شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی:

صادرات کالا از منطقه آزاد انزلی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اعلام کرد: مجموع صادرات و صادرات مجدد واحدهای تولیدی و تجاری این منطقه در سال ۱۴۰۰از مرز ۲۸۰ میلیون دلار گذشت.

صادرات کالا از منطقه آزاد انزلی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید

به گزارش شمانیوز؛ علی‌اوسط اکبری‌مقدم روز چهارشنبه اظهار داشت: در راستای تحقق شاخص های اقتصاد مقاومتی در بخش صادرات و ارزآوری برای اقتصاد کشور، مجموع صادرات و صادرات مجدد بیش از ۱۶۰ واحد تولیدی-صنعتی منطقه به همراه شرکت های تجاری صادراتی و همچنین صادرات خدمات فنی منطقه در سال گذشته از مرز ۲۸۰ میلیون دلار گذشت.

وی تصریح کرد: طی این مدت صادرات کالاهای تولیدی توسط شرکت ها و کارخانجات فعال در منطقه آزاد انزلی به ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: کارخانه های مستقر در منطقه آزاد انزلی مجموعه ای از کالاهای دیوارپوش، انواع چوب، مواد سوختی شامل انواع هیدروکربن های سبک و سنگین، میخ و مفتول های فلزی ، پرینترهای صنعتی، دیاگ خودرو، مکمل خوراک دام،کمپاند و گرانول پلیمری و چارچوب برش خورده منفصله چوبی را به مقاصد صادراتی نظیر کشورهای گرجستان،ترکمنستان،هنگ کنگ، افغانستان،امارات متحده عربی، کره جنوبی، عراق و تاجیکستان صادر کرده اند.

اکبری مقدم به اهمیت صادرات مجدد به عنوان یکی از مهمترین شاخص های عملکرد مناطق آزاد برای جذب سرمایه گذار اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰، مجموع صادرات مجدد صورت گرفته از سوی تجار و شرکت های صادراتی این منطقه ۲۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بود که شامل انواع کالاها شامل خودرو، تخته نراد، سنگ های ساختمانی،کک نفتی، لوازم یدکی و تجهیزات صنعتی بود که به کشورهای حوزه دریای خزر،اوراسیا و غرب آسیا صادر شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط سخت تحریم ،تأمین کالاها و محصولات مورد نیاز بازار داخلی توسط واحدهای تولید کننده فعال در سطح منطقه آزاد انزلی یکی از رویکردهای اصلی تشویقی-حمایتی این سازمان است ، خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ واحدهای تولیدی-صنعتی منطقه آزاد انزلی موفق به صدور بیش از ۲۴۳ میلیون دلار کالاهای صنعتی، صنایع غذایی، سلولوزی،محصولات آرایشی-بهداشتی، انواع پوشاک و محصولات شیمیایی به بازارهای داخلی جهت تأمین کالاهای مصرفی شدند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی موقعیت منحصر به فرد منطقه آزاد انزلی را در ارتباط با تولیدات صادرات محور و وجود دو مجتمع بندری کاسپین و انزلی که در محدوده این منطقه واقع شده اند را فرصت بی نظیری جهت کاهش هزینه های تمام شده تولید و صدور سریع تر و ارزانتر کالاها و محصولات تولیدی به بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای ارزیابی کرد.

اکبری مقدم اظهار داشت: قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی شمال-جنوب و چین-قزاقستان-ایران؛ نزدیکی به پایتخت و قطب های صنعتی و مراکز جمعیتی کشور، بهره مندی از نیروی انسانی با کیفیت در کنار جایگاه محوری در زمینه توسعه مناسبات کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، منطقه آزاد انزلی را به یکی از فرصت های بی نظیری را برای تولیدات صادرات محور در سطح کشور تبدیل کرده است.

وی با اشاره به مزیت های فوق، این منطقه با کمبود اراضی جهت ارائه به سرمایه گذاران مواجه شده است، خاطر نشان کرد: طرح ایجاد سومین شهرک صنعتی در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین و طرح توسعه محدوده در راستای تأمین نیازهای رو به گسترش در دستور کار قرار دارد و بی تردید با اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری که پیش بینی می شود با تامین اعتبارات لازم در نیمه دوم سالجاری محقق شود ، منطقه آزاد انزلی به کانون تولید،صادرات و ترانزیت کالا تبدیل می شود.

 

ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied