شمانیوز
شما نیوز

معاون وزیر صمت تأکید کرد:

امسال صادرات محصولات دانش‌بنیان از برنامه‌های کلیدی وزارت صمت است

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در حاشیه نشست هم‌اندیشی ارتقاء تولید دانش‌بنیان در شرکت‌های بزرگ تأکید کرد: امسال صادرات محصولات دانش‌بنیان و فناورانه، جزو برنامه‌های اولویت‌دار و کلیدی وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران خواهد بود.

امسال صادرات محصولات دانش‌بنیان از برنامه‌های کلیدی وزارت صمت است

به گزارش شمانیوز، سیدمهدی نیازی افزود: بر این اساس، طراحی پشتیبانی‌های لازم نیز در حال انجام است و تلاش می‌کنیم در همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسو، اهداف توسعه‌ای تولید دانش‌بنیان و صادرات محصولات دانش‌بنیان را به خوبی پیش ببریم.

معاون وزیر صمت عنوان کرد: این جلسه در راستای منویات و تأکیدهای مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با صنعتگران و با هدف تحقق حداکثری اهداف سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین تشکیل شده است.

وی ادامه داد: گام نخست وزارت صمت برای اجرای دستورهای رهبری انقلاب و رفع شدن دغدغه‌های ایشان در این حوزه، حرکت شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

نیازی اضافه کرد: برای تحقق این هدف، باید برخی از این واحدها تغییراتی در فرآیندهای تولیدی خود ایجاد کنند که می‌تواند در قالب عملیات تحقیق و توسعه شکل بگیرد و برخی دیگر نیز باید به سمت تولید محصولات دانش‌بنیان، خلاقانه و نوآورانه سوق داده شوند.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت بیان کرد: طبیعی است که در این مسیر چالش‌هایی پیش روی این برنامه عملیاتی باشد که در جلسه امروز تلاش شد موارد طرح شده جمع‌بندی شوند و پیشنهادات اجرایی واحدها در دستور کار برای پیگیری‌های لازم قرار گیرند و چالش‌ها تا زمان رفع آن‌ها به شکل جدی دنبال شوند.

وی تصریح کرد: موانع کنونی نیز باید از طریق ظرفیت‌های موجود در دولت و همکاری سازنده مجلس شورای اسلامی بر طرف شود و امروز نیز با همین هدف شاهد حضور تعدادی از نمایندگان محترم از جمله رئیس کمیسیون صنایع و معادن در این نشست بودیم.

نیازی تصریح کرد: گاهی رفع موانع، گره‌گشای مشکلات این واحدها نیست و ضرورت دارد که پشتیبانی‌هایی نیز در این حوزه به شکل جدی انجام شود که از جمله آن‌ها می‌توان به اعطای مشوق‌های مالیاتی و تأمین مالی مناسب اشاره کرد.

وی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین چارچوب و از سال گذشته با همکاری بانک مرکزی تأمین مالی زنجیره‌ای را در دستور کار قرار داده و اقدامات بسیار خوبی نیز در این حوزه شکل گرفته است و با توجه به این‌که اجرای این طرح، خود شامل مشوق هایی می‌شود، تلاش می‌کنیم این ظرفیت‌ها را به شرکت‌های بزرگ برای فعالیت‌های دانش‌بنیان وصل کنیم.

معاون وزیر صمت اعلام کرد: ابزارهای حمایتی وزارت صمت برای تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین محدود به این مشوق‌ها نخواهد بود و امسال با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات جدی‌ای را طراحی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا برای تحقق شعار سال، گام‌های اساسی برداشته شود.

نیازی تأکید کرد: برنامه وزارت صمت برای تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نهایی شده و تا پایان فروردین‌ماه، رونمایی و اطلاع‌رسانی می‌شود و به‌طور یقین در این برنامه مشوق‌هایی پیش‌بینی شده که با جمع‌بندی پیشنهادهای طرح شده در این نشست، بسته حمایتی تکمیل می‌شود و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت جنبه اجرایی‌تری خواهد گرفت.

وی ادامه داد: وزارت صمت به‌طور حتم در اجرای برنامه عملیاتی خود در حوزه دانش‌بنیان‌ها علاوه بر ظرفیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همکاری‌های لازم با سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت علوم و تحقیقات را نیز دنبال خواهد کرد تا اهداف سال به صورت حداکثری محقق شوند و شاهد جهشی اساسی در این حوزه باشیم که زمینه‌ساز شرایط خوبی برای آینده تولید دانش‌بنیان کشور خواهد بود.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دیگر سیاست‌های اقتصادی کشور از جمله در سند اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است نیز مورد توجه قرار گرفته و به عنوان نقشه راه در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور یک امر بسیار کلیدی و مهم به شمار می‌آید و باید به عنوان یک اولویت اساسی به آن توجه شود.

نیازی تصریح کرد: در راستای اهداف نام‌گذاری سال از سوی رهبری گرانقدر انقلاب با عنوان سال تولید، دان‌بنیان‌، اشتغال‌آفرین؛ وزارت صمت در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم و تحقیقات به عنوان ارکان توسعه تولید دانش‌بنیان، هماهنگی‌های لازم را انجام داده و خوشبختانه به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

وی گفت: یکی از موضوعات دارای اهمیت در این حوزه، ایجاد تقاضا برای محصولات دانش‌بنیان و صادرات آن به کشورهای خارجی است که به نوعی تکمیل کننده فعالیت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور تلقی می‌شود.

نیازی اضافه کرد: از این باب و با توجه به ضرورت طراحی و برنامه‌ریزی برای ایجاد مشوق‌های صادراتی که از اهمیت بالایی برخوردار است در وزارت صمت ابزارهایی برای این موضوع وجود دارد که به‌طور حتم به‌کارگیری خواهند شد و بر این اساس در شرح وظایف سازمان توسعه تجارت ایران به این موارد به شکل ویژه پرداخته شده و در مأموریت جدید این سازمان، اصلاح ساختار و ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه صادرات محصولات دانش‌بنیان نورد تأکید قرار گرفته است.

معاون وزیر صمت یادآور شد: صادرات محصولات دانش‌بنیان، امسال جزو برنامه‌های اولویت‌دار و کلیدی وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران خواهد بود و از این باب طراحی پشتیبانی های لازم هم در حال انجام است و تلاش می‌کنیم در همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسو، اهداف توسعه‌ای تولید دانشک‌بنیان و صادرات محصولات دانش‌بنیان را به خوبی به پیش ببریم.

وی تصریح کرد: اقتصاد منطقه در حال رشد است و تقاضای محصولات فناورانه در این اقتصاد، می‌تواند یک وزنه مهم باشد و از آن‌جایی که مراودات خوبی با کشورهای همسایه وجود دارد، این حوزه می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کشور باشد و البته اقدامات مؤثری نیز در دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه انجام گرفته و موافقت‌نامه‌هایی در حال اجرا است و سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان محور موضوع، کارها را دنبال می‌کند و گفت‌وگوهای تجاری خوبی با هفت کشور انجام شده که مورد تأکید وزیر صمت است و امیدوارم نتایج قابل قبولی حاصل شود.

معاون وزیر صمت تأکید کرد: امسال با توجه به قانون بودجه و اعمال تغییراتی که در عوارض صادرات محصولات خام انجام شده، امیدواریم شاهد تغییر ریل در این حوزه باشیم و صادرات با محوریت کالاهای صنعتی دانش‌پایه و فناورانه از کشورمان افزایش یابد.

 

شاتا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied