شمانیوز
شما نیوز

تشریح فعالیت‌های همراه اول در 5G

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در سمینار تخصصی نسل پنجم ارتباطات که در کیش برگزار شد، ضمن تشریح فعالیت‌های همراه اول روی شبکه راه‌اندازی شده 5G توسط این اپراتور، در حضور مدیران ارتباطی کشور و رگولاتور ارتباطی به ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش‌روی توسعه این فناوری به شکل تجاری تا افق 2025 پرداخت.

تشریح فعالیت‌های همراه اول در 5G

به گزارش شمانیوز، سمینار تخصصی «نسل پنجم ارتباطات 5G، چشم انداز پیش رو و چالش های توسعه آن در کشور» صبح امروز چهارشنبه 21 اردیبهشت ماه 1401 در حاشیه سومین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی کیتکس 2022، در مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش با حضور صادق عباسی شاهکوه رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جمعی از مدیران ارشد همراه اول و دیگر اپراتورهای ارتباطی برگزار شد.

 

طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در این نشست تخصصی در قالب ارائه ای به چشم انداز، استراتژی توسعه، موضوعات مرتبط با طیف فرکانسی و چالش های پیش رو در نسل پنجم ارتباطات در کشور پرداخت.

 

*ترندهای مهم تا 2030 در ارتباطات سیار

معاون شرکت ارتباطات سیار ایران به ترندهای مهم صنعت ارتباطات سیار تا 2030 اشاره و اظهار کرد: تا آن افق زمانی «یک شبکه بیشتر برای 100 میلیارد کانکشن نخواهیم داشت»، «همکاری بسیار نزدیک ماهواره و اینترنت زمینی برای پوشش سه بعدی را که بیشتر برای پوشش بحث های IOT خارج شهرها مطرح است خواهیم داشت»، «ادغام در حوزه ارتباطات و IOT برای راهبری هوشمندسازی در سایر صنایع»، «راه اندازی شبکه های سبز که کمک کننده به کاهش آلودگی زمین هستند»، «تغییر کلی نسل آنتن های ارتباطی»، «محاسبات موبایلی و امنیت شبکه» و مواردی از این دست، ترند را تشکیل می دهند.

 

*فعالیت های همراه اول در حوزه 5G

وی عنوان کرد: صنعت ارتباطات سیار تقریبا هر 10 سال با یک تغییر و جهش در نسل های تکنولوژیک مواجه شده است و از سال 2020 وارد مقوله 5G که پلتفرم یکپارچه ارتباطات آینده به حساب می آید، شدیم.

 

طاهری بخش به فعالیت های همراه اول در این راستا اشاره کرد و گفت: همکاری با دانشگاه ها برای پیاده سازی دموهای مختلف بر بستر 5G نظیر «جراحی از راه دور» و «خودروی متصل»، همکاری فعالانه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه نقشه راه ملی 5G، بهبود و توسعه شبکه end2end برای پیاده سازی تجاری شبکه نسل پنجم که شامل مواردی نظیر RAN، Core و انتقال می شود و همچنین امضای تفاهم نامه با دانشگاه ها، شهرداری ها و دیگر بازیگران این اکوسیستم بخشی از فعالیت های ما در راهبری این نسل جدید از فناوری بوده است.

 

وی ادامه داد: تشکیل گروه مطالعاتی با هدف کسب دانش فنی 5G، راه اندازی پایلوت سایت های 5G در چندین شهر و دستیابی به 3.9 گیگابیت بر ثانیه توان عملیاتی روی شبکه، استفاده از سرویس های پایلوت متنوعی نظیر واقعیت مجازی، بازی آنلاین و ویدیو استریمینگ با کیفیت بالا، راه اندازی سرویس 5G با دسترسی بیسیم ثابت با همکاری مبین نت برای مشترکان سازمانی و همکاری با تولیدکننده بومی تجهیزات این نسل از فناوری برای تست مودم های تولید شده 5G آنها روی شبکه همراه اول بخش دیگری از فعالیت های همراه اول تاکنون بوده است.

 

*تشریح فازهای توسعه 5G تا افق 2025

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول با اشاره به وجود 46 میلیون پایانه LTE روی شبکه ارتباطات سیار ایران، ابراز کرد: تعداد ترمینال های 5G روی شبکه همراه اول حدود 2.3 میلیون است.

 

طاهری بخش در ادامه به فازهای توسعه 5G از 2021 تا 2025 که افق تجاری سازی این تکنولوژی است در شبکه همراه اول اشاره کرد و به ذکر مواردی نظیر شاخص توسعه، تکامل طیف فرکانسی، توسعه سایت ها و سیر تکاملی معماری شبکه طی این سالها پرداخت.

 

به گفته معاون همراه اول، پیک سرعتی مشترکان طی این فازها از یک گیگابیت بر ثانیه طی سال های 2021 تا 2023 به 20 گیگابیت در ثانیه تا 2025 خواهد رسید.

 

*چالش های پیش روی توسعه نسل پنجم ارتباطات

وی درباره هموارسازی مسیر توسعه 5G در کشور تصریح کرد: جنبه های پنج گانه ای در این موضوع دخیل هستند؛ سیاست گذاری، زیرساخت، طرح طیف فرکانسی، مدل تجاری و تجهیزات و اکوسیستم از جمله آنهاست.

 

چالش های پیش روی توسعه 5G در کشور نیز به صورت خلاصه شامل سرفصل های «تخصیص و ارزش گذاری مجدد باندهای فرکانسی»، «سرمایه گذاری ها»، «بک هال»، «تأخیر»، «مراکز داده»، «پیچیدگی شبکه»، «حفظ شاخص پایداری تماس»، «عصر گیگابیت» و «باندهای فرکانسی جدید» می شود که طاهری بخش خاطر نشان کرد، سیاست گذاران و بازیگران باید به فکر راه چاره برای مواجهه با آنها باشند.

 

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول با اشاره به برنامه توسعه امسال اپراتور اول ارتباطی گفت: برای امسال نقاط پر ترافیک شهرهای بزرگ را به شکل هات اسپات، سرویس 5G می دهیم اما برای توسعه و ایجاد پوشش بیشتر، نیازمند افزایش درآمدهای بیشتری در شرکت هستیم.

 

وی همچنین یادآور شد: مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، مطالعات و شناخت فناوری 6G را نیز شروع کرده است که مانند رویه مواجهه با فناوری 5G بتوانیم خودمان آن فناوری را در کشور بومی کنیم.

 

*رگولاتور ارتباطی: درآمد اپراتورها برای توسعه 5G کافی نیست

در جریان این سمینار صادق عباسی شاهکوه، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با اشاره به اینکه درصدد واگذاری باند فرکانسی 3500مگاهرتز هستیم، اظهار کرد: همچنین به دنبال این هستیم تا شرایطی را با تعامل سازمان صداوسیما برای استفاده از باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز در راستای توسعه ظرفیت و شبکه ارتباطات سیار فراهم کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر درآمد اپراتورهای تلفن همراه برای سرمایه گذاری در نسل پنجم ارتباطی کافی نیست و ما به این موضوع واقف هستیم.

 

همچنین گفتنی است، قرار است پنلی با همین مضمون نیز در جریان این سمینار برگزار شود.

 

اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied