شمانیوز
شما نیوز

در راستای صیانت از محیط زیست؛

سیستم فیلترپرس پتروشیمی اروند راه‌اندازی شد

در راستای صیانت از محیط زیست، سیستم فیلترپرس شرکت پتروشیمی اروند که توسط متخصصین شرکت برنامه‌ریزی شده است، با موفقیت راه‌اندازی شد تا علاوه بر کاهش معظلات زیست محیطی، موجب کاهش دورریز و صرفه اقتصادی برای مجتمع گردد.

سیستم فیلترپرس پتروشیمی اروند راه‌اندازی شد

به گزارش شمانیوز، واحد کلر آلکالی، بر اساس تکنولوژی الکترولایزرهای غشائی (ممبرین) طراحی شده است.

در این تکنولوژی، ممبرین (که غشاء بسیار خاص و گران قیمت است) به عنوان یک جداکننده انتخاب پذیر (selective) عمل نموده و در حضور جریان برق، موجب تولید محصول اصلی کلر در یک سمت و تولید محصول اصلی کاستیک در سمت دیگر خود می‌گردد.

با توجه به اینکه ممبرین‌ها نقش بسزائی در پروسه تولید داشته و محافظت از آن ها، می بایست در اولویت اول قرار داده شود، مهمترین ناخالصی هایی که موجب صدمه زدن به ممبرین می‌گردند، کلسیم و منیزیم موجود در آب نمک خام ورودی می باشد.

لذا جهت حذف این دو ناخالصی مهم، کمیکال‌های کربنات سدیم و هیدروکسید سدیم (کاستیک) به آب نمک خام ورودی به واحد کلر،تزریق می گردد.

در نتیجه واکنش های صورت گرفته، دو ناخالصی مذکور به مواد جامد معلق (T.s.s) کربنات کلسیم و هیدروکسید منیزیم، تبدیل می شوند.

بخش اعظم این (T.s.s)، در کلاریفایرهای واحد کلر آلکالی ته نشین می شوند.

طبق طراحی صورت پذیرفته، مواد جامد معلق مذکور پس از ته نشین شدن در زیر کلاریفایر، به همراه مقدار زیادی آب نمک تخلیه شده، پس از هدایت به سمت واحد تصفیه پساب و انجام پیش تصفیه، به بیرون از واحد کلر آلکالی ارسال می گردد.

این امر، از یک طرف موجب بروز مشکلات حاد زیست محیطی شده و از طرف دیگر مقادیر قابل توجهی سرمایه (آب نمک با غلظت حدود 254g/1) دور ریز می گردد.

لذا جهت مقابله با این ضرر و زیان های زیست محیطی و سرمایه ای، از سوی متخصصین شرکت تصمیم به استفاده از یک روش جایگزین به جای روش دورریز گرفته شد.

در این راستا و بر اساس تحقیقات انجام شده؛ بکارگیری تجهیز فیلترپرس‌ در دستور کار متخصصین پتروشیمی اروند قرار گرفت.

طبق این طرح، لجن خروجی از زیر کلاریفایر، وارد فیلترپرس شده و به دو بخش کیک نسبتا خشک و آب نمک خالص (قابل بازگشت به فرآیند) تبدیل می گردد.

کیک مذکور طبق هماهنگی واحد HSE مجتمع به محیط مناسب منتقل می گردد و آب نمک بازیافت شده به چرخه تولید برگردانده می شود.

طرح فیلترپرس، علاوه بر کاهش معظلات زیست محیطی، موجب صرفه اقتصادی بصورت سالانه به مبلغی حدود ۲۲ میلیارد ریال بر اساس صرفه حاصل از کاهش دورریز آب DM و نمک شسته شده، کاهش می‌گردد و مصرف کربنات سدیم و کاهش مصرف کاستیک برای مجتمع پتروشیمی اروند را به همراه خواهد داشت.

 

روابط عمومی شرکت پتروشیمی اروند

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied