شمانیوز
شما نیوز

در چهارمین نشست صمیمانه با فعالان رسانه مطرح شد

رویکرد ایمیدرو؛ تسهیل گری، سرمایه گذاری و هدایت گری توسعه

به گفته وجیه‌الله جعفری، پیش از این ایمیدرو با ایجاد شرکت های مختلف، عهده دار صفر تا صد امور مربوط به صنایع مختلف معدن و صنایع معدنی می کرد اما با اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی، رویکرد ایمیدرو به بسترسازی، تسهیل گری، راهبری سرمایه گذاری و توسعه معطوف شده است.

رویکرد ایمیدرو؛ تسهیل گری، سرمایه گذاری و هدایت گری توسعه

وجیه الله جعفری در چهارمین نشست صمیمانه رسانه‌ای با فعالان رسانه که با هدف اطلاع‌رسانی شفاف برگزار شده بود، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به گام‌های موثری که در زمینه اکتشاف تاکنون برداشته شده  گفت: بحث اکتشافات در کشور مراحل مختلفی دارد و هر مرحله که پیش می‌رویم میزان ذخیره و درصد ما تعیین می‌شود ولی این بدین معنا نیست که به صرفه اقتصادی برسد چون به استخراج و کمیت و میزان ذخیره بستگی دارد. اگر به مرحله اکتشاف نیمه تفضیلی برسیم می‌توانیم زمان برای آن تعیین کنیم ولی در مرحله شناسایی نمی‌توانیم تعیین برآورد بکنیم چرا که به دلیل ناهمخوانی برداشت (به خاطر سطحی بودن) با آنالیزهای اولیه ممکن است که کاملا قطع بشود.

وی برای نمونه، اکتشاف و پیگیری های صورت گرفته برای تامین امنیت و اشتغال منطقه سیستان و بلوچستان، معدن مس و طلای جانجا را اعلام کرد و افزود: بر اساس تعهد سرمایه گذار طی پنج سال آتی با احداث کارخانه تولید کنسانتره مس (ظرفیت سالانه حداقل ۱۳۰هزار تن) و ایجاد صنایع پایین دستی، شرایط برای رشد تولید و اشتغالزایی در این منطقه فراهم خواهد شد.

جعفری با تاکید بر اینکه امروزه نقش اجرای ایمیدرو براساس اصل ۴۴ باید کمرنگ بشود، اضافه کرد: ما باید در حوزه‌های مختلف فضا را به سمت بسترسازی، زمینه‌سازی، تسهیل‌گری، هدایتگری به سمت توسعه و سرمایه‌گذاری قرار بگیریم. البته این موضوع نفی نظارت نیست و ایمیدرو و سازمان‌های نظارتی مربوطه قطعا نقش همیاری و نظارت خود را خواهند داشت.

نخستین نیروگاه برق در تابستان

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ایمیدرو از تمام توان خود برای رسیدن ایران به جایگاه اول منطقه استفاده می‌کند، گفت: با توجه به اینکه بر کاهش تصدی گری دولت تاکید شده و ایمیدرو نیز باید در این مسیر گام بردارد و از کار‌های اجرایی فاصله بگیرد، اما سعی داریم با مدیریت مناسب به شرکت‌ها کمک کنیم تا آن‌ها بتوانند به موفقیت لازم دست یابند.

وی با اشاره به تفاهم نامه ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق برای صنایع و معادن، گفت: نیروگاه شهید باکری سمنان نخستین واحد از این تفاهم نامه است که با همکاری و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ صنایع معدنی، تابستان سال جاری وارد مدار تولید می شود.جذب سرمایه گذار بخش خصوصی به ارزش ۷٫۲ میلیارد دلار

جعفری ادامه داد: رویکردی که در این حوزه شاهد آن هستیم عبارت است از: واگذاری استخراج و فروش به بخش خصوصی و نظارت دولتی. جذب ۷٫۲ میلیارد دلار سرمایه بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی و تکمیل ۲٫۵ میلیارد دلار از این رقم با اشتغالزایی بیش از ۷ هزار نفر، حاکی از همکاری دولت و بخش خصوصی است.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو، افزود: طرح های نیمه تمام مربوط به بخش خصوصی است اما بر حسب سیاست توسعه ای و حمایتی ایمیدرو، طرح های نیمه تمام مورد پایش قرار گرفت و با جذب مشاور، به دنبال رفع معضلات این مجموعه ها هستیم.

وی درباره نقش ایمیدرو برای رسیدن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه براساس سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشورمان تا ۱۴۰۴ ، گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تعیین شده در سیاست‌های کلی اصل ٤٤ می‌بایست ایمیدرو در زمینه اجرا کمرنگ شود و بیشتر به سوی بستر سازی، تسهیل گری و هدایتگری گام بردارد، با این وصف ایمیدرو با تمام توان در زمینه تحقق اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز ۲۰ ساله با تمام توان حرکت می‌کند، نقش موثری در این زمینه داشته و با جدیت نیز پیگیر تحقق این مهم است.

 

طلانیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied