شمانیوز
شما نیوز

رونمایی از بسته سیاست ها و راهبردهای بانکی وزارت اقتصاد

سند راهبردها و سیاست‌های بانکی وزارت اقتصاد که یکی از اهداف آن حمایت و تقویت نقش شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد و افزایش سهم بخش واقعی اقتصاد است با حضور دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران عامل بانکهای دولتی و بانکهای خصوصی شده رونمایی شد و مدیران عامل بانک‌های حاضر در این نشست دیدگاه های خود را در خصوص این راهبرد ارائه کردند.

رونمایی از بسته سیاست ها و راهبردهای بانکی وزارت اقتصاد

به گزارش شمانیوز، در آغاز این نشست دکتر حسینی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد ضمن رو نمایی از این سند اجرای آن را زمینه ساز تحول در اقتصاد و افزایش سهم بخش واقعی در اقتصاد کشور به ویژه شرکت‌های دانش بنیان دانست.

گفتنی است براساس بند اول این سند،هرگونه سرمایه‌گذاری موسسه اعتباری در زمینه طلا، سکه، املاک و مستغلات ازجمله خرید زمین، خرید و ساخت مجتمع‌های تجاری، اداری، مسکونی و مراکز خرید به طرقی غیر از تملیک باهدف تصفیه تسهیلات اعطایی، اعم از مستقیم توسط موسسه اعتباری یا غیرمستقیم از طریق واحدهای تابعه موسسه اعتباری ممنوع است.

همچنین در یکی دیگر از بندهای این سند اشاره شده است؛ در راستای افزایش رشد اقتصادی، موسسه اعتباری مکلف است، سیاست هدایت اعتباری سال 1401 مصوب هیئت مدیره را حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این راهبرد، به وزارت تسلیم نماید. سیاست هدایت اعتباری مزبور، بایستی طوری تدوین و اجرا گردد که عمده اعتبارات موسسه اعتباری به طرح‌ها با توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی، با اولویت پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد و با تاکید بر بخش‌‌های دانش‌بنیان، محصولات راهبردی و اشتغال و توسعه صادرات تخصیص یابد.

3.در راستای استفاده بهینه از منابع تخصیصی و به‌منظور مدیریت منابع و مصارف و هدایت منابع به سمت فعالیت‌های سودآور و ارزش‌آفرین، موسسه اعتباری مکلف است با اجرای رویه‌های مناسب، به نحوی اقدام نماید که در پایان هرسال، نسبت مانده تسهیلات اعطایی به مانده سپرده‌ها در آن موسسه، حداقل 75 درصد باشد.

همچنین در بخش دیگری از این سند و با تأکید بر افزایش سهم و نقش بنگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان، آمده است؛ در راستای قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات و تقویت شرکت های دانش‌بنیان و خلاق در تمامی استان‌ها، موسسه اعتباری مکلف است پس از احراز اهلیت اعتباری متقاضی و تائید توجیه فنی، مالی و اقتصادی طرح و با درنظرگرفتن فعالیت‌های دارای ارزش‌افزوده و با کسب اطمینان از بازگشت اصل و سود اعتبار اعطایی و با نظارت کامل بر نحوه و محل مصرف اعتبار و رعایت نسبت منابع و مصارف، اعطای تسهیلات به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان را انجام دهد.

همچنین متن کامل سند یاد شده که در برگیرنده تحولات مهمی در زمینه تأمین مالی بانکهای دولتی و خصوصی شده در اقتصاد کشور است.

متن کامل بسته راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی

 

شادا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied