شمانیوز
شما نیوز

سرپرست معاونت کسب‌وکار فرابورس خبر داد

اوراق گام بانک رفاه به ارزش 350 میلیارد ریال منتشر شد

بشیری سرپرست معاونت کسب‌وکار فرابورس ایران اوراق گام را ابزاری برای کمک به تأمین اعتبار بنگاه‌های تولیدی دانست و گفت: فرابورس در 29 فروردین‌ماه اوراق گام بانک رفاه کارگران را در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیرش کرد، مبلغ کل این اوراق 350 میلیارد ریال با حجم 350 هزار ورقه است و البته انتظار داریم سری دوم این اوراق به ارزش 10 هزار میلیارد ریال نیز در روزهای آینده پذیرش شود.

اوراق گام بانک رفاه به ارزش 350 میلیارد ریال منتشر شد

به گزارش شمانیوز؛ اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) متعلق به بانک رفاه کارگران دیروز در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیرش شد. این اوراق با نماد «گام 010813» به تعداد 350 هزار ورقه پذیرش‌شده و مبلغ کل اوراق 350 میلیارد ریال است. مدت اوراق 9 ماهه و تاریخ سررسید آن 30 آبان ماه 1401 است.

 ندا بشیری سرپرست معاونت کسب‌وکار فرابورس ایران اوراق گام را ابزاری برای کمک به تأمین اعتبار بنگاه‌های تولیدی دانست و گفت: فرابورس در 29 فروردین‌ماه اوراق گام بانک رفاه کارگران را در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیرش کرد، مبلغ کل این اوراق 350 میلیارد ریال با حجم 350 هزار ورقه است و البته انتظار داریم سری دوم این اوراق به ارزش 10 هزار میلیارد ریال نیز در روزهای آینده پذیرش شود.

وی موضوع انتشار این اوراق را تأمین سرمایه در گردش سالم و پایدار برای واحدهای تولیدی اعلام کرد و افزود: ناشر اوراق بانک رفاه کارگران و عامل پرداخت نیز شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است.

به گفته بشیری قیمت گواهی اعتبار مولد بانک رفاه کارگران در بازار و با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، همچنین این اوراق سود پرداختی طی دوره ندارد و مبلغ اسمی در سررسید قابل پرداخت است.

اوراق گام چیست؟

سرپرست معاونت کسب‌وکار فرابورس ایران در تشریح اینکه اوراق گام چیست و چه مزیت‌هایی دارد، با اشاره به اینکه بانک مرکزی با سه هدف رفع موانع پولی، رونق تولید و هدایت منابع مالی به فعالیت‌های مولد اقتصادی و تأمین سرمایه در گردش پایدار برای واحدهای تولیدی این طرح را تصویب کرده است، گفت: اوراق گام ابزاری برای تأمین مالی چرخه تولید در شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ است.

به گفته بشیری بر پایه دستورالعمل این اوراق، موسسه اعتباری عامل موظف است شرایطی را فراهم کند که حداقل 65 درصد سقف ضمانت برای بنگاه‌های کوچک و متوسط زیر صد نفر شاغل و مابقی برای بنگاه‌های بزرگ با بیش از صد نفر شاغل اختصاص یابد.

وی به تصویب مقررات این اوراق در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در فروردین‌ماه سال 1399 دستورالعمل پذیرش و معاملات اوراق گام توسط هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب شد.

ارکان اوراق گام

سرپرست معاونت کسب‌وکار فرابورس ایران تعریف دستورالعمل اوراق گام یا "گواهی اعتبار مولد" را موردتوجه قرارداد و عنوان کرد: گام اوراق بهاداری است که بر مبنای عقد ضمان به عاملیت و ضمانت بانک‌های عامل و دارای مجوز از بانک مرکزی صادر می‌شود. این اوراق قابل معامله در بازارهای بورس و خارج از بورس است.

او در توضیح ساده‌تر این اوراق با اشاره به اینکه در مکانیسم اجرایی گام سه رکن اصلی وجود دارد، گفت: بنگاه خریدار یا همان بنگاه متعهد، بنگاه فروشنده و بانک عامل سه رکن فرایند اجرایی انتشار این اوراق هستند.

به گفته بشیری این اوراق، با نام، بدون کوپن و با ارزش اسمی یک‌میلیون ریال و با سررسیدهای حداقل یک ماه و حداکثر تا نه ماه در پایان هرماه، منتشر می‌شده که 16 فروردین ماه با تصویب شورای پول و اعتبار، سررسید تا 12 ماه افزایش یافته است .

وی این اوراق را کوتاه‌مدت با سررسید حداکثر یک سال اعلام کرد و ادامه داد: نرخ بازده تا سررسید (YTM) این اوراق تابعی از زمان باقیمانده تا سررسید و قیمت معامله است.

مزیت‌های اوراق گام

او «گام» را تسهیلاتی برای کمک به تأمین اعتبار بنگاه‌های تولیدی دانست و تصریح کرد: تولیدکنندگان بر اساس فاکتور خرید مواد اولیه یا قطعات، از بانک عامل درخواست می‌کنند که اوراق گام را صادر و با ضمانت بانک عامل به بنگاه فروشنده مواد و قطعات تحویل دهد.

او با اشاره به اینکه طی این فرایند فروشنده به‌جای وجه نقد یا فروش نسیه، اوراق گام دریافت می‌کند، گفت: فروشنده می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید که کمتر از یک سال است نزد خود نگه دارد و به ازای هر ورقه معادل یک‌میلیون ریال دریافت کند و یا نسبت به واگذاری آن اقدام کند.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied