شمانیوز
شما نیوز

به مناسبت روز طبیعت عنوان شد:

کارکنان فولاد مبارکه؛ سفیران حفظ محیط زیست

همه کارکنان فولاد مبارکه حامی محیط زیست و سفیران حفظ محیط زیست هستند و هم در کارخانه و هم در بیرون از کارخانه از این سرمایه عظیم الهی که امانت از گذشتگان برای آیندگان است حفظ و حراست می‌کنند.

کارکنان فولاد مبارکه؛ سفیران حفظ محیط زیست

به گزارش شمانیوز، سیزدهم فروردین ماه هر سال به عنوان روز ملی طبیعت نامگذاری گردیده و به ۱۳ بدر شهرت دارد که مردم در این روز در دل طبیعت می‌روند و از تماشای سرسبزی درختان و تنفس هوای پاک بهاری لذت می‌برند؛ به همین مناسبت خالی از لطف نیست که با برخی از مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد مبارکه در راستای حفظ محیط زیست در این گزارش آشنا شوید.

بهنام کاویانی رئیس محیط زیست شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین ضمن تبریک روز طبیعت اظهار کرد: در شرکت فولاد مبارکه فرایندهای تولید تحت کنترل کامل و پایش برخط می‌باشند و از نظارت‌های چندجانبه و مطمئن برخوردارند و تمام پارامترهای مورد نیاز به صورت دوره‌ای و لحظه‌ای در حال اندازه‌گیری و پایش هستند؛ همه این اقدامات در جهت تحقق مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد مبارکه و با نگاهی فراتر از استاندارهای بین‌المللی، ملی و حفظ محیط زیست ایمن برای آینده انجام می‌شود. ما نه‌تنها در حال تلاش برای رسیدن به جایگاه صنعت سبز هستیم، بلکه فراتر از آن و درصدد الگو شدن در مقیاس جهانی خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی اندازه‌گیری و کنترل و پایش‌ها توسط گروه‌های مختلف از قبیل واحدهای تولیدی و بهره‌برداری، واحد محیط زیست شرکت فولاد مبارکه به صورت پیوسته، سازمان محیط زیست به صورت تصادفی و شرکت‌های معتمد سازمان محیط زیست به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و نتایج آن برای سازمان محیط زیست و نظارت‌های مربوطه ارسال شده و صحه بر عملکرد مناسب محیط زیستی شرکت فولاد مبارکه می‌گذارند.

رئیس محیط زیست شرکت فولاد مبارکه در مورد استفاده از تحول دیجیتال در واحد محیط زیست این شرکت اذعان داشت: با رویکرد طرح تحول دیجیتال، زیرساخت‌هایی در دست اقدام و در حال تکمیل است تا با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده بتوانیم در زمینه آب، هوا، خاک و... اقدامات کنترلی مورد نیاز را هم به صورت برخط و در لحظه اجرایی کنیم و در صورت نیاز برخط امکان کنترل و تذکرهای لازم به فرایندهای تولید ارسال و یا با برخورداری از هوش مصنوعی کنترل‌های اتوماتیک جهت جلوگیری از انتشار آلودگی انجام شود؛ برای شناخت بیشتر وضعیت فعلی پروژه مدل‌سازی سیاهه هوا و پروژه چرخه عمر محصول و پروژه‌های دیگری مانند رد پای آب و رد پای کربن و حسابداری محیط زیستی در دست اقدام است تا به کمک آن بار محیط زیستی را به حداقل ممکن برسانیم و از تحمیل پسماند و عواقب ناسازگار با محیط زیست بکاهیم و همگام با شرکت‌های پیشرو و تراز اول دنیا برنامه کاهش گازهای گلخانه‌ای و رد پای کربن برای سال‌های آ ینده داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اجرای این پروژه‌ها باعث شده تا علاوه بر حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن، با حفظ راندمان مواد، کاهش برداشت منابع، جلوگیری از اتلاف انرژی و اقداماتی دیگر تولیدی سبزتر از همیشه را برای حفظ محیط زیست رقم بزنیم. از تولید خطی که به آن تولید سنتی نیز اطلاق می‌شود(استخراج از معدن، ساخت و تولید در کارخانه، استفاده مشتری و نهایتاً استهلاک و تبدیل به ضایعات) فراتر عمل کرده و با بهره‌گیری از رویکرد اقتصاد چرخشی ضایعات را در مبدأ ضمن کاهش به خط تولید بازچرخانیم و ضایعات صنعتی را حذف و به صفر برسانیم و از هدررفت انرژی و منابع جلوگیری کنیم و افزایش بهره‌وری، راندمان و کاهش برداشت از منبع را پیش رو داشته باشیم. در همین راستا شرکت فولاد مبارکه در اهداف سال جاری شاخص‌های زیست‌محیطی خود را با شاخص‌های جهانی تطابق داده و اقدامات مورد نیاز را در فرایندهای تولید با پیگیری بیشتری محقق خواهد نمود و در جایگاه برتری نسبت به قبل به رشد و تولید خود ادامه خواهد داد.

کاویانی پیرامون پروژه‌های مختلف مطالعاتی در این واحد ابرازداشت: در زمینه اقتصاد چرخشی پروژه‌هایی در فولاد مبارکه تعریف شده تا با شناسایی چالش‌ها، راهکارهای مناسب را بیابیم و بتوانیم در حفظ محیط زیست موفقیت‌های بیشتری را کسب کنیم.

وی اعلام کرد: فولاد مبارکه در زمینه اقتصاد چرخشی، یافته‌های علمی و استفاده از دانش روز قدم برداشته و در حال پیشروی می‌باشد و نه‌تنها در واحد محیط زیست بلکه در دیگر بخش‌ها نیز از علم و دانش و مطالعات علمی برای انجام پروژه‌های مختلف کوتاهی نداشته‌اند و بهروری از علم و دانش و استفاده از توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت برنامه‌ها قرار داده‌اند و همین موضوع باعث شده تا فولاد مبارکه بتواند جوایز و استاندارهای مختلفی را در عرصه‌های زیست‌محیطی ملی و بین‌المللی کسب نماید.

رئیس محیط زیست شرکت فولاد مبارکه با اشاره به ارتباط فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه محیط زیست نیز با فولاد مبارکه همکاری داشته و در اکثر موارد با طراحی، ایده‌پردازی، مدل‌سازی و شرکت در انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی فولاد مبارکه را یاری کرده‌اند و با مشارکت در این طرح‌ها ما را در عبور از تنگناها کمک کرده و از این نظر جا دارد در همین جا از زحمات شرکت‌های دانش‌بنیان تقدیر داشته باشیم که علی‌رغم وجود تحریم‌ها پای کار آمده‌اند و چالش‌های صنعت را یکی پس از دیگری مرتفع کردند و ادامه حیات را تولید را مستقل از دانش بیگانه کردند و شرکت فولاد مبارکه خود را متعهد می‌داند پیرو تأکید مقام معظم رهبری زمینه فعالیت برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان را در فعالیت‌های علمی و اجرایی بیشتر فراهم کند تا باعث خیر و برکت و توسعه و آبادانی ایران اسلامی در آینده باشد.

وی با اشاره به فرهنگ سازمانی کارکنان این شرکت برای حفظ محیط زیست گفت: برنامه‌هایی در سال‌های گذشته برای کارکنان فولاد مبارکه در زمینه کسب دانش محیط زیستی و آموزش‌ همکاران جدیدالاستخدام در زمینه حفظ محیط زیست اجرایی شده که ضمن ادامه آن‌ها در سال جاری، امروز مدعی این هستیم که آحاد کارکنان فولاد مبارکه دلسوز محیط زیست هستند و برای حفظ آن در تلاشند.

تلاش همه‌جانبه کارکنان فولاد مبارکه برای حفظ محیط زیست

سیاوش بختیاروند رئیس فضای سبز شرکت فولاد مبارکه نیز در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: از همان سال‌های ابتدایی بهره‌برداری از فولاد مبارکه(از سال ۱۳۷۲)، کاشت گونه‌های کم‌آب‌بر درختان در این شرکت شروع شده و به تدریج توسعه پیدا کرده است. مساحت فولاد مبارکه چیزی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده که از این مقدار حدود هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی معادل حدود ۴۳ درصد از کل کارخانه در آن‌ سال‌ها درختکاری شده است.

وی در مورد گونه‌های گیاهی جنگل‌های ایجادشده در این شرکت بیان داشت: فضای سبز فولاد مبارکه شامل تعدادی از گونه‌های درختی و درختچه‌ای از ۲ نوع سوزنی‌برگ و پهن‌برگ است که شامل کاج تهران، سرو نقره‌ای، سرو نوش سرو زربین، سرو شیراز، سرو ناز و اُرس، زیتون معمولی، توت معمولی، اقاقیا، آسمان‌دار، سنجد و زیتون تلخ، ارغوان، داغداغان و بادام‌کوهی است.

رئیس فضای سبز شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: با گذشت زمان برای بازکاشت گونه‌های تلف‌شده و اصطلاحاً واکاری و ترمیم جنگل‌ها از گونه‌های درختی و درختچه‌ای بومی و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه و مقاوم با شرایط نامساعد کم‌آبی و شوری آب و خاک و... به جای گونه‌های پرنیاز استفاده می‌شود. البته مهمترین اقدام صورت گرفته در جهت کاهش مصرف آب در حوزه فضای سبز استفاده از روش آبیاری قطره‌ای بوده، به طوری که در حال حاضر تقریباً همه عرصه فضای سبز فولاد مبارکه با استفاده از این روش آبیاری می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این با اقدامات انجام‌شده هم‌اکنون درصد زیادی از آب استفاده شده برای آبیاری جنگل‌ها و فضای سبز موجود، از آب بهداشتی تصفیه‌شده پساب شهرهای اطراف فولاد مبارکه است که در سال‌های گذشته برای آن سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده است؛ البته محدودیت منبع آبی سبب شده مصرف آب در این قسمت به حداقل برسد.

بختیاروند ابرازداشت: هدف از ایجاد فضای سبز در شرکت فولاد مبارکه علاوه بر الزامات قانونی و زیست‌محیطی، دست‌یابی به کارکردهای متعدد اکوسیستمی آن مانند ترسیب کربن، تولید اکسیژن، نقش بادشکن داشتن آن، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت منابع آب زیرزمینی و مهار روان‌آب‌ها، جذب آلاینده‌های خاک و آلاینده های هوا، تعدیل دمای منطقه، افزایش تنوع زیستی(هم تنوع جانوری و هم تنوع گیاهی) و ... است.

وی یادآور شد: یکی از مأموریت‌های دیگر ما در واحد فضای سبز، ایجاد حس طراوت و نشاط در بین کارکنان است که این امر با توزیع گیاهان مختلف آپارتمانی در قسمت‌های مختلف اداری و اتاق‌های واحدهای تولید و حفظ و نگهداری از فضای سبز موجود در شرکت فولاد مبارکه تعریف شده است. این موضوع باعث می‌شود کارکنان که بخش قابل توجهی از زمان روز را در کارخانه می‌گذارنند، کمتر احساس خستگی نموده و محیط سخت صنعت تا حدی با این کار تلطیف شود.

رئیس فضای سبز شرکت فولاد مبارکه در پایان ابراز امیدواری کرد: این دیدگاه که طبیعت و منابع طبیعی، میراث گذشتگان نیست بلکه امانت آیندگان در دست ماست هر چه بیشتر در بین همه مردم خصوصاً کارکنان شرکت فولاد مبارکه جهت حفظ و حراست از این منابع نهادینه گردد.

 

ایراسین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied