شمانیوز
شما نیوز

در نشست مشترک وزیرصمت با وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان مطرح شد:

فاطمی امین: با حل مسئله انتقال مالی شاهد جهش در حوزه تجارت خواهیم بود

سید رضافاطمی امین وزیرصمت با اشاره به مباحث انتقال مالی در حوزه تجارت خارجی با کشورها اظهارداشت: مهمترین مسئله و موضوعی که وجود دارد و باید حل بشود موضوع انتقال مالی است

فاطمی امین: با حل مسئله انتقال مالی شاهد جهش در حوزه تجارت خواهیم بود

به گزارش شمانیوز؛ دیدار سیدرضافاطمی امین وزیر صمت با «بخت سلطان اف» معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان شامگاه روز یکشنبه اول خرداد 1401در وزارت صنعت معدن تجارت برگزار شد.

سید رضافاطمی امین وزیرصمت دراین نشست با اشاره به مباحث انتقال مالی در حوزه تجارت خارجی با کشورها اظهارداشت: مهمترین مسئله و موضوعاتی که وجود دارد و باید حل بشود موضوع انتقال مالی است.

انتقال مالی پیش زمینه جهش در همکاری های تجاری

وی افزود :سازوکارهای متعددی برای انتقال مالی وجود دارد که درحال بررسی هستیم و درصورت حل این موضوع ،به یکباره جهش درحوزه فعالیت های اقتصادی تجاری را شاهد خواهیم بود.

فاطمی امین گفت :در بخش سرمایه گذاری مشترک نیز معتقدم اگر روابط اقتصادی دوکشور تقویت شود و شرکت های ایرانی و قزاق مشارکت کنند اتفاقات عمیق تر،پابرجاتر و گسترده تری خواهد افتاد.

وزیر صمت بیان داشت :قزاقستان درحوزه معدن بسیارغنی است و شرکت های معدنی بزرگی مانند ایران دارد. ما دومیلیون تن ورق وارد می کنیم که می توانیم بخشی از آن را از قزاقستان وارد کنیم .

فاطمی امین عنوان داشت :قزاقستان در حوزه لوازم خانگی ،تجهیزات پزشکی و دارو کارهای زیادی انجام داده در این زمینه هم می توانیم همکاری های مشترک داشته باشیم

در همین حال بخت سلطان اف معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان اظهار داشت: درشرایط جدیدی که وجود دارد هردوطرف باید تلاش کنیم که شکل های جدیدهمکاری را پیدا کنیم. ایران تولیدات خوبی در زمینه های مختلف از جمله ماشین آلات کشاورزی ، کودشیمیایی برای کشاورزی ، و محصولات صنعتی در دیگر زمینه ها دارد. ایران ۱۲۰ سال تجربه در استخراج نفت دارد و همچنین تجربه خوبی در حوزه های مختلف تکنولوژی دارد. ما خواستارانتقال تجربه ایران هستیم.البته نه فقط در زمینه نفت و گاز بلکه درزمینه صنعت و معدن نیز می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم.شرکت های بزرگی در حوزه معدن و مس در قزاقستان داریم .

ظرفیت بالای لجستیکی ایران

معاون نخست وزیر قزاقستان گفت:برای اینکه بتوانیم همه پروژه هایی که مدنظردوطرف هست اجرایی کنیم باید از ظرفیت و پتانسیل حمل و نقل لجستیکی موثر بهره مند باشیم و ایران از ظرفیت بالای ترانزیت لجستیکی برخورداراست که می تواند مورداستفاده قراربگیرد.

بخت سلطان اف اظهارداشت :ایران چندین منطقه اقتصادی دارد که ما روی شش منطقه اقتصادی آن مطالعه کردیم و اطلاعات نسبتا کاملی داریم که موردعلاقه فعالیت های ما قرار گرفته است.ما خودمان نیز۱۳ منطقه آزاد اقتصادی داریم ، غیراز این با کشورهای همسایه مثل ازبکستان و قرقیزستان مرکز تجاری مرزبانی داریم و درایران نیز تجربه های خوبی کسب نموده ایم.

وی بابیان اینکه شرکت های ایرانی را به مشارکت و فعالیت در 13 منطقه آزاد اقتصادی قزاقستانی دعوت می کنیم،گفت:شرکت های ایرانی می توانند در واحد های تجاری مرکز تجارت دوجانبه فرامرزی ما درمرزبین قزاقستان و چین شرکت و فعالیت داشته باشند اما تازمانی که مشکلات امورمالی بدلیل تحریمها وجود دارد این همکاری سخت و مشکل است. این را هم می دانیم ایران تجربه خوبی با کشورهای دیگر در انجام پرداخت های مالی داشته است.

وزیر تجارت قزاقستان بیان داشت :یک موضوع کلیدی برای گسترش روابط تجاری این است که ما باید شرایط هرچه مناسبتربرای تجارت فراهم کنیم تا آنان خود بصورت مستقیم بتوانند فعالیت تجاری خودرا انجام دهند.

تسهیل تجارت میان ایران و قزاقستان

بخت سلطان اف معاون نخست وزیر قزاقستان گفت: تعدادی از کارفرمایان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این سفر همراه ما هستندکه جلسه ای هم با شرکت های ایرانی داشتند و به نتایج خوبی رسیدند و در قدم اول توانستند قردادی که حجم آن ۱۴ میلیون دلار بود را به امضا برسانند.این حجم رقم بالایی نیست اما برای گسترش همکاری ها موثراست.

وی در ادامه گفت :نمایندگان اتاق بازرگانی ها و چندین نماینده اتحادیه های صنفی و صنعتی هستند که علاقمندند درواردات و صادرات محصولات کشاورزی غذایی ورود کنند. امیدواریم یک اتاق بازرگانی بین ایران و قزاقستان ایجادکنیم که بصورت دائم فعال باشد.

وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان گفت :اصلی ترین گله و شکایتی که از طرف ایران مطرح شده بود صدورویزا بود که ما توانستیم درحال حاضر و قدم اول برای ۷۲ ساعت اقامت بدون ویزا برای تجار ایرانی فراهم کنیم.

معاون نخست وزیر قزاقستان گفت :در مورد همکاری های احتمالی استخراج معدن آمادگی داریم و همچنین در حوزه موادخام برای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی .در حوزه لوازم خانگی ،تجهیزات پزشکی و دارو نیز استقبال می کنیم و حاضریم در مناطق آزاد شرایطی را برای فعالیت های شرکت های ایرانی فراهم نماییم.در این حوزه تجربه خوبی با همسایگان داریم که از امتیازات خاصی هم بهره مند هستند.

وی با بیان اینکه دارو و تجهیزات پزشکی نیز موردنیاز ما هست و شرکت های ایرانی می توانند فعالیت کنند اظهارداشت: فعالیت ما در چارچوب اتحادیه اوراسیاست و از عضویت ایران در این اتجادیه حمایت می کنیم.

 

امور بین الملل وزارت صنعت، معدن و تجارت

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied