شمانیوز
شما نیوز

پتروشیمی بندرامام ناجی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس

امین نژاد مدیرعامل پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در مراسم افتتاح تاسیسات مجیدیه (ماهشهر) تقدیر و تشکر ویژه ای از حمیدرضا رستمی مدیرعامل پتروشیمی بندرامام انجام داد که جزئیات چرایی این تقدیر در این گزارش آمده است.

پتروشیمی بندرامام ناجی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس

به گزارش شمانیوز؛ روز پنجشنبه ۱۲ اسفند ماه در مراسم افتتاحیه سایت تاسیسات، اسکله و مخازن صادراتی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس ، محمود امین نژاد مدیرعامل این پالایشگاه توضیحاتی در خصوص چالش ها و تنگناهای عملیاتی احداث این پالایشگاه ارائه داد و به نقش حمیدرضا رستمی و پتروشیمی بندرامام در مسیر به بهره برداری رسیدن مجتمع بیدبلند و تاسیسات ماهشهر اشاره کرد که در این گزارش به جزئیات بیشتر اقدامات و حمایت های صورت گرفته می پردازیم.

یکی از مشکلات اساسی در روزهای نخست پروژه احداث پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس ، تامین مالی پروژه و از طرفی تامین کمپرسورهای اصلی نیز زمان بر بود همچنین بدلیل تحریم های بین المللی تهیه آنها به چالشی سخت  تبدیل شده بود. حمیدرضا رستمی مدیرعامل پتروشیمی بندرامام که آن زمان در کسوت مدیر طرح های هلدینگ خلیج فارس فعالیت می کرد  توانست سرمایه گذاری از کشور ژاپن برای طرح های هلدینگ خلیج فارس به‌ مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو را عملیاتی نماید و این موضوع در یک جلسه فشرده و پرچالش با مدیران وقت هلدینگ خلیج فارس و بیدبلند با اختصاص ۱۴۵ میلیون یورو از منابع ژاپنی به بیدبلند خلیج فارس برای خرید ۱۹ عدد کمپرسور اروپایی که تا پیش از آن به مشکل بزرگی در مسیر احداث پروژه تبدیل شده بود ، به سرانجام رسید تادر نهایت با این اقدام ، پروژه ازمسیر بحرانی خارج شود و روند اجرایی  احداث پالایشگاه گاز بیدبلند شتاب گرفت.

از سوی دیگر مدیران وقت هلدینگ خلیج فارس به دلایل مختلف اجرای ساخت سایت تاسیسات و مخازن ذخیره سازی و اسکله مجیدیه ماهشهر را متوقف کردند و اصرار داشتند که این سایت به پتروشیمی بندرامام منتقل شود. اما حمیدرضا رستمی که پیش از آن مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود نسبت به مشکلات آن اگاهی کامل داشت و بعنوان مدیر طرح های هلدینگ با این تصمیم مخالفت جدی کرد و مدیریت وقت را به منظور اجرا و احداث سایت در مجیدیه (موقعیت کنونی)  اقناع کرد. این تاخیر سبب عدم همزمانی افتتاح مجتمع بیدبلند و سایت مجیدیه بوده است اما خوشبختانه امروز شاهد افتتاح این بخش از بیدبلند هستیم.

حال که مجتمع بیدبلند به بهره برداری رسید ، راه اندازی نشدن تاسیسات مجیدیه چالشی بزرگ برای این پالایشگاه بود که در این زمان رستمی مدیرعامل پتروشیمی بندرامام برای جبران این توقف و رفع چالش های پالایشگاه گاز بیدبلند ، طرح ایجاد و احداث ۲ خط به طول ۱۸ کیلومتر برای انتقال اتان و مخلوط بوتان و پروپان به بندرامام و همچنین استفاده از ظرفیت خالی واحد های ان اف بندرامام برای جداسازی پروپان و بوتان و صادرات آن برای بیدبلند را اجرایی کرد که نتیجه این اقدامات عرضه ۴۰۰ میلیون دلاری بیدبلند خلیج فارس در سامانه نیما بوده است.

رستمی علاوه بر این ، کارشناسان خبره و متخصص بهره برداری و HSE پتروشیمی بندامام را به منظور کمک در راه اندازی مجتمع و ساخت اسکله به بیدبلند اعزام کرد که علاوه بر انتقال دانش فنی در سرعت بخشیدن به احداث تاسیسات نقش موثری ایفا کردند.

 

پترونیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied