شمانیوز
شما نیوز

برنامه ویژه دولت برای تخصیص بهینه منابع از مسیر بورس کالا

معاون وزیر صمت تاکید دارد قیمت گذاری دستوری در برنامه‌های دولت جایی ندارد و دولت در برنامه ویژه‌ای به دنبال تخصیص بهینه منابع از مسیر بورس کالا است.

برنامه ویژه دولت برای تخصیص بهینه منابع از مسیر بورس کالا

به گزارش شمانیوز، رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در گفت و گو با کالاخبر با تاکید اینکه بازار فولاد ایران با آسیب هایی مواجه است که بعضاً آنرا از حالت رقابتی خارج می کند، گفت: مدیریت این موضوع نیازمند طراحی های متناسب است.

به گفته وی تا این جای کار از کمک بورس کالا برای تعادل‌بخشی در بازار فولاد به میزان زیاد بهره گرفته شده است و این مسیری است که باید ادامه یابد.

محتشمی پور گفت: باید روی طراحی ساختارهای متناسب با فضای بازار کار کرد چراکه برای ایجاد ابزارهای جدید و حتی تنظیم مقررات پایش بازار و کشف قیمت عادلانه نیازمند همکاری بورس کالا هستیم و باید روی دانش آن کار کرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون بحث واگذاری پروانه های بهره برداری از مسیر بورس کالا مطرح شده اظهار کرد: این موضوع ضمن اینکه اقدام جدیدی محسوب می شود نیاز به کار کارشناسی زیادی دارد و بورس کالا در این زمینه فعال شده و امیدواریم بتوانیم با همکاری بورس کالا سریع تر به نتیجه برسیم.

محتشمی پور با تاکید این نکته که در فضای رقابتی نیازمند رگولیشن و تنظیم گری نیستیم، گفت: اما اگر در کالایی فضا از حالت رقابتی خارج شد، رگولیشن و تنظیم گری خاص نیاز است. رگولیشن هایی که اجازه ندهد قیمت از حالت منطقی خارج شود.

وی اظهار کرد: اگر اعتقاد دولت قیمت گذاری دستوری بود نیاز به تکیه بر ظرفیت های بورس کالا نبود و لذا بحث دولت قیمت گذاری دستوری نیست و تنها موضوع، تعادل بخشی به بازار با همکاری و کمک بورس کالا است.

به گفته معاون وزیر صمت در برخی کالاها نظیر زنجیره صنعت روی یا گندله با مشکل مواجه هستیم و چون در بعضی بخش ها، کالا به فروش نمی رود، بازار عملا شکل نگرفته و از این‌رو قابل مشاهده است که نیازمند انعطاف پذیری در مقررات هستیم که این موضوع کار سنگین کارشناسی را می طلبد و امیدواریم با بهره گیری بیشتر از ظرفیت های بورس کالا بتوانیم در مسیر تعادل بخشی به این بازارها حرکت کنیم.

 

کالاخبر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied