شمانیوز
شما نیوز

امید خجسته زاده کارشناس تعمیرات نسوز شرکت:

رکورد عمر مفید آجرهای نسوز کوره های دوار آهک در شرکت فولاد خوزستان شکسته شد

بالاترین رکورد عمر نسوز کوره‌های دوار (روتاری) و فراتر از استاندارد‌های جهانی با استفاده از آجر های نسوز بومی سازی شده و بهینه‌سازی چیدمان لایه‌های نسوز در فولاد خوزستان به دست آمد.

رکورد عمر مفید آجرهای نسوز کوره های دوار آهک در شرکت فولاد خوزستان شکسته شد

به گزارش شمانیوز، امید خجسته زاده کارشناس تعمیرات نسوز سایر نواحی فولاد خوزستان با اعلام این خبر افزود: به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" و در جهت پیشبرد اهداف و کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از خروج ارز، بومی‌سازی آجرهای نسوز کوره دوار خط B واحد آهک انجام شد و تلاش‌گران فولاد خوزستان موفق به عبور از رکورد  عملکرد پیوسته ۳۸ ماهه عمر نسوز کوره واحد آهک در دی ماه ۱۴۰۰ شدند.

 

کارشناس نسوز سایر نواحی شرکت فولاد خوزستان با اشاره به اهمیت استفاده از طرح های بهینه آجرهای نسوز کوره های آهک خاطر نشان کرد: عمر آجرهای نسوز در کوره‌های دوار واحدهای آهک با استفاده از آجر‌های نسوز وارداتی بین پانزده الی سی ماه است. از آنجایی که عملیات تخریب و نسوزکاری در تعمیرات سالیانه کوره‌ها بسیار دشوار و زمان‌بر است، واحد نسوز و واحد آهک با کمک دفتر فنی نسوز و به منظور کاهش هزینه‌ها و کاهش حوادث و با استفاده از آجرهای نسوز داخلی از دو نوع آلومینایی و منیزیتی، اقدام به افزایش عمر نسوز کوره‌های واحد آهک کرد.

 

وی در ادامه گفت: آجرهای نسوز کوره آهک پس از یک دوره بهره‌برداری با میانگین عملکرد ۲۴ ماهه به دلیل بروز مشکلاتی نظیر پیچیدگی آجرهای رینگ‌ها، سرشکن شدن و سایش باید تعویض شوند. با  کمک دفتر فنی نسوز مبادرت به بررسی و اصلاح طرح چیدمان آجرهای قسمت آلومینایی کوره شد. این مهم منجر به کاهش زمان نوسازی کوره (کاهش زمان توقف تعمیرات سالیانه) و افزایش راندمان نسوز کوره شد. در این تغییر طرح  با حذف لایه ایمنی و یکپارچه شدن آجرهای این ناحیه، بدون تغییر محسوسی در بحث انتقال حرارت، ضریب ایمنی و پایداری دیواره نسوز کوره افزایش یافت.

 

خجسته‌زاده با بیان اینکه با اجرای این طرح سرعت نوسازی کوره افزایش یافت،‌ افزود: جلوگیری از خروج هزاران دلار ارز از کشور، علاوه بر خودکفایی و بومی سازی،  باعث کاهش هزینه ها نیز شد. همزمان جهت بومی سازی آجرهای این کوره ها، ابتدا بررسی های فنی صورت پذیرفت و با اتکا به توان و دانش کارشناسان داخلی دفتر فنی واحد نسوز شرکت فولاد خوزستان، کیفیت مطلوب و مناسب استخراج شد. در ادامه به‌ منظور جلوگیری از آسیب به پایداری تولید و ساخت نمونه های نیمه صنعتی از سوی شرکت‌های داخلی و آزمون‌های آزمایشگاهی و جهت آزمایش آجرهای دریافتی، این آجرها به صورت محدود در سالیان گذشته در کوره‌های آهک نصب شد. در نهایت در آبان ماه سال ۹۷ این آجرهای داخلی در کوره آهک خط B با موفقیت نصب و به بهره برداری رسید و پس از ۳۸ ماه بهر‌ه‌برداری به صورت پیوسته و بدون هیچ گونه مشکلی در دی ماه ۱۴۰۰ توقف سالیانه انجام گرفت.‌ در تعمیرات اخیر، آجر چینی کل کوره توسط واحد نسوز شرکت فولاد خوزستان در ۱۴ روز به اتمام رسید که در نوع خود رکورد محسوب می شود زیرا که این زمان در تعمیرات گذشته ۱۶ روزه بوده است.

 

کارشناس نسوز سایر نواحی در پایان از حمایت های مدیرعامل، معاون بهره‌برداری، مدیران بخش مواد اولیه و واحد نسوز، روسای دفتر فنی نسوز و بهره برداری واحد آهک و کارکنان تولید و تعمیرات واحدهای آهک و نسوز و مدیران و پرسنل واحد خرید، کنترل مواد، ایمنی، حفاظت فیزیکی، خدمات، بهسازی و محیط زیست که در این موفقیت همکاری داشتند تشکر و قدردانی کرد.

 

روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied