شمانیوز
شما نیوز

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان:

محوریت فولاد اکسین در منطقه با صادرات محصولات

شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان یکی از شرکت‌های با ارزش افزوده بالا، ضمن اتکاء به نیروهای بومی و تخصص‌گرایی در داخل کشور، همواره در مسیر توسعه سرمایه‌گذاری‌های مولد و پایدار پیرامون توسعه صنعت فولاد کشور گام برداشته است.

 محوریت فولاد اکسین در منطقه با صادرات محصولات

به گزارش شمانیوز؛ در این خصوص بـا جناب افشین محمدی رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان بـه گفتگو نشسـتیم. محمدی با اشاره به اینکه نقش راهبردی شرکت فولاد اکسین خوزستان در منطقه خاورمیانه، اذعان داشتند که سیاست این مجموعه صنعتی،افزایش آماده بکاری خط تولید شرکت  در راستای افزایش میزان سودآوری در صنعت فولاد کشور به حساب می‌آید. ایشان در ادامه یادآور شدند که شرکت اکسین می‌تواند با بهره‌گیری از استعدادهای بومی در استان خوزستان، نوک پیکان تحریم‌های ظالمانه را کنار زده و در مسیر خودکفایی و استقلال صنعتی گام بردارد.

رسالت اصلی شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان یک شرکت خاص در حوزه ورق‌های فولادی با ارزش افزوده بالا چیست؟

رسالت اصلی احداث شرکت فولاد اکسین خوزستان، رفع نیاز صنایع استراتژیک کشور از جمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است. محصولات تولیدی این شرکت، در ساخت لوله‌ها و مخازن ذخیره و تحت فشار نفت و گاز، صنعت کشتی‌سازی زیرسطحی و سطح دریایی، صنعت ساختمان و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت فولاد اکسین خوزستان، توان تولید طیف گسترده‌ای از ورق‌های فولادی با گریدهای آلیاژی مختلف مانند ورق‌های خاص مورد استفاده در صنایعی همچون صنعت ماشین‌آلات معدن، استخراج از معدن و تجهیزات مورد استفاده در حمل‌ونقل مواد استخراج شده از معادن را دارد.

با توجه به راهبردی بودن محصولات تولیدی شرکت فولاد اکسین خوزستان، مواد اولیه مورد نیاز مجموعه نیز خاص و استراتژیک است که تهیه این مواد به طور عمده، از کارخانه‌های فولادسازی همانند شرکت فولاد مبارکه اصفهان،فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان تامین و در نهایت به ورق‌های مورد نیاز برای پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی تبدیل می‌شود. بنابراین فولاد اکسین خوزستان، جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا از نظر تکنولوژی، بهره‌وری تولید، محصول تولیدی بر اساس خواص مکانیکی، متالوژیکی و ابعادی به شمار می‌آید.

سیاست راهبردی مجموعه اکسین در موضوع تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده بالا، تامین نیاز داخل و سپس صادرات محصولات به مبادی خارجی به منظور تامین ارز مورد نیاز جهت تامین قطعات یدکی و استراتژیک است. خوشبختانه برای نخستین‌بار و پس از گذشت سه سال، صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا از خرداد ماه سال ۱۴۰۰ از سر گرفته شد که زمینه مناسبی جهت تامین ارز و سودآوری شرکت فراهم آورد. به طوری که در سال گذشته، نزدیک به ۱۳ هزار تن از ورق‌های فولادی با ارزش افزوده بالا به کشور اسپانیا صادر شده است. ضمن اینکه کشورهای دیگری نیز در حال طی کردن روند قراردادهای خود برای دریافت محصولات اکسین هستند.

 

عملکرد شرکت فولاد اکسین خوزستان در زمینه سودآوری چگونه بوده است؟

سهامداران عمده فولاد اکسین خوزستان شامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۶۰ درصد، بانک ملی ایران با ۳۹.۵ درصد و پرسنل شرکت با ۰.۵ درصد می‌شود. منافع حاصل از این سودآوری عمدتا به قشر کم درآمد جامعه شامل بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی کشور و ۴۰ درصد منافع به بانک ملی ایران که در توسعه صنعت نقش‌آفرینی می‌کند، می‌رسد.

میزان سودآوری شرکت در سال ۱۳۹۹ بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال‌های پیش از آن، رکورد قابل توجهی در زمینه سودآوری شرکت فولاد اکسین خوزستان به حساب می‌آید. این رقم در سال ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که اکسین با تمام قوا به فرایند توسعه در سودآوری دست یافته است.  

آمارها نشان می‌دهد که علی‌رغم چالش‌های به وجود آمده در موضوع مصرف برق طی ماه‌های تیر و مرداد سال ۱۴۰۰، درآمد شرکت فولاد اکسین خوزستان در همین سال نسبت به سال‌های پیش از آن،  بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه سیاست اکسین پیرامون چالش‌های برقی به سمتی هدایت شد که زمینه را برای فرآیند تعمیرات و اورهال خط تولید به وجود آورد.

 

برنامه شرکت فولاد اکسین خوزستان در افق چشم‌انداز سال ۱۴۰۱ چیست؟

استان خوزستان ظرفیت‌های گسترده‌ای در بخش‌ صنایع فولاد در اختیار دارد؛ به طوری که این استان به عنوان قطب دوم تولید فولاد در کشور شناخته می‌شود. اگرچه چالش‌ها و مشکلات متعددی در زمینه توسعه صنایع فولادی در استان خوزستان وجود دارد، اما با این حال، مهم‌ترین راهبرد برای رفع موانع پیش روی شرکت‌های فعال در این زمینه، توسعه همه‌جانبه است.

شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان یکی از شرکت‌های راهبردی و با ارزش افزوده بالا، به دنبال توسعه و تکمیل زنجیره تولید و عرضه محصولات است.

در پایان یاد آور می شود که شرکت فولاد اکسین خوزستان تنها تولید‌کننده ورق های فولادیAPI و آلیاژی خاص در خاورمیانه است که با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا در زمره شرکت های برتر فولادی سرآمد کشور به شمار می رود که قادر به تولید و بومی‌سازی کل سبد محصولات API و آلیاژی خاص است، به عنوان مثال در پی تحریم های ظالمانه با تولید انبوه ورق های فولادیAPI محیط ترش، در پروژه‌های راهبردی کشور به خوبی ایفای نقش نموده است و کشور عزیزمان ایران را    از واردات این محصول بی نیاز کرد.

نکته دیگر اینکه تا قبل از این هر ساله مقادیر بالایی ارز از کشور برای واردات این محصول خارج می شد. این در حالی است که امروزه علاوه بر جلوگیری خروج ارز با نظارت مستقیم صنعت نفت و گاز محصولات مورد نیاز ایشان تولید و در اسرع وقت ارسال می گردد.

 همچنین فولاد اکسین خوزستان بر پایه نیروی متخصص داخلی به تولید ورق‌های فولادی با برند اکسینار نیز می‌پردازد. این محصول در ۳ گرید مختلف با ویژگی ضدسایش در صنایعی همچون مس، سیمان و ماشین سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پیش تر تحت عنوان هاردوکس از خارج کشور تامین می شد.

 

روابط عمومی شرکت فولاد اکسین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied