شمانیوز
شما نیوز

گزارش عملکرد بانک‌های کشور در سال 1400؛

رشد ۵۸ درصدی درآمد و سهم ۷۳ درصدی درآمد تسهیلاتی

بررسی عملکرد ۱۱ بانک بورسی درسال ۱۴۰۰ حاکی از رشد بیش از ۵۸ درصدی درآمد آنها نسبت به سال ۱۳۹۹ است.

رشد ۵۸ درصدی درآمد و سهم ۷۳ درصدی درآمد تسهیلاتی

به گزارش شمانیوز، براساس آخرین گزارش از صورت های مالی منتهی به پایان اسفند ماه سال گذشته ۱۱ بانک مورد بررسی نشان می دهد که در مجمو ع این بانک ها ۲۶۷۶ هزار میلیارد ریال در آمد از پنج سرفصل اصلی کسب کردند که در مقایسه با سال قبل از آن بیش از ۵۸ درصد رشد داشته است.

بانک ها

گزارش خبرنگار ما از بررسی عملکرد نظام بانکی در سال گذشته حاکی است که این بانک ها در مجموع ۱۹۵۳ هزار میلیارد ریال درآمد تسهیلاتی داشته اند که ۷۳ درصد از مجموع کل درآمد آنها را شامل می شود که نشان دهنده نقش اصلی آنها در تامین مالی اقتصاد کشور است و بیان کننده بانک محور بودن اقتصاد است .

دومین بخش اصلی درآمدی بانک های مورد بررسی شبکه بانکی کشور بخش کارمزد است که در شبکه جهانی بانکداری بخش اصلی درآمد بانک ها را شامل می شود و در واقع شبکه جهانی بانکداری کارمزد محور است. سهم این بخش از درآمد بانک ها در سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد درآمد بانک های مورد بررسی را به خود اختصاص داده است.

بانک ها

بخش های درآمدی سپرده گذاری ها، اوراق بدهی و سرمایه گذاری ها به ترتیب ۶درصد، ۴ درصد و ۳درصد از مجموع درآمد بانک را به خود اختصاص داده بودند.

اگرچه در این گزارش ۱۱ بانک از کل بانک های کشور مورد بررسی قرار گرفته است و البته وضعیت درآمد و هزینه‌های بانک های دولت به علت عدم ارایه گزارش ها شفاف نیست اما روند کلی درآمد بانک های بدین صورت است.

بانک ها

براساس این گزارش بانک های مورد بررسی در مجموع ۲۰۸۲ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ هزینه کرده اند. هزینه سود سپرده ها ۱۶۳۷ هزار میلیارد ریال بود که ۷۹ درصد از کل هزینه ها را شامل می شود و هزینه های مالی و هزینه کارمزد به ترتیب ۱۲ درصد و ۹ درصد از کل هزینه ها را به خود اختصاص داده اند.

بانک ها

 

پایشگر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied