شمانیوز
شما نیوز

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

سازمان بورس نقشی در فراز و فرودهای شاخص بورس ندارد

اتفاقی که در بازار سرمایه رخ داده، این است که فراز و فرودهای ایجاد شده در شاخص بورس به پای سازمان بورس نوشته شده است؛ در حالی که این سازمان هیچ نقشی در روند معاملات این بازار ندارد.

سازمان بورس نقشی در فراز و فرودهای شاخص بورس ندارد

به گزارش شمانیوز؛ «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به بهبود روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و گفت: اکنون بازار براساس اقدامات انجام شده روند خوبی را در پیش گرفته و به مرحله ایجاد ثبات و آرامش رسیده است.

وی مساله مدیریت بازار در وضعیت فعلی را از ۲ جنبه مورد تحلیل قرار داد و افزود: نخستین جنبه، جنبه مربوط به افزایش سود شرکت‌ها است و جنبه دیگر وابسته به بحث روانی مالی و رفتاری است که روند معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

عشقی بازار سرمایه را جزو بازارهای آینده‌دار در اقتصاد کشور دانست و گفت: فردی که تصمیم به خرید سهام در بازار می‌گیرد؛ در واقع اقدام به دریافت سود در آینده می‌کند که در صورت وجود فضای مثبت روانی و نیز فضای معقول اقتصادی، خوش‌بینی‌ها نسبت به بازار بیشتر می‌شود و سرمایه‌گذاران تمایل به خرید سهام در بازار پیدا می‌کنند.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، ممکن است متغیرهای واقعی در اقتصاد کشور با تغییر چندانی همراه نشوند اما قیمت سهام شرکت‌ها تحت تاثیر ۲ جو مثبت و منفی ایجاد شده در بازار با تغییر همراه می‌شوند.

اقدام سخت سازمان بورس در بازگشت اعتماد به بازار سرمایه

وی بازگشت اعتماد به بازار سرمایه را جزو اقدامات دشوار در این بازار عنوان کرد و افزود: رسانه به عنوان ناظر بخش عمومی محسوب می‌شود، رسانه می‌تواند در نظارت عامه‌ای که برای بازار به آن نیاز داریم نقش مهمی ایفا کند که سازمان بورس هم به طور حتم از این مساله استقبال خواهد کرد.

عشقی معتقد است که رسانه کمک کننده در بحث اعتماد سازی خواهد بود؛ چراکه جمعیت عظیمی در حال سرمایه گذاری در این بازار هستند.

واریز سود سهام عدالت به حساب ۴۴ میلیون سهامدار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به واریز سود سهام عدالت ۴۴ میلیون سهامدار تا قبل از به پایان رسیدن سال ۱۴۰۰ تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی و جمع آوری این سودها اقدامی بسیار دشوار بود که به خوبی از عهده آن بر آمدیم.

وی ادامه داد: مشمولان سهام عدالت هیچگاه تصور نمی‌کردند که بتوانند از سهام خود سود قابل قبولی به دست آورند، با توجه به وجود چنین مسایلی سازمان بورس باید اقدام به فرهنگ‌سازی گسترده درخصوص این سهام دارد.

عشقی مشکل بازار در سال ۹۹ را معطوف به فرهنگ سازی دانست و گفت: برخی در این بازار دچار ضربه سنگین شده بودند، زیرا چنین تصوری داشتند که بتوانند یک شبه برای جلوگیری از عقب ماندن تورم بازدهی کلانی را از این بازار کسب کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در سال‌های گذشته چندین بار شاهد رشد و ریزش‌های سنگین شاخص بورس بین ۳۵ تا ۴۰ درصد بودیم، ادامه داد: با توجه به چنین اتفاقی ریزش شاخص بورس در سال ۹۹ نمای بدی را در بین سهامداران ایجاد کرد که این اتفاق ناشی از حضور جمع گسترده سهامداران به این بازار بود.

وی با اشاره به اینکه مساله مربوط به اعتمادسازی در بازار سرمایه به عنوان اقدامی زمان‌بر تلقی می‌شود، افزود: در ۶ ماه گذشته سعی داشتیم تا برخی از اقدامات زیرساختی را به کار بگیریم که اکنون برخی از آنها را به مرحله اجرا رسانده‌ایم.

سازمان بورس، سازمان ناظر بر معاملات بازار سرمایه

عشقی با بیان اینکه سازمان بورس به عنوان سازمان ناظر معاملات بازار سرمایه محسوب می‌شود، گفت: این سازمان فقط عهده‌دار ایجاد قوانین و مقررات برای معاملات است، همچنین سازمان بورس نقش ناظر بازار و نهادهای مالی را بر عهده دارد و بخش حقوقی این سازمان عهده‌دار پیگیری تخلفات رخ داده در این بازار است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: اتفاقی که در بازار سرمایه رخ داده، این است که فراز و فرودهای ایجاد شده در شاخص بورس به پای سازمان بورس نوشته شده است؛ در حالی که این سازمان هیچ نقشی در روند معاملات این بازار ندارد.

وی با اشاره به اینکه سهامداران حقیقی و حقوقی حاضر در بازار نسبت به خوش‌بینی و سیگنال‌های ایجاد شده اقدام به خرید سهام در بازار می‌کنند، گفت: بیش از ۸۰ درصد از خریداران بازار، سهامداران حقیقی هستند که این اتفاق ناشی از تصمیم گیری‌های سیاست گذاران است.

عشقی با تاکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۱ کمک ویژه‌ای را به بخش واقعی اقتصاد کشور داشته باشیم، ادامه داد: این اقدام جزو برنامه‌های عمده سازمان بورس است تا جذب سرمایه در شرکت‌ها انجام شود و از این طریق شاهد رونق تولید در کشور باشیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سال گذشته دولت بیش از بخش خصوصی اقدام به تامین مالی از بازار سرمایه کرد، گفت: اکنون در صدد هستیم تا سهم بخش خصوصی را از تامین مالی افزایش دهیم.

بورس، عنصر اقتصادی کشور

وی با بیان اینکه بورس می‌تواند عنصر اقتصادی کشور باشد، اظهار داشت: اکنون ارزش معاملات بازار سرمایه به بیش از هشت هزار همت رسیده است، این عدد نشان دهنده آن است که بازار در وضعیت خوبی قرار گرفته است.

عشقی به انتشار صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ شرکت ها تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به آمار ارائه شده وضعیت شرکت‌ها مطلوب است و می‌توان نسبت به آینده این بازار امیدوار بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حفظ حقوق سهامداران به عنوان بحث جدی سازمان بورس تلقی می شود؛ بنابراین باید در ابتدا اعتماد سازی صورت بگیرد و سرمایه ها وارد بخش تولید شوند.

 

سنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied