شمانیوز
شما نیوز

رئیس سازمان بورس خبر داد:

دارایی‌های مالی بازار سرمایه، وثیقه وام‌های بانکی می‌شوند

رئیس سازمان بورس از امکان وثیقه شدن انواع دارایی‌های مالی از جمله اوراق و سهام برای وام‌های بانکی از فروردین ۱۴۰۱ خبر داد.

دارایی‌های مالی بازار سرمایه، وثیقه وام‌های بانکی می‌شوند

به گزارش شمانیوز، مجید عشقی در مراسم رونمایی و افتتاح مرکز داده (دیتاسنتر) بازار سرمایه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌هایش در سازمان بورس، بهره‌برداری از امکانات و ارتقاء سیستم‌های بورس تهران بوده، اظهار کرد: بازار سرمایه در ۶ سال اخیر گسترش زیادی پیدا کرده و امروز جمع سهامداران کشور به ۵۰ میلیون نفر ‌می‌رسند از این رو ارائه خدمات الکترونیکی به سهامداران وارد فاز جدیدی شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد معاملات به صورت آنلاین و توسط معامله‌گران انجام می‌شود از این رو با توجه به این حجم از ذینفعان باید یک مرکز داده اختصاصی راه‌اندازی و ایجاد می‌کردیم تا بتوانیم به ۵۰ میلیون سهامدار خدمات پایدار و ایمن ارائه دهیم.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه تمام خدمات، ارکان‌های بازار باید در این مرکز داده تجمیع شود، گفت: توصیه من این است که این مرکز داده به تمام ارکان و نهادهای بازار سرمایه اختصاص پیدا کند و ارکان بازار که سرویس‌های اصلی را ارائه می‌دهند و همچنین شرکت‌های کارگزاری، تامین سرمایه‌ها، سبدگردان‌ها و پردازش اطلاعات مالی باید بتوانند در این مرکز سرور داشته باشند و از طریق دیتاسنتر به طور تجمیعی تمام خدمات به سهامداران ارائه شود.

عشقی ادامه داد: انتظار ما از بورس تهران این است که حرفه‌ای‌ترین خدمات را به گروه‌های بهره‌بردار ارائه دهد و حرفه‌ای‌ترین گروه‌های بهره‌بردار در این مرکز مستقر شوند و از نظر امنیتی، بالاترین پروتکل‌ها رعایت شود و به اجرا برسد.

وی با بیان اینکه توسعه سامانه‌های معاملاتی در دستور کار قرار دارد، اذعان کرد: به زودی سامانه معاملات بومی و سامانه‌های جدید نظارتی رونمایی می‌شوند.

رئیس سازمان بورس از امکان ارائه توثیق اوراق بهادار برای وام‌های بانکی و اجرای آن از سوی تمام بانک‌ها خبر داد و گفت: در سال گذشته در حوزه توثیق بحث امکان توثیق اوراق بهادار را داشتیم که به صورت الکترونیکی به اجرا برسد اما بانک‌ها از این موضوع استقبال نکردند. در حال حاضر قرار بر این است از فروردین ۱۴۰۱ با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این امکان فراهم شود تا اوراق بهادار، سهام و تمام دارایی‌های مالی در بازار مالی بتوانند پشتوانه و توثیق وام‌های بانک به صورت الکترونیکی باشند.

«دیجیتالی شدن»؛هدف بزرگ بورس تهران

همچنین در این مراسم محمود گودرزی،مدیرعامل بورس تهران با اشاره به سیاست‌های راه‌اندازی مرکز داده در بورس تهران و برنامه‌ریزی‌های آینده این مرکز اظهار کرد: در حال حاضر استانداردهای TL۳ در مرکز داده جدید رعایت می‌شود اما این مرکز بر اساس استانداردهای TL۴ طراحی شده است.

وی افزود: دو پست برق، این دیتاسنتر را پشتیبانی می‌کنند که در دو نقطه مختلف تهران انجام می‌شود و در زمان بحران UPS و ژنراتورهای این دیتاسنتر به مدار می‌آید و بحث‌های پروتکل‌های امنیتی در بالاترین استانداردها در این مرکز رعایت می‌شود.

گودرزی با بیان اینکه در آینده بسیار نزدیک از سایتی رونمایی می‌کنیم که پروتکل‌های امنیتی را در بستر دیجیتالی کردن خدمات به اجرا می‌رساند، بیان کرد: مهمترین هدف و سیاست ما این است که بورس تهران دیجیتالی شود و هدف و اولویت بورس تهران ارائه سرویس‌های دیجیتالی است.

مدیرعامل بورس تهران تاکید کرد: هرچند شرکت‌های بسیاری برای اجاره بخشی از این دیتاسنتر پیشنهاد داده‌اند اما این امکانات را فقط در اختیار شرکت‌های زیرساختی و نهادهای بازار سرمایه می‌گذاریم.

ایجاد مرکز داده در خارجِ تهران: برنامه آینده

مدیر مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه نیز در این جلسه افتتاح مرکز داده (دیتاسنتر) را اقدامی مثبت دانست و بیان کرد: از این به بعد هر سرویسی که به این مرکز داده اضافه شود، باید براساس استانداردهای این مرکز باشد. فارغ از موضوع زیرساخت و امکانات سخت افزاری که در این مرکز داده وجود دارد، یک لایه نرم افزاری نیز در این دیتا سنتر موجود است که رعایت ضوابط و استانداردهای آن اهمیت زیادی دارد.

حامد سنجری گفت: امیدوارم با انتقال سرویس ها به این مرکز داده، مشکلات کمتر شود، زیرا پیش از این به طور پراکنده از سرویس دیتا سنترها استفاده می شد که اکنون با تمرکز آنها در یک دیتا سنتر مرکزی با مشکلات کمتری رو به رو خواهیم بود.

او اضافه کرد: تلاش های مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازارسرمایه، همواره در جهت حفظ امنیت اطلاعات در بازارسرمایه بوده است، گرچه این موضوع قطعی نیست ولی سعی کردیم تابه شرایط حفط امنیت اطلاعات کمک کنیم. این در حالی است که در دنیای امروز همواره با مساله هک و موضوعات امنیت اطلاعات دست به گریبان هستیم.

سنجری گفت: در آینده باید خارج از شهر تهران هم مرکز داده ای را برای بازارسرمایه به خصوص در سامانه های عملیاتی و حساس بازارسرمایه داشته باشیم.

 

سنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied