شمانیوز
شما نیوز

خوش و بش با شاهین نارنجی پوش! / از ایمنی شاهین سایپا چه می دانید؟

شاهین، محصول جذاب و تازه نفس سایپا که قصد داریم مروری بر ظرفیت های این خودرو داشته باشیم.

خوش و بش با شاهین نارنجی پوش! / از ایمنی شاهین سایپا چه می دانید؟

به گزارش شمانیوز؛ شاهین نخستین محصول پلت فرم SP100‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌به‌شمار‌‌‌ می‌رود. این خودرو نیز ‌‌‌‌‌هم‌چون تارا در دسته خودروهای ملی جای‌‌‌ می‌گیرد و مثل رقیب آبی پوشش، ابتدا در نسخه دنده‌ای در بازار عرضه شده و حالا پروسه تولید نمونه مجهز به گیرباکس اتوماتیک آن به انتهای مسیر رسیده و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌زودی می‌توانیم شاهد حضور شاهین اتوماتیک در خیابان‌‌‌‌ها باشیم. مسئولان سایپا ادعا‌‌‌ می‌کنند در طراحی این خودرو از شاهین ایرانی موسوم به شاهین سرخ الهام گرفته شده است. اما جالب است بدانید رهام نیز نام پرنده‌ای شکار نشدنی از نژاد شاهین است!

خودرو شاهین

در نمونه اتوماتیک نشان شاهین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی درِ صندوق عقب تغییر کرده و نوشتاری فارسی را به خود گرفته است. ‌‌‌هم‌چنین نشان CVT که نمادی از ساختار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌جعبه‌دنده این سدان اتوماتیک است، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی این خودرو دیده‌‌‌ می‌شود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک CVT شاهین قرار است توان پیشرانه را به چرخ‌‌‌های جلو این سدان سایپا منتقل کند. این گیرباکس دارای ساختار تیپ‌ترونیک یا امکان تعویض دستی دنده بوده و 2 حالت نرمال و برفی برای این گیرباکس قابل انتخاب است.

خودرو شاهین

مشخصات فنی شاهین

آن‌طور که گفته‌‌‌ می‌شود، سایپا شاهین اتوماتیک فعلا با همان پیشرانه M15T به بازار‌‌‌ می‌آید. این پیشرانه که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی نسخه دنده‌ای شاهین هم نصب شده، با حجم 1.5 لیتر و ساختار ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ، به توربوشارژر مجهز بوده و ۱۱۰ ‌‌‌‌‌‌‌اسب‌بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ ‌‌‌‌‌‌‌نیوتن‌متر تولید‌‌‌ می‌کند. در بحث سیستم انتقال قدرت، شاهین اتوماتیک به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌جعبه‌دنده CVT نسل سوم مجهز بوده که مهندسی و تولید آن توسط کمپانی پانچ انجام شده است. به گفته مدیران سایپا این ‌‌‌‌‌‌‌‌‌جعبه‌دنده از نظر ساختار و سطح فناوری متفاوت نسبت به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌جعبه‌دنده CVT کوییک اتوماتیک و ساینا اتوماتیک است و نسل جدید سامانه انتقال قدرت پیوسته کمپانی پانچ در آن دیده‌‌‌ می‌شود.

خودرو شاهین

ایمنی شاهین

گروه خودروسازی سایپا این محصول تازه وارد خود را حسابی زیر ذره بین برد از نظر ایمنی مورد آزمون های بسیاری قرار داد در همین راستا نارنجی پوشان جاده مخصوص، پا از چارچوب‌های ایمنی داخلی فراتر گذاشتند و شاهین را در آزمون‌های ایمنی بین‌المللی موسسه یورو انکپ، شرکت دادند.

در یکی از این بررسی‌ها، شاهین در نسخه پایه به یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی فرستاده شد. در این مرکز، شاهین ایرانی توانست از تست R۹۵ استاندارد ECE سربلند خارج شود و ۳ ستاره ایمنی را کسب کند.

در تست تصادف ECE R۹۵ در حالی که خودرو ثابت است، جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می‌کند.

خودرو شاهین

در این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-۲) بررسی می‌شود و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R۹۵ به آن خودرو اعطا می شود.

تست تصادف و تأییدیه ECE R۹۵ یکی از شش جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست.

حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقط R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… باعث شده شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته ECE R۹۵ را به دست آورد و به این ترتیب، عنوان ایمن‌ترین خودروی ملی را از آن خود کند.

لازم به ذکر است که سایپا شاهین تأییدیه نهایی استاندارد ECE را به دست آورده و تا امروز دو تست ایمنی آن به صورت رسمی منتشر شده است.

خودرو شاهین

امکانات شاهین اتوماتیک

شاهین اتوماتیک قرار است در 2 نسخه به بازار عرضه شود که در نسخه فول سطح امکانات ‌‌‌‌بیش‌تری نسبت به نمونه دنده‌ای خواهد داشت.‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پس‌‌‌ می‌توان پیش بینی کرد شاهین اتوماتیک به امکانات نسخه دنده‌ای تیپ G مجهز است و ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مانند سانروف، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه اتوماتیک، سنسور باد تایر، سامانه GSI، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمایش‌گر لمسی، بلوتوث، دوربین و سنسور پارک عقب، رهیاب ماهواره‌ای و… مجهز خواهد بود.‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کنار این امکانات که در شاهین دنده‌ای تیپ G دیده‌‌‌ می‌شود، سایپا‌‌‌ می‌خواهد تا در نسخه اتوماتیک این سدان کروزکنترل، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی و شیشه‌‌‌های دودی با سطح UV جدید را هم به این خودرو اضافه کند.

الگو جدید پوشش صندلی‌‌‌‌‌‌‌ها، تزیینات جدید کابین، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کیسه‌‌‌های هوا جانبی و صندلی‌‌‌های برقی جلو نیز از جمله امکاناتی هستند که به احتمال زیاد در فهرست تجهیزات شاهین اتوماتیک دیده خواهند شد.

 

جوان خودرو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied