شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز؛

ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در حاشیه نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، با اشاره به دستاوردهای دوران تحریم، اهم اقدامات و فعالیت‌های این پالایشگاه را برشمرد و گفت: به جرأت می‌توان گفت نفت ستاره خلیج فارس، رونق اقتصادی مملکت را به خودش اختصاص داده است. ما به منویات رهبر معظم انقلاب عمل کردیم و تلاش می‌کنیم تا خود را با نامگذاری های سالیانه رهبرانقلاب همگام سازیم.

ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان

به گزارش خبرنگار شمانیوز؛ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس که نام رسمی آن شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس است به‌عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی کشور است. این شرکت توانسته است تا با تلاش متخصصین داخلی و اجرای بومی‌سازی تمامی دوران سخت تحریم را پشت سر بگذارد و به دستاوردهای قابل توجهی دست یابد. خبرنگار شمانیوز در حاشیه نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، وقت را مغتنم شمرد و گفت‌وگویی را با مهندس محمدعلی دادور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس انجام داد که با هم می‌خوانیم.

ابتکار عمل نفت ستاره خلیج فارس افزایش ظرفیت با تولید فراورده‌های جدید است

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اظهار داشت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است.  این پالایشگاه تنها پالایشگاهی که خوراکش صرفا میعانات گازی است. این پالایشگاه ظرفیت روزانه‌اش طبق طراحی اولیه ۳۶۰ هزار بشکه بوده و الان حدودا ۴۵۵ هزار بشکه پالایش می‌کند یعنی ۹۰ هزار بشکه بیشتر از ظرفیت اسمی خودش کار می‌کند. حُسن پالایشگاه این بوده که در این افزایش ظرفیت ما فرآورده‌هایی با ارزش افزوده پایین تولید نکردیم، نفت‌های ترش نداریم بلکه فرآورده‌های جدید مانند فراورده‌های نفتا تولید کردیم و حدودا دو، سه ماهی می‌شود که می‌فروشیم.

ستاره خلیج فارس بزرگترین صادرکننده در بورس انرژی ایران

محمدعلی دادور افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین صادرکننده در بورس ایران است و شما با بررسی متوجه می‌شوید که در بورس انرژی از طرف جناب آقای مهندس نبوی مرتبا از ستاره خلیج فارس تقدیر می‌شود. بالای ۶۰ درصد یعنی بالای ۱۴ هزارهزار میلیارد تومان فروش در بورس انرژی، چیزی حدود ۵ هزار میلیارد تومان مربوط به ستاره خلیج فارس بوده است. یعنی به طور کلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس رونق اقتصادی مملکت را به خودش اختصاص داده است. نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌ها، پالایشگاه ستاره خلیج فارس عینا همان نام ها را عملی می‌کند و نامگذاری‌های قبلی را هم مرتب به خودش گوشزد می‌کند و در نامگذاری‌های جدید هم با توجه به منویات مقام معظم رهبری خودش را همسو و همگام می‌کند.

وی گفت: صادرات پالایشگاه ستاره خلیج فارس به کشورهایی مانند: امارات، سنگاپور، کره، ژاپن و چین انجام می‌شود. امسال تقریبا بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات ویژه داشتیم که البته بالای ۹۰ درصد فرآورده‌ها تحویل شرکت ملی پالایش می‌شود که تمامی مبالغ دریافت شده و ۸۰۰ میلیون دلار هم تحویل بانک‌هایی شده که بدهکار به آنها بوده ایم. این پالایشگاه هم ابربدهکار و هم خوش‌حساب‌ترین مشتریان بانکی ایران است و این موضوع را می‌توانید از بانک ملت و بانک تجارت که اکثر وام‌های ما از آنجاست استعلام بگیرید .

تحریم‌ها برای نفت ستاره خلیج فارس، فرصت بود نه تهدید

ایشان در جواب سوال خبرنگار شمانیوز درباره تأثیر تحریم‌ها بر روی صادرات محصولات و فراورده‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: تحریم‌ها بی‌اثر نیست. درست است که تحریم‌ها، دستاوردهای خوبی داشته و سبب خودکفایی ما شده است و این اجازه را داده تا ما بتوانیم نوآوری‌های خود را داشته باشیم اما چالش‌هایی را هم برای انتقال پول داشته و هزینه‌هایی را به ما تحمیل کرده است که در مقابل دستاوردهای ما ناچیز به نظر می‌آید. چرا که ما به عبارتی پول درآوردیم و تکنولوژی کسب کردیم که باید هزینه می‌دادیم که آن هزینه هم پرداخت شده است و مشکلی با این قضیه نداریم.

با ریسک بالا به سمت قطعات داخلی حرکت کردیم

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در زمینه تربیت نیروی انسانی و بومی‌سازی افزود: به جرأت می‌توانم بگویم که تا سال آینده بالای ۱۰۰ تا ۱۵۰ مدیر کارآمد و متخصص بتوانیم تحویل جامعه صنعتی کشور بدهیم. اول بگویم که بنده به شخصه با خارجی‌ها خیلی مشکل دارم، نه اینکه بگویم قطع رابطه بکنیم نه ولی از اینکه زیر یوغ آنها باشیم خوشم نمی‌آید و سعی ما بر این بوده که بیشتر قطعات را داخلی خریداری بکنیم و حتی خیلی وقت‌ها شده که پالایشگاه را با ریسک بالا به سمت قطعات داخلی هدایت کردیم.

مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نفت ستاره خلیج فارس

مهندس دادور در خصوص ایفای مسئولیت‌های اجتماعی  نفت ستاره خلیج فارس گفت: ایفای مسئولیت اجتماعی دو بخش دارد؛ یک بخشی از این مسئولیت مربوط به آبروی یک انسان می‌شود و از آنجا که به هیچ عنوان فردی حق هتک به آبروی مومن را ندارد این بخش را بازگو نمی کنم و قطعا در این بخش پیشرو هستیم و بخش دوم نیز که ما انجام داده ایم کاملا قابل بیان کردن است. مانند ساخت و تجهیز بیمارستان ۲۶۴ تختخوابی مدرن با تمامی امکانات و سرمایه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان که تاکنون ۴۰ درصد حدود ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری پیشرفت داشته است و مابقی هم در حال انجام است ان‌شاء الله.

وی در خصوص مشکلات قطعی برق و تأثیر آن در روند کار پالایشگاه اظهار داشت: از جمله اقدامات دیگر، مشکلات قطعی برق در تابستان بود که ما  تا ۲۵۰ مگاوات ساعت برق در اختیار شبکه برق سراسری کشور قرار دادیم تا هموطنان استان هرمزگان از این مشکل آسیبی نبینند. یعنی به جای اینکه ۲۵۰ مگاوات ساعت از شبکه برق سراسری دریافت کنیم به این شبکه همین مقدار را تزریق کردیم. یعنی این قطعی برق برای ما آنچنان تاثیری نداشته است. برای آب شیرین‌کن ۳۰۰۰ هزار متر مکعبی استان هرمزگان را همکاری کردیم و آب خام را به آنها دادیم. همچنین بیمارستان کودکان این استان که توسط خیرین بیمارستان‌ساز اقدام شده و بتن فونداسیون را ما انجام دادیم و پالایشگاه بندرعباس زحمت ادامه کار ساخت بیمارستان را الحمدلله انجام می‌دهد. در زمان کرونا حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تخت بیمارستانی و ۱۰ تا ۱۵ تخت آی‌سی‌یو کمک کردیم و در زمان زلزله حدود ۱۱ واحد مسکونی را شرکت نفت ستاره خلیج فارس در گیشان و ذرتو را ساخت و تحویل زلزله‌زده‌ها داد و همچنان در حال انجام است. در هر جایی که بتوانیم کمکی به هموطنان استان هرمزگان انجام می‌دهیم.

خبر خوش استخدامی مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس با اشاره به جذب نیروهای متخصص و بومی استان افزود: خبر خوش اینکه؛ اکنون با استاندار محترم استان هرمزگان هماهنگ شده تا ممتازین و نخبگان استان را معرفی کنند تا با مصاحبه تخصصی برای شیفت چهارم پالایشگاه جذب شوند و برای بقیه سمت‌ها هم ان‌شاء الله با برگزاری مصاحبه و آزمون تخصصی برگزار خواهد شد. یک ظرفیت خوب استخدامی را با همکاری استاندار محترم استان هرمزگان به نتیجه رسیده‌ایم که انجام بدهیم، تا آنجایی که بشود نیروی بومی و اگر نیروی بومی نبود از سایر استان‌های کشور جذب می‌شوند. چرا که این برنامه یک حرکت ملی است ولی سعی‌مان بر این است که به دستور بزرگان عمل کنیم و بیشتر نیروهای بومی و ماندگار را استخدام بکنیم.

چشم انداز افق ۱۴۰۴ ستاره خلیج فارس

مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس درباره چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ این پالایشگاه تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم یک مجتمع پتروشیمیایی را در کنار پالایشگاه احداث کنیم. بنا بود که با شرکت توسعه تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تفاهم‌نامه‌ای بنویسیم و بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، خام‌فروشی را دیگر به نفت خام و میعانات گازی ندهیم، بلکه به نفت‌های خودمان که صادرات آن سالانه بالغ بر یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن (بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری) است آنها را تبدیل به مواد پتروشیمی کنیم که مبالغی سنگین‌تر از خام‌فروشی عایدی خواهد بود.

وی درباره عرضه سهام پالایشگاه افزود: در حال حاضر بیشتر بدهی‌های ما پرداخت شده ، به گونه‌ای که ما حتی قسط فروردین سال ۱۴۰۱ را هم دوماه پیش به حساب واریز کرده‌ایم و اگر اکنون با تشخیص دولت و سهامداران و بنا بر اصل ۴۴ قرار بر عرضه سهام باشد قیمت اصلی و واقعی سهام معلوم است.

مهندس دادور در پایان با اشاره به انتظارات خود از دولت سیزدهم تصریح کرد: ما همیشه دوست داریم یار دولت باشیم نه بار دولت. و امیدوار هستیم که با سیاستگذاری انجام شده در پالایشگاه بتوانیم به دولت آقای رئیسی کمک بکنیم تا در زمینه عملکردشان موفق باشند. تمامی نیروهای پالایشگاه که ۳۸۰۰ نفر هستند شعارمان این است که امیدواریم کمک و یار باشیم نه باری بر روی دوش دولت. مطمئناً خواسته‌هایی را هم داریم که به وزرای دولت اعلام می‌کنیم و اگر قانونی باشد کمک می‌کنند و انجام می‌دهند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied