمت‌ها نیز اثرگذار بوده و نقش خود را به نحو احسن ایفا نماید.

جایگاه پتروشیمی جم در بین پتروشیمی‌های کشور تا آذرماه ۱۴۰۰

 علیزاده ضمن تشریح جایگاه پتروشیمی جم در صنعت پتروشیمی کشور گفت: این شرکت بزرگ‌ترین واحد تولید الفین کشور را دارا بوده و به لحاظ مبلغ فروش در این مدت از سال رتبه سوم را در بین پتروشیمی‌های کشور دارد.

 وی در ادامه بیان کرد: این شرکت از لحاظ حجم تولید در این مدت از سال رتبه هفتم و به لحاظ حجم یا میزان فروش رتبه پنجم در بین پتروشیمی‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

 علیزاده گفت: پتروشیمی جم در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰ به لحاظ مبلغ حاصل از صادرات رتبه پنجم در بین پتروشیمی‌های کشور را داشته است.

اقدامات زیست‌محیطی در حال انجام پتروشیمی جم

 مدیرعامل پتروشیمی جم رعایت موارد زیست‌محیطی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم این شرکت بیان کرد و افزود: پروژه‌های زیر ازجمله پروژه‌های در دست اقدام جهت بهبود عملکرد محیط زیستی شرکت  می‌باشند.

 انعقاد قرارداد با پیمانکار جهت اصلاح تیپ مشعل واحد الفین، برطرف نمودن نوسانات فلرینگ و افزودن مسیر بخار به فلر موجود جهت بهسوزی فلرینگ در موارد اضطراری

 اصلاح سیستم پیش تسویه پساب کاستیکی به‌منظور تسهیل و بهبود فرآیند پیش تسویه جریان پساب کاستیکی تولیدی در واحد الفین

 تعریف پروژه مسقف نمودن حوضچه‌های پساب و ارسال voc های منتشره به یکی از سیستم‌های دفع (سوزاندن) بخارات هیدروکربنی

 تعریف و اجرای پروژه‌های بهبود به‌منظور کندانس‌سازی جریان استیلنی فلرینگ واحد بوتادین و برگشت آن به واحد الفین به‌عنوان خوراک کوره‌ها

 خرید و نصب دو عدد بویلر با ظرفیت تولید هر یک ۱۰۰ تن بخار جهت افزایش قابلیت اطمینان عملکرد واحد الفین و استفاده از زور Fuel Gas مازاد تولیدی آن واحد.

اقدامات و تدابیر انجام‌یافته در راستای افزایش درآمد و بهره‌وری شرکت

علیزاده درباره لزوم اقدامات و تدابیر شرکت در راستای افزایش درآمد و بهره‌وری موارد زیر را به عنوان برنامه‌های  در دست اقدام این شرکت برشمرد.

تحلیل حاشیه سود گریدهای تولیدی و برنامه‌ریزی برای تولید گریدهای با حاشیه سود بالاتر

آنالیز بازار و برنامه‌ریزی تولید یا توقف تولید بر مبنای سود ده بودن آن محصول

ساختاردهی برنامه‌ریزی از طریق ایجاد ساختار بین واحدی کارگروه زنجیره ارزش عملیاتی جهت بهینه‌سازی سبد محصولات

ایجاد کمیته‌های برنامه‌وبودجه جهت بررسی و پایش برنامه‌ریزی هزینه‌های جاری و پروژه‌های بهبود و توسعه‌ای شرکت

برنامه‌ریزی بهره‌مندی از انبارهای برون مجتمعی جهت عرضه محصولات در زمان مناسب و بازار مناسب

ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی نظیر سامانه‌های BI در شرکت جهت کمک به تصمیم‌سازی در خصوص مدیریت بهینه و افزایش بهره‌وری که در حال پیگیری و انجام است.

وی در پایان ضمن آرزوی رفع موانع موجود پیش روی تولید و صنعت در کشور گفت: به‌هرحال باید توجه داشت که صنعت پتروشیمی و بازیگران اثرگذار در این صنعت نیازمند حمایت بیشتر و سیاست‌گذاری صحیح در مسیر توسعه صنعتی کشور هستند چراکه صنعت پتروشیمی در شرایط سخت تحریم‌ها به‌عنوان پیشران، نقش بی‌بدیل در بهبود اقتصادی کشور و ارزآوری داشته است.

وی افزود: باید تلاش کرد محیط پیرامونی این صنعت نیز رشد و توسعه پیدا کرده و دست‌اندرکاران این صنعت در حیطه مسئولیت‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای به محیط پیرامونی داشته باشند

 

دنیای اقتصاد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied